:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
PILNE

Dopalacze wyłażą spod dywanu

Temida, Dopalacze wyłażą dywanu - zdjęcie, fotografia
Portal zyciekalisza.pl 13/07/2016 12:10

Likwidacja kaliskich sklepów z dopalaczami nie rozwiązała problemu. Ich sprzedaż przeniosła się do internetu i na meliny. Wśród uczniów kaliskich szkół jest ok. pół tysiąca uzależnionych od tych substancji. O wiele wyższa niż oficjalnie znana jest też liczba zgonów po zażyciu dopalaczy.

Jak przypomina podinsp. w st. spocz. Roman Szeląg, ekspert w zakresie prewencji kryminalnej, w ub. roku w kaliskim szpitalu odnotowano jeden zgon z powodu zażycia dopalaczy.
– Prawdziwa liczba jest o wiele większa. Problem polega na tym, że jako przyczynę zgonu lekarze wpisują np. zawał mięśnia sercowego, a nie to, że zgon nastąpił po zażyciu środków psychoaktywnych – mówi R. Szeląg, który od lat specjalizuje się w problematyce uzależnień.

„Amulet pogromcy wampirów”
Najnowsze badania ESPAD dotyczące uzależnień wśród młodzieży wykazały, że w przypadku uczniów trzecich klas kaliskich gimnazjów ponad 10% chłopców i blisko 5% dziewcząt przyznaje się do tego, że dopalaczy używało przynajmniej raz w życiu. W ciągu minionego roku było to odpowiednio 6,7% i 3,7%, a w ciągu minionego miesiąca – 3,9% i 1,7%. Nieco niższe, ale również niepokojące wartości uzyskano w badaniach uczniów drugich klas kaliskich szkół ponadgimnazjalnych. W tej grupie choć raz w życiu dopalaczy używało ponad 7% chłopców i 4% dziewcząt. W ciągu minionego roku było to odpowiednio 3,2% i 1,2%, a w ciągu minionego miesiąca – 1,8% i 0,6%. Najpopularniejsze okazały się produkty opatrzone takimi nazwami, jak „Talizman kierowcy”, „Amulet pogromcy wampirów”, „Talizman szczęścia” i „Amulet ochronny”. Badani wskazywali też dopalacze w postaci suszu do palenia, jak „Mocarz”, „Czarna wdowa” i „Gryzli”, mefedron, dopalacze sprzedawane w postaci kryształków („soli do kąpieli”) i przyjmowane wziewnie do nosa („migdałowy dym”). Pamiętać trzeba, że jeszcze przed rokiem w Kaliszu legalnie działały sklepy zajmujące się sprzedażą takich produktów. Dzięki wspólnym działaniom policji, władz miasta, sanepidu i innych służb sklepów tych już nie ma, co jednak nie znaczy, że zniknęło zagrożenie.

Mleko już się rozlało
– W Kaliszu pozamykano sklepy, ale mleko już się rozlało i wokół tych sklepów zaczęły powstawać meliny. Poza tym w dobie „globalnej wioski” zaopatrzenie się w dopalacze, choćby za pośrednictwem internetu, nie stanowi problemu –  dodaje R. Szeląg. Mówiąc o uzależnieniach, zwykle mamy na myśli młodzież z miasta. Zapominamy natomiast o młodzieży z podkaliskich gmin. – Powiat nigdy nie pokusił się o własne badania. Spotykam się z opinią, że moje szacunki są zawyżone. A przecież w szkołach ponadgimnazjalnych połowa uczniów pochodzi ze wsi. Z badań ogólnopolskich wynika, że dopalaczy używa również taka młodzież. Uczniowie tacy nie mają czasu na szukanie narkotyków. Często wpadają po dopalacze w drodze ze szkoły na przystanek i wywożą je do siebie na wieś. W weekendy po zabawie koło remizy można znaleźć mnóstwo opakowań po dopalaczach. Dużo młodzieży ze wsi trafia też do poradni leczenia uzależnień – podkreśla R. Szeląg.

Więcej w Życiu Kalisza
 

Reklama

Dopalacze wyłażą spod dywanu komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie

Kalendarz

Najbliższe imprezy
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez zyciekalisza.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Idea Contact sp. z o.o. z siedzibą w Kalisz 62-800, Spółdzielcza 6

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"