:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
PILNE

Plany transportowe - sztuka dla sztuki?

Transport, Plany transportowe sztuka sztuki - zdjęcie, fotografia
  • Plan transportowy dla powiatu kaliskiego
  • Planowano także połączenia do sąsiednich powiatów
  • Plan transportowy dla województwa wielkopolskiego
  • Warszawa - przy stacji Wilanowska: perony dla rozmaitych linii autobusowych; parkuj i jedź
Marcin Galant - blog 03/10/2019 21:42

W nawiązaniu do artykułu "Mieszkańcy rejonu ul. Warszawskiej chcą więcej kursów KLA" i zawartej w nim zapowiedzi opracowania kolejnego planu transportowego, chciałbym przypomnieć, że mieliśmy już trochę tego typu dokumentów, z których niewiele wynikło.

Był plan dla województwa wielkopolskiego. Według zawartych w nim mapek miały skończyć się problemy Kalisza z dotarciem do stolic sąsiednich powiatów. Tymczasem obecnie mamy Kolej Metropolitalną wokół Poznania (owszem, potrzebną), a jedyny (!) kurs z Kalisza do Konina obsługuje... PKS Bytów. To kompromitacja, że Kalisz nie ma normalnych połączeń z Koninem, Turkiem czy Grabowem. Dobrze, że są z Ostrowem Wlkp. i Pleszewem, ale uważam to za standard, a nie luksus. Jest przecież XXI w., a nawet za PRL-u była lepsza siatka połączeń.

Był plan transportowy dla powiatu. Konia z rzędem temu, kto pokaże mi rozkłady wymienionych w nim linii. Jedyne co ostatnio się pojawiło, to dofinansowanie przywracanych kursów do gminy rządzonej przez pewnego sławnego wójta. Póki co rządowy program nie przyniósł naszemu regionowi znaczących korzyści. Wiązałem z nim większe nadzieje.

Nadal też marginalizowane są potrzeby komunikacyjne kaliszan. Widać błędne założenie, że komunikacja podmiejska ma służyć tylko dojeżdżającym do miasta. Do tego wydłużające czas jazdy wycieczki krajoznawcze po całej okolicy. Nieraz PKS-em jedzie nawet mało uczniów...

Aby rozwiązać problem, powinny istnieć ustawowe wymogi co do minimalnej częstotliwości. Tak jak jest płaca minimalna w prawie pracy, tak i należałoby określić, że: pomiędzy stolicami sąsiednich powiatów w dni robocze musi być co najmniej np. 7 kursów dziennie (rozłożonych równomiernie), w soboty 5 i w niedziele 4. Analogicznie w przypadku gmin itd.

Plan transportowy dla miasta też już był. Czy aż tak się zdezaktualizował, że trzeba opracowywać następny? Zwykła zmiana rozkładu dla osiedla nie może być wprowadzana tak po prostu? Mieszkańcy okolic Warszawskiej muszą czekać na nowy plan?

Pojawia się argument kosztów. O tym, że za dobrą komunikację trzeba zapłacić, wiadomo od dawna. Nie będzie ona atrakcyjna nawet jako darmowa, jeśli obywatel nie odczuje jej obecności. Musi ona więc istnieć na przyzwoitym poziomie, a dopiero wtedy można rozważać, czy zrezygnować z pobierania opłat za bilety.

Nie można chwalić się tylko nowymi autobusami i Kaliską Kartą Mieszkańca, podczas gdy wielu mieszkańców i tak nie ma dostępu do komunikacji. Nie ma pieniędzy na przedłużenie 16-ki na Sulisławice, nie ma dla Tyńca (co z tą 5-ką na Braci Niemojowskich?), na Serbinowskiej ważniejsze są miejsca parkingowe, niż odtworzenie przystanku funkcjonującego dawniej przez wiele lat (okolice skrzyżowania z Młynarską). Z Majkowa do centrum wieczorem częstotliwość kursowania jest taka jak na trasie Kalisz centrum - Ostrów Wlkp., czyli raz na godzinę. O ile na linii międzymiastowej może to wystarcza, to w mieście już nie. Szczypiorno też jest słabo skomunikowane.

Jak słusznie podkreślono niedawno w radiowym "Klubie Trójki", w Polsce inwestuje się sporo w infrastrukturę, której nie wykorzystuje się w pełni. Choć kaliskiego przykładu nie podano, aż się prosi, aby wymienić wyremontowaną ul. Kordeckiego z jedną linią (9) kursującą 11 razy dziennie oraz rzekome centrum przesiadkowe przy Majkowskiej, które jest zwykłym przystankiem. Na zdjęciu na dole pokazuję obiekt przy stacji Wilanowska w Warszawie. Tam można się przesiadać z jednych linii na inne. Ciekawe, jak będzie wyglądać ruch w rejonie kaliskich dworców. Chyba nie po to tyle to kosztowało, aby zachować obecny rozkład jazdy lub wprowadzić tylko kosmetyczne zmiany?

Czy tworzenie planów transportowych to sztuka dla sztuki? A może myślano, że i tak nikt nie będzie ich czytać? Trzeba przyznać, że opracowania zawierają wiele ciekawych informacji. Tyle tylko, że ktoś wziął za to pieniądze, a w praktyce efektów niewiele widać (oczywiście to nie wina autorów opracowań, gdyż nie do nich należy przekładanie teorii w praktykę). Działania powinny być planowane, ale trzeba też realizować te plany.

W zeszłym roku była nawet analiza wprowadzenia w Kaliszu trolejbusów. Niestety zastanawiano się tylko, które linie autobusowe zastąpić trolejbusowymi, a nie pomyślano o możliwości wjazdu zeroemisyjnych pojazdów na nieskomunikowane części miasta, gdzie autobus nie byłby optymalnym rozwiązaniem. W artykułach niczego takiego nie znalazłem.

Reklama

Plany transportowe - sztuka dla sztuki? komentarze opinie

  • Gość - niezalogowany 2019-10-05 08:21:58

    Jaka linia do Tyńca?? Dziennikarzuna niech zobaczy w jakim stanie jest ukica A później wypisuje bzdury!!! Jest ukica łódzka i wystarczy!!!

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie

Kalendarz

Najbliższe imprezy
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez zyciekalisza.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Idea Contact sp. z o.o. z siedzibą w Kalisz 62-800, Spółdzielcza 6

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"