Reklama

Kaliskie Śródmieście do wynajęcia. Prawie 30 pustych lokali w ścisłym centrum Kalisza!

30/05/2019 14:39

Tyle witryn z informacją „Lokal do wynajęcia” naliczyliśmy w trakcie zaledwie półgodzinnego rekonesansu z aparatem fotograficznym po ulicach przylegających do Głównego Rynku. Dla kaliszanina pamiętającego (jeszcze nie tak odległe) czasy świetności centrum miasta, dokumentowanie tych pustostanów to niezwykle przygnębiające zajęcie

  Przy ulicy Zamkowej naliczyliśmy 4 puste lokale, przy Kanonickiej jeden i trzy przy Chodyńskiego. Również trzy puste witryny straszą przechodniów przy Śródmiejskiej, na odcinku od Złotej do Mostu Kamiennego. Z kolei na Grodzkiej na chętnych czekają dwa pustostany w tym kamienica po banku PeKaO SA. Nawet przy Placu Jana Pawła II, miejscu niezwykle atrakcyjnym, dość ruchliwym i z możliwością parkowania pojazdów, znajdujemy informacje o trzech pustych lokalach. Jednak niechlubną rekordzistką pod tym względem jest Mariańska. Na tej krótkiej uliczce, niegdyś tętniącej gwarem, przez którą przewalały się tłumy kaliszan, liczne wycieczki i pielgrzymki przemierzające centrum od ratusza i kościoła Franciszkanów do Bazyliki, czynne jeszcze sklepy można policzyć na palcach jednej ręki. Dosłownie. Natomiast aż osiem, w tym kamienica, czeka na nowych właścicieli. Póki co, daremnie.
 

  Obecne władze miasta zapowiedziały na koniec tego roku rozstrzygnięcie konkursu na rewitalizację centrum. Pojawia się jednak pytanie, czy odnowa śródmieścia będzie impulsem rzeczywiście ożywiającym centrum miasta czy tylko zwykłym pudrowaniem trupa?
(pp)

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    gość 2019-05-30 19:17:25

    grabarz Kinastowski nam to załatwi

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2019-05-30 21:48:48

    Prawdopodobnie czynsze są za wysokie płatne parkingi ,brak opłacalności ,a dla kupujących lepiej korzystać z punktów gdzie jest wygodny parking bezpłatny !!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Arek - niezalogowany 2019-05-31 07:48:26

    A ostrzegałem,że tak się stanie gdy wprowadzano w latach 90 tych płatną strefę parkowania. Pisałem pismo do Radnych z tym ostrzeżeniem ,na które nawet nie dostałem odpowiedzi.Pisałem o tym zjawisku jakie stało się w Kaliszu już w roku 1994 w swojej pracy magisterskiej o ekonomice transportu na podstawie doświadczeń francuskich miast średniej wielkości.Tam wprowadzenie stref parkowania spowodowało zamieranie centrów i przenoszenie się firm i sklepów /markety/ na obrzeża ,gdzie strefa nie obowiązuje.W Kaliszu postało wręcz modelowe zjawisko plus chciwość prywatnych właścicieli kamienic windujących czynsze do absurdalnego poziomu.Miasto zarobiło tysiące na parkowaniu,a straciło miliony.I chciałbym dopowiedzieć,że to zjawisko jest nieodwracane.Nie da się już przywrócić zniszczonej struktury społeczno-ekonomicznej w centrum.Miasto bez ludzi to jak ciało bez mięśni.Zostanie tylko szkielet czyli kamienice,ulice ale martwe,bez życia.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2019-05-31 09:12:17

    Jeśli ktoś jeszcze ma wątpliwości co należy zrbić żeby ożywić centrum to niech pojedzie podpatrzeć sąsiedni Ostrów, którego starówka tętni życiem. Tam pozwolono parkować nawet pod ratuszem.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2019-06-17 16:15:39

    Znieść strefy parkowania, zlikwidować opłaty, umożliwić wjeżdżanie samochodami wszędzie gdzie się zamarzy. Zestaw nonsensownych recept powyżej udowadnia jak straszliwie trudno będzie w Kaliszu o jakiekolwiek zmiany. Bo przecież muszą one dotyczyć tych samych obywateli, którzy właśnie takie mają pojęcie o "ożywianiu" centrum.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2019-06-19 12:20:00

    Korzystajmy z doświadczeń miast które znalazły się w podobnej sytuacji. Jako jedno z miast z którego powinniśmy wziąć przykład to Ponteverdy, 80–tysięcznego miasta na zachodzie Hiszpanii. Miasto, które (prawie całkowicie) pozbyło się aut. Burmistrz zapytany przez dziennikarza, czy model z Pontevedry może być przeniesiony do innych miast, odwraca pytanie. – Czy jakiekolwiek miasto, niezależnie od jego wielkości, może się rozwijać, jeśli nie przejdzie podobnych zmian? Panowie radni i Prezydenci do pracy: lektura artykuły np. https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/pontevedra-miasto-ktore-prawie-calkowicie-pozbylo-sie-aut-56194.html https://www.theguardian.com/cities/2018/sep/18/paradise-life-spanish-city-banned-cars-pontevedra i wizyta studialna w Hiszpanii.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do