:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
PILNE
Administracja ,  - zdjęcie, fotografia
Portal zyciekalisza.pl 31/01/2019 00:00

Są cztery klasyczne aspekty postu, które mogą być istotne dzisiaj, a na które zwracano uwagę od początku chrześcijaństwa. Już przed wiekami św. Atanazy powiedział: Zauważ, co czyni post – leczy choroby, wysusza nadmierne soki w organizmie, przepędza złe duchy, płoszy natarczywe myśli, nadaje duchowi większą przejrzystość, oczyszcza serce, leczy ciało i wiedzie w końcu człowieka przed Boży tron. Post jest ogromną siłą i niesie przeogromne skutki – mówił ks. Aleksander Jacyniak podczas spotkania w Klubie Inteligencji Katolickiej, dotyczącego postu

Nie jest za bardzo ,,na topie’’ nagłaśnianie klasycznego postu i jego dobrodziejstw, jeśli chodzi o funkcjonowanie ludzkiego organizmu. W tym względzie we współczesnym świecie funkcjonuje swoista schizofrenia i dwutorowość. Z jednej strony klasyczny post jest ignorowany i ośmieszany, a z drugiej najprzeróżniejsze diety walczą o prawo bytu i mówią o tym, jak wielkie dobrodziejstwo stanowią dla organizmu człowieka. Badania naukowe, prowadzone przez świat medyczny, już po I wojnie światowej były w tym względzie bardzo zaawansowane i doprowadziły do istotnych konkluzji. Jednym z tych, którzy prowadzili tego typu badania, był dr Buckinger, żyjący w Niemczech, który napisał: „Leczenie postem jest w rzeczy samej kuracją wydzielinową. Jest to kuracja mająca za zadanie oczyścić całą tkankę organiczną oraz jej soki. Poziom węglowodanów i innych krążących we krwi substancji odżywczych zostaje obniżony i po około 3 dniach substancje te są sprowadzone w budżecie organizmu do wystarczającego poziomu. Wszystkie procesy związane z przemianą materii zostaną nastawione na maksymalną oszczędność. Z kolei przychodzi samowystarczalność, gospodarcza cyrkulacja zapasowa. Organizm staje wobec potrzeby utrzymania równowagi azotu w każdym depozycie białkowym. Na gruncie bogatego doświadczenia możemy przyjąć za pewnik, że w tym względzie w pierwszym rzędzie organizm niszczy te produkty i materie, które są dla komórek obciążeniem i osłabiają organizm, a więc patologiczne wisienki, wydzieliny, substancje obce, ropne, ciała obce, owrzodzenia itd.”. Zatem przez post zostaje usunięta szkodliwa i niepotrzebna materia, zalegająca w człowieku. Organizm zostaje oczyszczony, a tym samym pozbywa się wielu schorzeń. Post redukuje komórki przestarzałe, a to wpływa na tworzenie się komórek nowych. To wyjaśnia, dlaczego każdy post ma regenerujący wpływ na każdym organizm. Najlepsze wyniki post daje przy takich schorzeniach jak reumatyzm, artretyzm czy choroby skórne. Oczywiście siłę postu znała już wcześniej medycyna ludowa.

Post wzmacnia modlitwę
Kolejny istotny wymiar dobrodziejstwa postu to wzmocnienie modlitwy. W tym miejscu wystarczy wspomnieć słowa Jezusa, który mówi uczniom: do tego potrzeba postu i modlitwy. Okazuje się, że modlitwa, wsparta postem, modlitwa w klimacie postu, staje się modlitwą bardziej zaangażowaną, bardziej intensywną. Jest modlitwą, w którą wchodzi cały organizm. W ten sposób, za pomocą postu, człowiek pokazuje, jak bardzo zależy mu na danej kwestii. Jest to, mówiąc językiem merkantylnym, środek przetargowy w modlitewnych negocjacjach z Bogiem. Człowiek mówi: Boże, zobacz, ja naprawdę się wysilam, nie po to, żeby pokazać, jaki jestem wspaniały, ale żebyś zobaczył, że to jest kwestia ważna dla mnie. Świadectw, mówiących o tym, jak bardzo post był i jest łączony z modlitwą, możemy znaleźć niezwykle wiele, poczynając od pism ojców pustyni, którzy bardzo często łączyli praktykę modlitwy z praktyką postu.
Trzeci wymiar, mówiący o dobrodziejstwie postu: post jest pomocą w walce z namiętnościami oraz wadami. I tutaj też są podawane cytaty ojców pustyni. Z ujęciem postu jako walki z wadami spotykamy się przede wszystkim w dawnym życiu monastycznym. Post bywa stosowany przez mnichów jako sprawdzony środek w zmaganiach o czystość serca, co stanowi ich szczególny cel. Chcą być otwarci na Boga, chcą ustawicznie trwać w Bożej obecności, a przez swoje myśli i uczucia stale być przy Bogu i w Bogu. Czystość serca w ich rozumieniu oznacza osiągnięcie pokoju w ich własnym sercu przez całkowite skierowanie go ku Bogu i wypełnienie bez reszty jego duchem. Mnisi stosują w tym celu różne środki – modlitwę zewnętrzną, wewnętrzną, milczenie, pracę fizyczną, miłość braterską, ale także post. Wszystkie te środki stanowią jedność i dlatego mówiąc o poście trzeba stale mieć przed oczyma więź, jaka zachodzi przed modlitwą, pracą i miłością braterską. Postem mnich rozpoczyna walkę z nałogami, wrogami duszy, które chcą go odwieść, odciągnąć od całkowitego otwarcia się na Boga.
„Kiedy król chce zdobyć nieprzyjacielskie miasto, wtedy zabiera temu miastu dostęp do wody, uniemożliwia dostawy żywności, a gdy miastu grozi śmierć głodowa, miasto samo się poddaje. Tak samo rzecz ma się z pożądliwościami ciała. Gdy mnich stanie przeciwko nim z postem i głodem, wrogowie ci staną się bezsilni” – pisał na początku naszej ery jeden z ojców pustyni. Tego typu świadectw jest więcej, a mówią o zwalczaniu pokus przeciwko czystości czy innych pokus związanych z materialnym wymiarem funkcjonowania człowieka.

Post w intencji
Kolejny aspekt dobrodziejstw płynących z postu to społeczny wymiar postu. Mówi się, że trzeba dzisiaj więcej pracować niż dawniej, że człowiek nie ma zdrowia na to, by pościć, podaje się wiele innych przeciwwskazań, ale mimo to wielu ludzi w chrześcijaństwie i poza chrześcijaństwem powraca do postu. Poszczą z różnych powodów – w intencji pokoju, obronie życia post jest środkiem i znakiem zaangażowania w ducha czasu. Inni poszczą, by się sprawdzić, czy potrafią być panami samych siebie, jeszcze inni z motywów społecznych – odmawiają sobie jedzenia i picia, by pomóc innym, a kolejni poszczą, by zwrócić uwagę na jakiś drastyczny problem (Ghandi pościł, by zwrócić uwagę na niesprawiedliwości w jego społeczeństwie). Społeczny wymiar postu zdaje się być argumentem nie mniej ważnym od innych. Człowiek ma coraz większą świadomość (w czasie gdy świat staje się globalną wioską), że jedni mają jedzenia w nadmiarze, a inni nie mają co jeść. W tym zakresie wiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że nasze mówienie o poście byłoby przyjęte przez ponad połowę ludzkości z uśmiechem politowania na twarzy, ponieważ ponad połowa ludzkości spożywa posiłek maksimum dwa razy na dobę. W związku z tym podczas naszego postu w Środę Popielcową czy Wielki Piątek, gdy ograniczamy nasze spożywanie, to i tak jemy wtedy dużo więcej, niż ponad połowa ludzkości ma na co dzień. To może nam pokazywać, jak bardzo wymiar społeczny postu jest potrzebą, jeżeli świat chce być solidarny.

Historia postu
Chrześcijaństwo nie rości sobie pretensji do monopolu na post – post był i jest praktykowany także poza chrześcijaństwem. Są ślady przestrzegania postu także w tych kręgach kulturowych, które nie mają nic wspólnego z judaizmem. W samym judaizmie nie było przesadnego akcentu na post, ale wytworzyła się praktyka poszczenia dwa dni w tygodniu. Faryzeusz, stojąc w świątyni, mówi: Dwa dni poszczę (był to poniedziałek oraz czwartek) . W te dni każdy pobożny Żyd, w szczególności faryzeusz, starał się zachowywać post.
Z przepowiadania Jezusa widać jednoznacznie, że koncepcja postu nie była mu obca. Jezus był praktykującym Hebrajczykiem, np. w kazaniu na górze Jezus zakłada fakt istnienia i praktykowania postu. Sam Jezus nie był uważany za wielkiego ascetę; wręcz przeciwnie – ascetę widziano w Janie Chrzcicielu. Jezusowym uczniom mówiono: Dlaczego nie pościcie, podczas gdy uczniowie Jana poszczą? Widzimy, że Jezus nie był fanatykiem postu. Koncepcja rodzenia się postu w pierwszych latach życia Kościoła była pewnym procesem, który kształtował się powoli. Na początku zdawała się dominować tendencja: Oblubieniec jest pośród nas, nie możemy pościć. Albo: Oblubieniec wkrótce nadejdzie, więc z radością oczekujemy na jego spotkanie. Jednak mimo że ta koncepcja zdawała się przewijać w rodzącym się Kościele, to jednak dość szybko w Kościele pierwotnym zrodziła się idea postu, który trzeba przestrzegać i to 2 dni w tygodniu. Odeszło się tu jednak od koncepcji judaistycznej, że dniami postu są poniedziałek oraz czwartek, na rzecz środy (na pamiątkę pojmania Jezusa) oraz piątku (na pamiątkę Jego drogi krzyżowej oraz śmierci na krzyżu). Koncepcja postu dwa dni w tygodniu nie jest więc wymysłem ostatnich czasów, a ewentualny powrót do postu w środę, tak bardzo sugerowany przez niektóre objawienia prywatne (np. w Medjugorie) nie stanowią novum. Zapraszają jedynie do powrotu do praktyk Kościoła już od pierwszych wieków. Przez wieki zagubiła się koncepcja postu w środę, pozostała jednak koncepcja postu w piątek.
W ciągu wieków kształtowały się różne dalsze koncepcje dotyczące postu. Świat mniszy starał się iść w kierunku poszerzenia czasu postu. Było np. tak, że mnisi pościli przez pięć dni w tygodniu (od poniedziałku do piątku włącznie), a dniami bezpostnymi były dla nich sobota i niedziela. Inna koncepcja zakładała, że poprzez post trzeba się przygotować na dzień Pański, w związku z tym sugerowano, aby pościć także w sobotę. Te dwie ostatnie koncepcje nie są widoczne, zwłaszcza gdy chodzi o Kościół zachodni.

Notował:
Jakub Banasiak

Reklama

Post jest OK komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie

Kalendarz

Najbliższe imprezy
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez zyciekalisza.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Idea Contact sp. z o.o. z siedzibą w Kalisz 62-800, Spółdzielcza 6

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"