
Ostrowski cykl koncertów jazzowych spod szyldu „Jazz w Muzeum” obchodzi w tym roku trzydziestolecie. Pomysłodawca wydarzenia, Jerzy Wojciechowski, zapowiadał, że okrągłe urodziny zostaną należycie uczczone i obietnicy dotrzymał. Zaowocowało to aż ośmioma wyjątkowymi koncertami w 2024 roku, w tym trzema finałowymi na przełomie października i listopada
James Carter Quintet – 151. Jazz w Muzeum
30 października 2024 roku na scenie Ostrowskiego Centrum Kultury wystąpił James Carter Quintet z programem The Music of Eddie „Lockjaw” Davis. James Carter to pochodzący z Detroit charyzmatyczny amerykański muzyk jazzowy, który ma na koncie współpracę z takimi artystami, jak: Lester Bowie, Wynton Marsalis, Frank Lowe, Cyrus Chestnut czy Dee Dee Bridgewater. Carter grał również w World Saxophone Quartet oraz Big Bandzie Charlesa Mingusa. Uznawany jest za wirtuoza nie tylko saksofonu (altowego, tenorowego i barytonowego), ale również klarnetu basowego i fletu. W 1993 roku, mając jedynie 24 lata, nagrał swój debiutancki album „JC on the Set”, który wśród krytyków zyskał miano przełomowego.
Podczas koncertu w Ostrowie Wielkopolskim zespół Cartera tworzyli również: trębacz Satish Robertson, pianista Gerard Gibbs, kontrabasista Hilliard Greene oraz perkusista Elmar Frey. Muzycy zaprezentowali nie tylko kompozycje swojego lidera, ale także oddali hołd Eddiemu Davisowi, zmarłemu w 1986 roku amerykańskiemu saksofoniście tenorowemu, do którego stylu gry oraz techniki porównywany jest obecnie James Carter.
Take 6 – 152. Jazz w Muzeum
Take 6 to amerykański legendarny sekstet wokalny założony w 1980 roku. Zespół ma na koncie aż 10 nagród Grammy, przy czym pierwszą otrzymał za swój debiutancki album „Take 6” z 1988 roku. Grupę aktualnie tworzą: Claude V. McKnight III (pierwszy tenor), Mark Kibble (drugi tenor), David Thomas (trzeci tenor), Joey Kibble (czwarty tenor), Khristian Dentley (baryton) oraz Alvin Chea (bas). Take 6 niewątpliwie należy uznawać za zespół jazzowy, natomiast w brzmieniu sekstetu wychwycić można ewidentne inspiracje i pomysły czerpane z soulu, gospel czy muzyki rozrywkowej.
Podczas koncertu w Ostrowie Wielkopolskim, który miał miejsce w dniu 6 listopada 2024 roku, muzycy w wypełnionej po brzegi sali Centrum Kultury zaśpiewali takie kompozycje, jak: Back In Love Again, Got To Get You Into My Life, I’ve Got Life, Spread Love, Sailing, Change the World, Stand By Me, Fly Away, Roof Garden, a na bis – który nastąpił po długich, „na stojąco” owacjach publiczności – Biggest Part of Me oraz Alleluia.
Dla uczestników Jazzu w Muzeum to już drugi koncert tej formacji, bowiem przed laty Take 6 przyjęło zaproszenie do Ostrowa, pozostawiając w pamięci widzów – podobnie jak i teraz – wyjątkowy, muzyczny ślad.
Harold López-Nussa – 153. Jazz w Muzeum
Ostatni koncert jubileuszowej 30. edycji „Jazz w Muzeum” miał miejsce 14 listopada 2024 roku. Ostrowskie Centrum Kultury wypełnił, wraz ze swoim kwartetem, energetyzującymi kompozycjami pochodzący z Havany pianista i kompozytor Harold López-Nussa. Muzyk uznawany jest za wschodzącą gwiazdę pianistyki jazzowej, a jego talent dostrzeżono także w kolebce jazzu – Stanach Zjednoczonych, co zaowocowało kontraktem
w legendarnej wytwórni Blue Note i zeszłoroczną płytą „Timba A La Americana”. Właśnie z tego albumu pochodziła znaczna część utworów wykonanych podczas występu w Ostrowie.
Pianiście towarzyszyli charyzmatyczni muzycy: saksofonista o również kubańskim rodowodzie Rafael Aguila, amerykański kontrabasista Luques Curtis oraz perkusista (i jednocześnie brat lidera) Ruy Adrian López-Nussa. Zagrane kompozycje były odzwierciedleniem bogactwa kubańskiej tradycji muzycznej i poruszyły publiczność swoją żywiołowością, łącząc jazz z latynoskimi oraz afrokubańskimi brzmieniami.
Szymon Ratajczyk
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie