:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?

Ogródki działkowe na własność!

wiadomości z regionu, Ogródki działkowe własność! - zdjęcie, fotografia
Portal zyciekalisza.pl 08/07/2009 14:33

PiS chce uwłaszczyć działkowców, SLD jest przeciw, a PO nie wie, co o tym myśleć

Posłowie PiS chcą, by ogródki działkowe zostały przekazane na własność użytkownikom. Wskazują przy tym na racjonalne przesłanki. Ale jest również spora grupa przeciwników tego pomysłu, głównie związana z SLD. W ogólnopolskiej wojnie o ogródki działkowe walczą ze sobą posłowie z naszego regionu – Andrzej Dera i Wiesław Szczepański

Spór wywołał projekt posła Andrzeja Dery (na zdjęciu), który zakłada uwłaszczenie działkowców. Oznacza to, że jeśli ktoś ma ogródek działkowy, będzie mógł go wykupić na własność po bardzo korzystnych cenach.

Miłośnik ogródków, czy działek budowlanych?
– To kalka projektu z 2005 roku, który wtedy nie znalazł uznania – mówi poseł SLD Wiesław Szczepański.
– Cztery lata temu działkowcy zebrali ponad 600 tys. podpisów przeciw niemu. Jest on niekonstytucyjny, bo wywłaszcza gminy z majątku na rzecz działkowców. A poseł Dera to miłośnik ogrodów, czy może działek budowlanych? Sam jest właścicielem ogródka działkowego o powierzchni powyżej 600 metrów, a przecież zgodnie z ustawą działka ma od 300 do 500 mkw. PiS chce zlikwidować Polski Związek Działkowców i ja to nazywam powrotem do czasów PRL–u, bo nastąpi nacjonalizacja majątku PZD i stanie się on z mocy prawa majątkiem Skarbu Państwa.
Wiesław Szczepański dodaje, że co najmniej 80 proc. gruntów działkowych nie ma uregulowanych spraw własnościowych. – Więc działkowcy nie będą mieli żadnych szans, by otrzymać ogród na własność. Na początku otrzymają decyzję, na jakiej zasadzie używają ogrodu, a później w momencie wejścia w życie ustawy, zawiesi się funkcjonowanie zarządów rodzinnych ogrodów działkowych, gmina wyznaczy pełnomocnika – likwidatora i pełnomocnika ds. powołania nowego ogrodu i od gminy będzie zależało, czy w tym miejscu powstanie ogród, czy nie. Jeśli w planach zagospodarowania przestrzennego będzie zapis o tym, że w danym miejscu mają być działki, gmina może się na to zgodzić, ale jeśli będzie on łakomym kąskiem dla gminy, to wyda decyzję odmowną – dodaje poseł SLD i zapewnia, że ustawa jest niezgodna z konstytucją, a dodatkowo uwłaszczenie będzie generować koszty w budżetach gmin.

Chodzi o 17 mln zł
dla PZD
 – To obecnie gminy zaskarżają do TK poszczególne zapisy i wygrywają, bo po pierwsze – gminy są ubezwłasnowolnione, po drugie, obowiązuje system nakazowy, a po trzecie wprowadzony jest monopol jednej organizacji – właśnie PZD – ripostuje poseł Andrzej Dera. – Napisałem więc ten projekt, by dać możliwość ludziom, którzy użytkują działki przez 20, 30, 40 lat, by mogli coś nabyć na własność. Chciałem stworzyć możliwość przekształcenia prawa użytkowania w prawo własności. Na spotkaniach z działkowcami zadaję proste pytanie: czyją własnością jest altanka na waszej działce? I wszyscy mówią: nasza. Gdy pytam, czy mają jakiś tytuł do tego, okazuje się, że nie mają. A zasada prawna jest taka, że to, co jest na działce, jest własnością tego, do kogo należy grunt. Obecnie mamy więc system radziecki, oparty nie na prawie własności, tylko na tzw. dobru wspólnym. A cały ten szum medialny jest wywołany przez PZD – ta organizacja ściąga od działkowców składki. Skoro w Polsce jest ponad 33 tys. hektarów działek, łatwo można obliczyć, że PZD ściąga ponad 50 mln zł. Z tego 35 proc. zostawia sobie na funkcjonowanie administracji w Warszawie.
Ostrowski poseł mówi, że mógłby zwołać konferencję prasową i zaprosić nie jednego, ale setki działkowców, popierających projekt uwłaszczenia. Przy pisaniu projektu ustawy pomagały mu stowarzyszenia działkowców m. in. z Bydgoszczy, Podkarpacia, Ostrołęki, czy Poznania. Odpiera również zarzuty, że większość działek nie ma uregulowanej kwestii własności i to uniemożliwi uwłaszczenie.
– Na jakiej podstawie działa więc PZD, skoro nie ma uregulowanej własności? – pyta retorycznie parlamentarzysta PiS-u. – Skoro jest nieuregulowany, to znaczy jaki jest? Taki, gdzie właścicielem jest Skarb Państwa, gmina, albo np. PKP. Nigdzie nie jest napisane, że właścicielem jest PZD! Tutaj sytuacja jest prosta. Mówimy o uwłaszczeniu tylko w przypadku, gdy grunty należą do Skarbu Państwa, albo do gminy. I zgodnie z projektem ma obowiązywać prosta zasada – taka, jak w przypadku wspólnot mieszkaniowych  – działkowcy z jednego ogródka wybierają zarząd, składki, które płacą zostają w ogrodzie i oni sami podejmują wszystkie decyzje. Oczywiście jeżeli kogoś nie będzie stać na wykupienie działki na własność, nie będzie miał takiego obowiązku. Będzie posiadał zbywalne i dziedziczne prawo użytkowania działki. Nikomu nie chcemy niczego zabierać, ale właśnie dać na własność. (q)

Więcej w Życiu Kalisza

Reklama

Ogródki działkowe na własność! komentarze opinie

  • Beata - niezalogowany 2019-02-11 22:31:44

    Działki już dawno powinny być uwłaszczone, osoby które użytkują taki grunt, stawiają na nim altanę tak właściwie nie są jej właścicielem. Działkowcy płacą spore składni i utrzymują zarządy ROD, dlatego tym nie zależy na umożliwieniu wykupu działek na własność. Ten relikt przeszłości jakim jest ROD powinien raz na zawsze zniknąć. Czasy babci uprawiającej ogródek już dawno mięły.

  • Freedi - niezalogowany 2019-01-26 11:50:03

    Dzialki powinny stac sie wlasnoscia uzytkownikow przy obwarowaniu iz taka dzialka bedzie miala tylko statut dzialki ogrodniczej a nie budowlanej czy siedliskowej ,wowczas jest pewnsoc ze taka ziemia nie zainteresuje sie zaden deweloper ani nie stanie sie osiedlem domkow jedorodzinnych i tyle w temacie.

  • franekw - niezalogowany 2019-01-15 12:30:44

    W pełni popieram projekt uwłaszczenia działkowców, bądź dania im możliwości wykupu uprawianej działki po korzystnej cenie (wzorem użytkowania wieczystego) Wszelki opłaty - podatki winny być odprowadzanie do miasta lub gminy jako że są to gospodarze danego terenu. PZD z mocy ustawy winna być rozwiązana a majątek przekazany do skarbu państwa (gminy). Osoby które uwłaszczyły się na majątku PZD powinny zostać rozliczone a dobra przejęte nielegalnie zwrócone. Jedynym gospodarzem na ogrodach Gmina.

  • ppp - niezalogowany 2018-05-02 11:27:05

    Uważam , że najwyższy czas doprowadzić do uwłaszczenia działkowców i wywalenia cwaniaków z zarządów. Są takie ogrody , gdzie ludzie wprost od rolników wykupywali pole ,by jako pracownicy stworzyć ogród działkowy. Potem były przekształcenia, przedsiębiorstwa musiały oddać ogródki PZD , mamy na to pisma i nie możemy przejąć na własność , bo tak sformułowano ustawę ROD- z mocy ustawy traktuje się nas za dzierżawców działkowych, parodia. Zarząd zmusza nas do podpisania umowy dzierżawy, wbrew prawu

  • działkowie - niezalogowany 2018-04-21 17:04:05

    Również uważam,że działki "podległe" ROD powinny być jak najszybciej uwłaszczone.Koniec panoszenia się prezesów i tej całej bandy która siedzi w tych strukturach.Kiedy będą kontrolowane finanse ROD?

  • Aldona - niezalogowany 2018-04-11 16:18:04

    Moja działka w okolicach Jerzykowa kosztuje mnie rocznie około 1000 zł. są tutaj opłaty na rzecz ogrodu dodam, że olbrzymie, różne koszty związane z naprawami, integracja, opłaty księgowe, koszty podróży zarządu itd, itp. Klika cwaniaków robi wielką kasę kosztem działkowiczów. Wszyscy marudzą i narzekają, ale płacą. Koło się kręci a cwaniacy cieszą się i klaszczą. Gdyby działki przeszły na własność, być może powstałaby wspólnota i ukróciłoby się ten złodziejski proceder, kiedy przejdą na własnoś

  • ogrodniczk - niezalogowany 2018-01-16 15:16:53

    Kochani Od kiedy zajęłam się uprawą ekologicznych pomidorów i papryk, żyję zdrowiej, mam hobby i wreszcie odnalazłam sens życia. !! Zamawiam na stronie mojepomidory.pl Mają 500 odmian pomidorów i papryk ze świata, dostaję zawsze z gratisami !! Polecam wszystkim !! To jest zmiana na lepsze. Kocham życie !!!!

  • brzuchaty - niezalogowany 2017-10-19 13:04:30

    Już dawno powinno uwłaszczyć się działkowców...Po co dawać monopol na biznes byłym towarzyszom...działkowcy będą wdzięczni tym którzy uregulują tą absurdalną sytuację przy najbliższych wyborach

  • AB66 - niezalogowany 2017-09-27 23:50:59

    Art.29 Ustawy o ROD daje dyspozycję do wydania ustawy o uwłaszczeniu działek ogrodniczych. W styczniu 2014 r. weszła w życie nowa ustawa o ROD i do tej pory nie zrealizowano dyspozycji art.29. Dlaczego??? Jestem za uwłaszczeniem jak większość działkowców. Kto nie chce się uwłaszczać, to niech się nie uwłaszcza. Nie ma przymusu. Dlaczego politycy PIS, którzy przed laty obiecali uwłaszczenie teraz zwlekają? Nie rozumiem tego.

  • działkowie - niezalogowany 2017-08-02 15:13:13

    Również jestem za uwłaszczeniem ogrodów działkowych.Czas skończyć z utrzymaniem PZD i panoszeniem się byłych komunistów,którzy uwili sobie niezłe posadki w strukturach ROD.

  • dzialkowic - niezalogowany 2011-08-22 21:57:42

    dlaczego nasi parlamentarzysci boja PZD a wlasciwie prezesa Kondrackiego! czyzby reka reke myla?

  • hibiskus - niezalogowany 2009-08-16 11:58:25

    NO I STAŁO SIĘ SLD I PSL NIE DADZĄ DZIAŁEK NA WŁASNOŚĆ KRÓL ZOSTANIE A MY BĘDZIEMY PŁACIĆ ( A RZĄD DOSTANIE GUZIK )

  • gość 2009-07-25 10:46:32

    Kondracki to nie tylko król i baron na działkach, ale i TW umieszczony na liście Wildsteina pod numerem IPN-BU 52/342. Teraz wiemy kto ogródkami rządzi i nadal został namaszczony przez PO, PSL, SLD. Myślę, że działkowcy przestaną na śmieci i zbieraninę w następnych wyborach głosować. Musicie być działkowcy świadomi tego, że w 2005r SLD przegłosowało taką ustawę o ogrodach działkowych, gdzie finanse i nasze składki są poza jakąkolwiek kontrolą. W tym stanie nie wykluczone jest, czy TW Kondrack

  • Grazyna Pi - niezalogowany 2009-07-16 14:42:45

    Pisze bardzo dużo komentarzy na Internecje i co sie dzieje nic. Władze naszego parlamentu nie interesują się opiniami obywateli . W kraju w którym pozostawia sie społeczeństwo bez jakichkolwiek praw a tylko słucha sie mafii takich jak spółdzielnie mieszkaniowe , PZD oraz osób kórzy lobbuja ustwy w naszym Sejmie jest krajem bezprawia. Dlaczego dzieli sie na nas i was . Dlaczego nie ma współnej POlski . PIS wystepując w sprawie słusznej- SLD ,PSL lobbuje uwłaszczenie ogrodów działkowych

  • dzialkowic - niezalogowany 2009-07-13 11:20:39

    Ja jestem za przyjeciem projektu PIS nie chce dluzej bogacic PZD chce zeby moje pieniadze za grunt dostawaly gminy PANOWIE POSLOWIE ZLIKWIDUJCIE TE KOMUCHY Z PZD!

  • Działkowic - niezalogowany 2009-07-12 18:53:48

    Ponad 90 % komentarzy, ktore już od miesięcy czytam w różnych miejscach jest ZA UWŁASZCZENIEM Ogrodów Działkowych (wyraźnie widać, że pozostałe 10 % to trzymający się rękami i nogami prominentni działacze PZD) Wierzę w to,że nasi Posłowie w wybrani przez Nas w sposób demokratyczny czytają te wszystkie opinie (szczery głos LUDU) i będą wiedzieli jak głosować). Naprawdę nieważne jest czy jest to projekt PiSu czy innej Partii, przecież tu chodzi o sprawiedliwość.Gratulacje dla Posła A.Dery.

  • hibiskus - niezalogowany 2009-07-10 22:45:06

    Z nimi będzie trudno wygrać bo sądy popierają PZD i nie chcą z nimi zadzierać bo mają poparcie w Sejmie i w Senacie mają swoich ludzi i miliony złotych na te sprawy U nas w Nowej Soli Sąd zabrał z 80 zł działkę i całe mienie bo PZD są nietykalni nawet Rząd nie daje rady z uwłaszczeniem działek

  • hibiskus - niezalogowany 2009-07-10 21:09:52

    Mi też zabrano działkę za to że zgłosiłem o nie legalnej budowie Prezes złamał Prawo a mnie wykluczono I z PZD będzie trudno wygrać bo sądy popierają PZD i nie chcą z nimi zadzierać bo mają poparcie w Sejmie i w Senacie mają swoich ludzi wybranych i miliony złotych na te sprawy U nas w Nowej Soli Sąd zabrał z 80 zł działkę i całe mienie bo PZD są nietykalni nawet Rząd nie daje rady z uwłaszczeniem działek

  • Damian - niezalogowany 2009-07-10 14:42:04

    Do SLD płynie rocznie strumień pieniędzy od PZD. Najpierw PZD w formie haraczu wymusi to od przymusowych członków PZD. I machina sie kreci, milion przymusowych członków PZD ma za zadanie utrzymac działaczy PZD, którzy zyja na wysokim poziomie i jeszcze działkowcy musza utrzymać aparatczyków z SLD. DLATEGO TAK GŁOSNO KRZYCZY PZD I SLD NIE CHCA UTRACIĆ DOPŁYWU GOTÓWKI Z KTÓREJ NAWET NIE MUSZA SIE ROZLICZAĆ. ELDORADO DZIAŁACZY PZD I SLD.

  • Grazyna - niezalogowany 2009-07-10 13:51:33

    GPieniądze otrzymane na rzecz PZD nie są opodatkowane oraz nie odprowadzone są podatki od wysokich wynagrodzeń dla zarzadów PZD. Państwo Polskie Rząd bieże udział w przestepczości zorganizowanej, która działa za pozwoleniem Ustawodawcy tj. Sejm RP. Po dwudziestu latach działacze PZD posiedli wielka władzę i ustanowili że to oni tworzą prawo dla siebie i działkowcy musza im się podporządkowac w przeciwnym razie pozbędą się działki . W obecnym czasie kryzysu Rząd Pana TUSKA pozwala na takie niek

  • Grażyna - niezalogowany 2009-07-10 13:50:23

    Działkę otrzymalismy w 1978 r od zakładu pracy męża MORS. Zakład wykupił grunt pod działki od Gminy MIasto Szczecin dla swoich pracowników były to ugory. Ówczesni działkowicze podzielili działki i je ogrodzili . Zmiana ustawy w 1982 r dekretem Wojciecha Jaruzelskiego działki zostały nieodpłatnie przekazane mafiozom PZPR . Do dziś funkcjonuje działalnośc przestepcza, która zarządza 44.000 ha gruntu i otrzymuje 88 milionów złotych z naszych składek . Pieniądze otrzymane na rzecz PZD nie są opodat

  • Grazyna - niezalogowany 2009-07-10 13:48:57

    ~art 21 i art 58 Konstytucji . W roku 1981 gen. Wojciech Jaruzelski przekazał działki na rzecz swoich kolesiów . To oni rządza majątkiem Gmin miast i utrzymują się z czerpania korzyści od działkowców . Jeżeli dzialkowiec jest niepokorny zabiera mu sie działkę . Jestem jedna z osób pokrzywdzonych w której Przezes Okregowego Związku PZD w Szczecinie odbiera mi działke tylko dlatego że mąż zmarł nigdy nie podpisywał żadnej deklaracji o przynalezności do związku. Nakazem w latach 1982 został przy

  • Grazyna - niezalogowany 2009-07-10 13:47:09

    ~Grażyna Piszczoła Państwo Polskie, które zwie się Rzeczpospolitą Polską posiadająca Konstytucje RPdziała na zasadach dawnego komunistyczego państwa PRL-u . Dwadzieścia lat po transformacji Sejm do dnia dzisiejszego nie potrafi zmienic ustawy o Ogrodach Działkowych. Dalej funkcjonuje prawo nakazowe . Działkowiec nadal musi przynależec do Związku PZD płacic haracz na rzecz organów tj zarządów PZD Okregowego Zwiazku oraz na zarząd Ogrodów Działkowych. Rząd nie zauważa że ustawa narusza art 21 i

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Mieszkanie pierwsze piętro

3 pokojowe na ulicy Serbinowskiej, 54 m2, pierwsze piętro, zadbane.


Zobacz ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez zyciekalisza.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Idea Contact sp. z o.o. z siedzibą w Kalisz 62-800, Spółdzielcza 6

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"