:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?

Nie szpecić Głównego Rynku. List otwarty do prezydenta Kalisza

Miejski krajobraz, szpecić Głównego Rynku otwarty prezydenta Kalisza - zdjęcie, fotografia
  • Fotka nr 0 z 3
  • Fotka nr 1 z 3
  • Fotka nr 2 z 3
Portal zyciekalisza.pl 16/09/2019 11:49

Maciej Błachowicz 13 IX 2019

Ul. Feliksa Nowowiejskiego

64- 500 Szamotuły

[email protected]

 

 

Sz. P. Krystian Kinastowski

PREZYDENT KALISZA

  Zwracam się do Pana z wielką prośbą o powołanie interdyscyplinarnej komisji z udziałem specjalistów z listy rzeczoznawców Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w celu wypracowania rozwiązań dla odkrytego na rynku obiektu archeologicznego identyfikowanego jako osiemnastowieczna rząpia. Pragnę przypomnieć, że o powołanie takiej komisji wnioskował do Prezydenta Kalisza kierownik Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków Delegatura w Kaliszu (pismo 24 lipca 2017 roku). Jednak wniosek ten nie został jak do tej pory uwzględniony. Fakt ten został podkreślony w piśmie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (pismo w załączniku).

UZASADNIENIE

 Pomysł ekspozycji obiektu budzi olbrzymie kontrowersje zarówno wśród wielu mieszkańców Kalisza jak i wielu osób zajmujących się historią urbanistyki i architektury Kalisza. Mamy prawo być zaniepokojeni i nie mieć zaufania, ze względu na wieloletnie doświadczenie psucia przestrzeni architektonicznej miasta. Moim skromnym zdaniem, można mówić wręcz o długiej tradycji niszczenia miasta. Przykładami są kontrowersyjne wycinki drzew jak i barbarzyńska próba poprawiania pomnika Adama Asnyka, dzieła wybitnego, choć trudnego w odbiorze rzeźbiarza Jarnuszkiewicza. Sama konieczność obecnej przebudowy rynku jest wynikiem popsucia jego przestrzeni w latach 80 XX wieku.

 Z perspektywy specjalistycznej trzeba zauważyć, że dotychczas uwzględniano wyłącznie głos autorytetów archeologicznych (prof. dr hab. Hanna Koćka Krenz, dr hab. Urszula Sowina). Nikt wykształcony, nie podważa opinii o wartości znaleziska archeologicznego, jednak rynek w Kaliszu nie jest li wyłącznie przestrzenią archeologiczną ale przede wszystkim ukształtowaną historycznie przestrzenią architektoniczną i urbanistyczną. Dziełem architektury o wartości ponadregionalnej. Dlatego konieczne jest uwzględnienie spojrzenia autorytetów z dziedziny historii sztuki najlepiej o specjalności architektura dwudziestolecia międzywojennego i historyzująca (rynek w obecnej postaci powstał w tym okresie i reprezentuje ten typ architektury). To nie tylko błąd poprzedniego Prezydenta ale wręcz brak szacunku dla wielu osób zajmujących się historią Kalisza, jego architektury i urbanistyki. Podobnie można mówić o braku szacunku da społeczeństwa, gdyż jeśli jakaś sprawa budzi tak duże kontrowersje, należy dopełnić wszelkich możliwych starań aby ją wyjaśnić. Jak doskonale Pan Prezydent wie, nie jest to głos pojedynczej osoby, jak to się dziś sprytnie szufladkuje „oszołoma”, ale całego szeregu osób, w tym z dużym dorobkiem historycznym bo przecież taki dorobek posiadam nie tylko ja ale również Anna Tabaka, czy Makary Górzyński. Konieczność spojrzenia z perspektywy historii sztuki potwierdza wspomniane pismo WUOZ Delegatura w Kaliszu, zaznaczając, że celem interdyscyplinarnej komisji jest wypracowanie jak najkorzystniejszych dla obiektu rozwiązań również ze względów społecznych, podkreślających zabytkowy charakter miejsca – zarówno odkrytych reliktów z XVIII w., jak i założenia urbanistycznego z lat 20 XX wieku.

 Muszę jednocześnie zauważyć, że powołanie wspomnianej interdyscyplinarnej komisji nie jest przeszkodą dla trwającego konkursu SARP. W świetle regulaminu konkursu zwycięzca musi uwzględnić zalecenia pokonkursowe, sam zaś projekt końcowy musi uzyskać akceptację WUOZ Delegatura w Kaliszu. Nic więc nie stoi na formalnej przeszkodzie aby zalecenia interdyscyplinarnej komisji uwzględnić na etapie pokonkursowym.

Z poważaniem

Maciej Błachowicz

Załączniki: Pismo z MKiDN

 

Reklama

Nie szpecić Głównego Rynku. List otwarty do prezydenta Kalisza komentarze opinie

  • gość 2019-09-16 12:49:29

    popieram

  • gość 2019-09-16 14:05:18

    dziura pozostanie bo badziewiak z reszta bandy nic nie potrafi załatwic !!

  • Gość - niezalogowany 2019-09-16 22:39:17

    Czas to zmienić kierownika delegatury i zasypać to szambo!!!

  • gość 2019-09-20 18:12:10

    POPIERAM , TEN --LIST OTWARTY --ALE , ZASTANAWIAM SIĘ , CORAZ CZĘŚCIEJ , --KOMU TAK BARDZO ZALEŻY NA TYM , ŻEBY SZPECIĆ TAKIE PIĘKNE DAWNIEJ MIASTO ??? --WIEM ---WRÓCIŁ , DO RATUSZA -- BY DOKOŃCZYC DZIEŁA ZNISZCZENIA !!!!!-- RESZTY NIECH SIĘ WSZYSCY DOMYŚLĄ .

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Sprzedaż - Wynajem - Serwis

Zapewniamy profesjonalną obsługę serwisową i dostawę części zamiennych do wózków widłowych TOYOTA - BT Nasza oferta obejmuje przeglądy i naprawy..


Mieszkanie 2 pokojowe przy ul.

Mieszkanie 2 pokojowe 38 m2 po remoncie wynajmę dla osób niepalących. 1200zł+media+ czynsz


Kalendarz

Najbliższe imprezy
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez zyciekalisza.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Idea Contact sp. z o.o. z siedzibą w Kalisz 62-800, Spółdzielcza 6

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"