
Tytuł wystawy - „W kręgu ognia” - wiele mówi o żywiole, któremu jest ona podporządkowana, ale nie odsłania tajemnicy samych dzieł. Ją trzeba odkrywać samemu, do czego od piątku 17 stycznia zachęca Galeria Wieża Ciśnień
Włodzimierz Ćwir nie jest w Kaliszu postacią nieznaną. Urodzony w 1956 r. w Głuchołazach, ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych (Wydział Ceramiki) we Wrocławiu. Potem dał się poznać jako wieloletni nauczyciel akademicki kaliskiego Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM, a jeszcze później nauczyciel ceramiki i rzeźby w Liceum Sztuk Plastycznych im. T. Kulisiewicza w Kaliszu. Przez cały ten czas oddawał się rzeźbie i malarstwu, tworzył ołtarze, tablice pamiątkowe, witraże, mozaiki i pomniki, wystawiał w kraju i zagranicą.
Jednak jego kluczowe doświadczenia zdają się wiązać z Kaflarnią w Zdunach k/Krotoszyna, którą chętnie i często wspomina. - Magiczne miejsce, jakim jest Kaflarnia, stało się medium, które inspirowało do swobodnego tworzenia. Klimat wnętrz, historyczna tradycja kafla, ludzie tworzący Kaflarnię i miasto Zduny, byli wielką inspiracją do prowadzenia otwartego dialogu twórczego zaproszonych na warsztaty artystów z Polski oraz z całego świata. Magia przekształcania gliny przez dziesięć edycji stworzyła wielką międzynarodową Rodzinę, która wokół ognia budowanych przez siebie pieców ceramicznych wymieniała się swoimi doświadczeniami i sercem – wspomina W. Ćwir.
W Zdunach pojawił się w roku 2007, gdy został zaproszony do zrealizowania warsztatów ceramicznych dla uczniów szkół ze Zdun i Kalisza. Rok później w tej podkrotoszyńskiej miejscowości został zorganizowany I Ogólnopolski Plener Ceramiczny, a już w roku 2009 – I Międzynarodowy Plener Ceramiczny promujący decentryzm, nowy kierunek artystyczny rozpropagowany przez pisarza science fiction Adama Wiśniewskiego-Snerga. Uczestnikami plenerów w Zdunach stali się artyści z Niemiec, Rosji, Francji, Rumunii, Meksyku, Litwy, Gruzji i Białorusi. Organizatorzy i pomysłodawcy tej cyklicznej imprezy współpracują m.in. z Akademią Sztuk Pięknych we Wrocławiu, kaliski Wydziałem Pedagogiczno-Artystycznym UAM oraz Liceum Sztuk Plastycznych w Kaliszu.
Obecna ekspozycja w Wieży Ciśnień obejmuje zaledwie fragment dorobku, którego miejscem powstania i źródłem inspiracji jest Kaflarnia. Oglądać możemy prace powstałe w ciągu minionych kilku lat, których twórcami są W. Ćwir, a także Marika Bider i Marta Joanna Olejniczak. Obie są absolwentkami wspomnianego już kaliskiego liceum. Za sobą mają też studia pierwszego stopnia na wrocławskiej ASP, a w tym roku czeka je tam egzamin magisterski. Mimo młodego wieku obie były już uczestniczkami wielu plenerów ceramicznych w Polsce i zagranicą. Wcześnie osiągniętą artystyczną dojrzałością nacechowane są też ich prace. Tak więc ceramika artystyczna ma się dobrze i zapewniła już sobie następstwo pokoleń. (kord)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie