:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
PILNE

Nowy rozkład, więcej pociągów

Portal zyciekalisza.pl 13/03/2019 11:15

36 pociągów w ciągu doby zamiast dotychczasowych 33 to główna korzyść Kalisza z wprowadzenia nowego rozkładu jazdy PKP, który obowiązuje od niedzieli

 Dokładniej mówiąc, 36 zamiast 31, bo w okresie zimowym przez Kalisz nie kursowały „Karkonosze” do Jeleniej Góry przez Wrocław w jedną stronę i do Białegostoku przez Łódź i Warszawę - w drugą. Tak więc wiosenny przyrost jest zauważalny, a przypadek „Karkonoszy” zasługuje na podkreślenie tym bardziej, że wraz z przywróceniem tego pociągu Kalisz odzyskuje jedyne dwa składy, które do naszego miasta przyjeżdżają i odjeżdżają w godzinach nocnych. Ba, u nas nawet się mijają (do Jeleniej Góry o g. 2.22, a do Białegostoku o g. 2.25). Warto też dodać, że w okresie okołowielkanocnym i w czasie długiego weekendu majowego kurs „Karkonoszy” w kierunku Jeleniej Góry będzie przedłużony do Szklarskiej Poręby.

Wycieczka po Polsce w drodze do Kołobrzegu
W nowym rozkładzie, który będzie obowiązywał do 8 czerwca br., mamy 15 połączeń z Łodzią, 10 z Wrocławiem, 8 z Poznaniem, 6 z Warszawą, 2 z Jelenią Górą i po 1 ze wspomnianym już Białymstokiem, a także z Kołobrzegiem, Gdańskiem, Słupskiem, Koszalinem, Krakowem i Gnieznem. Obok „Karkonoszy” przez Kalisz kursują też inne nowoczesne pociągi dalekobieżne: „Dąbrowska”, „Asnyk”, „Nałkowska”, „Orzeszkowa”, „Wawel” i „Pobrzeże”. O „Wawelu” należy powiedzieć, że zapewnia kaliszanom jedyne bezpośrednie połączenie kolejowe z Krakowem, ale też - że nie jeździ już tak jak kiedyś do Szczecina, a tylko do Poznania. Bezpośredniego połączenia ze stolicą Pomorza Zachodniego wyraźnie nam brakuje, ale można mieć nadzieję, że wraz z nastaniem letniego sezonu urlopowego ten stan rzeczy ulegnie zmianie. Dziś do Szczecina koleją dotrzeć można, korzystając z mało uciążliwej przesiadki w Poznaniu. Zagadką wciąż pozostaje natomiast „Pobrzeże” kursujące przez Ostrów i Kalisz do Kołobrzegu, ale trasą tak okrężną, że prawie egzotyczną - przez Łódź, Warszawę i Gdańsk. Wątpliwe, by ktoś z Kalisza wybrał się tym pociągiem do Kołobrzegu, wsiadając do niego o g. 8.02, by wysiąść dopiero o g. 19.15. Do Kołobrzegu z Kalisza można dojechać w czasie znacznie krótszym niż 11 godzin i można to zrobić także pociągiem - tyle, że z przesiadką w Poznaniu. Nic nie stałoby na przeszkodzie, by z Kalisza i Ostrowa - przynajmniej w sezonie letnim - kursował bezpośredni pociąg do Kołobrzegu najkrótszą trasą, czyli przez Poznań. Nic też nie przeszkodziłoby odtworzeniu istniejącej niegdyś relacji sezonowej z Sieradza przez Kalisz, Ostrów i Krotoszyn przez Bydgoszcz do Gdyni. Z Sieradza do Krotoszyna lokomotywa ciągnęła tylko trzy wagony, które w Krotoszynie podczepiane były do pociągu jadącego z Wrocławia. I tylko na tym, a także na stosunkowo krótkiej trasie, polegała tajemnica sukcesu. Bo latem był to pociąg bardzo popularny. Jednak ostatnie oznaki życia dał on w latach 90., a potem popadł w niepamięć.

„Calisia”, „Andrut” i długo, długo nic
W ub. tygodniu w ŻK pisaliśmy o zmianach w rozkładzie jazdy pociągów spółki Koleje Wielkopolskie. Od razu zaznaczyliśmy, że do Kalisza docierają tylko dwa z nich, „Calisia” i „Andrut”. Nie wspomnieliśmy przy tym - a było to warte podkreślenia - że pociągi te na trasie z Kalisza do Poznania i w kierunku przeciwnym omijają Ostrów Wlkp., co znacznie skraca ich czas przejazdu. W nowym rozkładzie jazdy pierwszy pociąg z Kalisza do Poznania odjeżdża o g. 4.53, ale jedzie przez Ostrów i w Poznaniu jest dopiero o g. 7.06., a więc po ponad dwóch godzinach. Z kolei odjeżdżająca później niż on, bo o g. 5.10, „Calisia” wyprzedza go na trasie i jest w stolicy Wielkopolski o g. 6.39, a więc po niespełna półtorej godzinie. To dobrze, ale jaki jest sens tego, że w godzinach wczesnoporannych z Kalisza do Poznania odjeżdżają dwa pociągi w odstępie 17 minut, a potem jest cztery i pół godziny przerwy, przy czym w ciągu całej doby z Kalisza do Poznania dociera w sumie osiem pociągów? To nieproporcjonalne, nieracjonalne i nieekonomiczne. W tej sytuacji ktoś powinien zastanowić się nad likwidacją kursu z Kalisza o g. 4.53. (choć wiedzie on również do Ostrowa, a kurs konkurencyjny nie).

Czyja jest miedza, Poznania czy Wrocławia?
Takich wątpliwości jest więcej. Pasażerowie z Poznania do Kalisza mogą odjechać jeszcze o g. 21.40 dzięki „Andrutowi”. Ale pasażerowie z Wrocławia do Kalisza muszą mocno się śpieszyć, żeby zdążyć na „Asnyka”, który z Wrocławia odjeżdża o g. 17.44 (w innych dniach o g. 18.02). Jeśli nie zdążą, następne są dopiero „Karkonosze”, które ze stolicy Dolnego Śląska odjeżdżają o g. 00.19, a więc po ponad sześciu i pół godzinie. A przecież do niedawna „Karkonoszy” na tej trasie nie było, a więc kaliszanin chcący wrócić do domu musiał czekać we Wrocławiu do rana. Ten problem dotyczył i dotyczy wielu kaliskich studentów, ale przecież nie tylko studentów. Rozwiązywanie takich problemów należy do kompetencji marszałków województw, w tym przypadku wielkopolskiego i dolnośląskiego. Wynika to z zakresu ich obowiązków. Ale co marszałka dolnośląskiego może obchodzić Ostrów czy Kalisz, skoro oba te miasta położone są w Wielkopolsce? To jest obowiązek marszałka wielkopolskiego.
Na wszelki wypadek warto jeszcze dodać, że ostatni pociąg z Ostrowa do Kalisza - nie licząc „Karkonoszy” - odjeżdża o g. 23.48. To uwaga na użytek pasażerów, którym grozi utknięcie w nocy na dworcu w Ostrowie w drodze powrotnej do Kalisza. Pomimo że oba miasta tworzą Aglomerację będącą podmiotem prawa i że dzieli je tylko nieco ponad 20 km, do tej pory nie zadbały o nocną komunikację publiczną, która uwolniłaby ostrowian przed koniecznością nocowania w Kaliszu, a kaliszan przed koniecznością spędzenia nocy w Ostrowie.

Reklama

Nowy rozkład, więcej pociągów komentarze opinie

  • realista - niezalogowany 2019-03-15 14:39:18

    Dziwna sytuacja z tymi dwoma porannymi pociągami do Poznania, ale pierwszy z nich zapewnia w Ostrowie przesiadkę do Wrocławia. Może więc drugi, pomijający Ostrów Wlkp., powinien być opóźniony, żeby się nie dublowały.

  • Kamil - niezalogowany 2019-03-13 16:29:03

    Studiuję we Wrocławiu. Dla mnie bardzo wygodnym połączeniem jest pociąg,który wyjeżdża z Wrocławia o godz 23.10 i w Ostrowie jest 00.40.Niestety ,problemem jest te ostatnie 20 km by dostać się z Ostrowa do Kalisza.Powinno być jakieś nocne połączenie KLA Ostrów Kalisz.Mówi się o Agromeracji,a nie ma żadnego nocnego połączenia Ostrów Kalisz.Wystarczyłby jakiś mniejszy busik obsługiwany przez KLA ,który co 2 godz jeździłby miedzy tymi miastami.

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez zyciekalisza.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Idea Contact sp. z o.o. z siedzibą w Kalisz 62-800, Spółdzielcza 6

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"