
Parking podziemny pod Nowym Rynkiem ma być jednym z elementów jego przebudowy, a także Głównego Rynku i łączącej obydwa place ulicy Kanonickiej. Prezydent Kalisza zawarł umowę z SARP-em na przygotowanie, przeprowadzenie i rozstrzygnięcie konkursu na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej, uwzględniającej oczekiwania miasta
Plan zbudowania pod płytą Nowego Rynku parkingu podziemnego, który rozwiązałby problem z deficytem miejsc parkingowych w centrum Kalisza, zyskał zwolenników, jak i przeciwników. Ci drudzy uważają to zadanie za zbyt kosztowne a nawet karkołomne.
Taką ocenę tego przedsięwzięcia zawarł kaliszanin Krzysztof Pietrzak w liście otwartym do prezydenta Kalisza, przesłanym do naszej redakcji. Autor informuje, że przez wiele lat pracował w biurze projektowym, co ma dowodzić, że zna się na rzeczy. Wspomina, że rozmawiał z projektantami budynku ,,Tęczy” i osobą robiącą odwierty geologiczne, która stwierdziła wysoki poziom wody gruntowej, bowiem jej poziom po opadach podnosi się aż o 1-1,5 metra. Podobne problemy miał – twierdzi autor listu – inwestor hotelu Hampton by Hilton w Kaliszu. Taka inwestycja oznaczałaby więc dla miasta – przewiduje Krzysztof Pietrzak – poniesienie ogromnych kosztów.
Faktem jednak jest, że parking pod „Tęczą”funkcjonuje i nikt nie skarży się na zalewanie.
O to, czy budowanie po płytą Nowego Rynku parkingu podziemnego jest możliwe oraz o to, czy to przedsięwzięcie byłoby aż tak kosztowne, zapytaliśmy prof. nadz. dr hab. inż. Zdzisława Małeckiego, rzeczoznawcę budowlanego specjalności budownictwo wodne i melioracje wodne.
Prof. Zdzisław Małecki przyznaje, że Kalisz to bardzo trudny obszar do wykonywania robót podziemnych.
– Prognozowana budowa garażu podziemnego pod Nowym Rynkiem wymaga szczegółowego inżynierskiego rozpoznania geologicznego i hydrogeologicznego (stosunki wodno-gruntowe) terenu przeznaczonego pod tę inwestycję. Z dużym prawdopodobieństwem należy przyjąć, że profil gruntowy zbudowany jest z przewarstwieniami – gruntami ekspansywnymi (gliny, iły) podatnymi na skurczliwość i pęcznienie. W profilu gruntowym występują (przemieszczają się) wody gruntowe na niezbyt dużej głębokości i być może charakteryzujące się zwierciadłem napiętym (kurzawka). Grunty ekspansywne w następstwie nadmiernego uwilgotnienia stanowią warstwę nieprzepuszczalną tzw. ,,membranę” dla wód w głębszy profil gruntowy. To może skutkować znacznym podniesieniem zwierciadła wody gruntowej. Woda dostanie się po obrysie fundamentów – wyjaśnia profesor.
Opinia ta, choć laikowi może wydawać się zbyt skomplikowana, to dla specjalistów, którym przyjdzie projektować oraz budować parking po płytą Nowego Rynku, na pewno warta jest uwzględnienia.
Zdaniem prof. Zdzisława Małeckiego prawdopodobne niekorzystne warunki gruntowe i stosunki wodno-gruntowe na terenie przeznaczonym pod planowaną przez miasto inwestycję będą rzutować na rozbudowany projekt budowlany garażu, ze szczególnym uwzględnieniem wód gruntowych. Należy się więc liczyć – przewiduje profesor – ze znacznymi kosztami związanymi z realizacją budowy, a w przyszłości także z eksploatacją zrealizowanego obiektu.
(dk)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie