
Tydzień 28: 11 lipca – 17 lipca 2022 r. Wsch. sł. (17 lipca) w Kaliszu.: 4.47 Zach. sł.: 20.59
1632.07.17 – burmistrz i rajcy miasta wydali zarządzenie przeciwpożarowe dla budników (straganiarzy) i rzeźników. Zarządzenie to zabraniało gorzałki w budziech palić, siana i słomy chować, a rzeźnicy, aby nie trzymali drewna opałowego w jatkach.
1852.07.13 – w Kaliszu urodził się Rudolf Otton Fibiger, przedsiębiorca, odlewnik. W 1896 r. założył odlewnię, w której wykonywano ramy żeliwne do fortepianów i pianin. Tym samym stał się kooperantem firmy sławnego kuzyna. Ale główną specjalnością zakładu były ruszty piecowe. Zmarł w lutym 1919 r.
1852 – urodził się Narcyz Kreczunowicz. O jego, związanym z Kościelną Wsią, rodzie, piszemy nieco więcej w dziale „Historia”.
1862 – urodził się Adolf Weigt, spokrewniony z rodziną kaliskich browarników, od 1895 r. właściciel majątku w Noskowie. Już wiosną 1892 r. kaliscy entuzjaści cyklistyki wydzierżawiają na 20 lat od jego ojca Wiktoria ten folwark (w rejonie dzisiejszego skrzyżowania Wrocławskiej i Zachodniej) i po pracach adaptacyjnych, finansowanych m.in. przez Emila Repphana, budują tor kolarski (z restauracją „Odessa”). A w sierpniu tegoż roku oficjalnie zawiązują Kaliskie Towarzystwo Cyklistów i organizują tam pierwsze zawody. Ale akurat wtedy, gdy właścicielem Noskowa zostaje dzisiejszy jubilat – Adolf, cyklistom przestaje już wystarczać noskowski tor, poza tym, w związku z planowanym „puszczeniem” tamtędy kolei, tereny stały się zbyt drogie na „bicyklowe fanaberie”. W 1906 r. cykliści otrzymali 100 rubli odszkodowania i przenieśli się w Aleję Józefiny. Ale pan Adolf zbyt długo nie nacieszył się z benefitów, jakie dało mu przeprowadzenie przez Nosków kolei – zmarł w tymże 1906 r., pochowany jest w rodzinnym grobowcu Weigtów na kaliskim cmentarzu ewangelickim.
1872 – w Kaliszu rozpoczęła działalność warszawska firma fotograficzna „Kloch i Dutkiewicz”. Jeszcze w tym samym roku kierownik kaliskiej filii – Jean Wilhelm Diehl wydał album zawierający – wykonane metodą światłodruku – 22 fotografie miasta – podziwiane przez ówczesnych, ale i współczesnych, kaliszan.
1872 – na róg Poprzeczno-Warszawskiej (dzisiejszej Chodyńskiego) i placu św. Józefa przeniósł z rynku „handel win” Zygmunt Wartski, urządzając na parterze budynku restaurację – winiarnię.
1902.07.11 – zakończono budowę mostu kolejowego na Prośnie w Piwonicach. To był rok doprowadzenia (wreszcie) do Kalisza linii kolejowej. Oddanie mostu do użytku poprzedziły próby generalne wytrzymałości, ich świadkiem był sam gubernator Daragan, który obserwował przejazd „roboczych” lokomotyw z łodzi zacumowanej na Prośnie w pobliżu. Most nie postał zbyt długo – 2 sierpnia 1914 r. Kalisz opuszczają żołnierze rosyjscy, wysadzając jego część (a przynajmniej uszkadzając go niemiłosiernie). Szybko odbudowany – służy pociągom do dziś, choć – po dobudowaniu dodatkowej kładki – chętnie skorzystaliby z niego także rowerzyści.
1922.07.14 – W kaliskiej prasie ukazała się odezwa Komitetu Obchodu Przyłączenia Górnego Śląska do Polski. Z tej okazji Rada Miejska zdecydowała o nadaniu głównej ulicy Przedmieścia Wrocławskiego (od Rogatki do stacji kolejowej) nazwy Górnośląska. I tak powstała kaliska champs elysees – była to ulica bardzo długa i prosta, dość monotonna w przebiegu. Przeto by ją urozmaicić planowano nawet pobudowanie w połowie drogi łuku tryumfalnego – na wzór arterii paryskiej. Planu nie zrealizowano – a szkoda…
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie