Reklama

Przepisy dotyczące roamingu dla podróżnych w UE: korzystanie z telefonu za granicą tak jak w kraju

23/07/2022 05:13

Czy pamiętają Państwo, kiedy podczas podróży po Europie musieliśmy wyłączać opcje transmisji danych, aby uniknąć ogromnych rachunków za roaming? Dziś to już historia.

Ponieważ wakacje w pełni warto wiedzieć o nowym, ulepszonym rozporządzeniu w sprawie roamingu, które weszło w życie 1 lipca 2022 roku.
Przedłużona została do 2032 r. możliwość korzystania z telefonu za granicą tak jak w kraju – system, dzięki któremu podróżni w UE i EOG mogą dzwonić, wysyłać wiadomości tekstowe i korzystać z Internetu za granicą bez dodatkowych opłat. Unijne przedsiębiorstwa i obywatele odczują również znaczne pozytywne skutki nowych przepisów, gdyż korzystanie z roamingu stanie się dogodniejsze ze względu na taką samą jakość usług łączności ruchomej zagranicą jak w kraju. Dzięki nowym przepisom poprawi się ponadto dostęp do komunikacji alarmowej w całej UE, a informacje na temat usług, które mogą podlegać dodatkowym opłatom, będą musiały być podane w jasny sposób.

Kiedy podróżujemy samolotami lub statkami, nasze telefony komórkowe mogą automatycznie łączyć się z siecią pokładową zapewnianą przez satelity. Korzystanie z usług łączności ruchomej świadczonych za pośrednictwem sieci nienaziemnych może podlegać bardzo wysokim opłatom. Nowe przepisy zobowiązują operatorów do ochrony konsumentów i powiadamiania ich, w przypadku gdy telefony przechodzą na sieci nienaziemne. Operatorzy powinni ponadto automatycznie przerywać świadczenie usług łączności ruchomej, jeżeli opłaty za te usługi świadczone za pośrednictwem sieci nienaziemnych osiągną 50 euro lub inny z góry określony limit.

Powinniśmy mieć możliwość podejmowania świadomych decyzji dotyczących korzystania z usług, które mogą wiązać się z dodatkowymi kosztami. W przypadku podróży za granicę połączenie z działem obsługi klienta, infolinią linii lotniczych czy towarzystwa ubezpieczeniowego lub wysyłanie wiadomości tekstowych w celu wzięcia udziału w konkursach mogą być droższe niż w kraju. Operatorzy muszą nam zapewnić informacje o rodzajach numerów telefonów, których wybieranie lub do których uzyskanie dostępu z zagranicy może wiązać się z dodatkowymi kosztami. Operatorzy powinni przekazywać nam te informacje za pomocą automatycznych wiadomości SMS wysyłanych przy przekraczaniu granicy innego kraju UE, a także w umowach o świadczenie usług.

Nowe przepisy dotyczące roamingu mają zapewnić także, by obywatele znali jednolity unijny numer alarmowy 112, z którego mogą korzystać w dowolnym miejscu w UE w celu skontaktowania się ze służbami ratunkowymi. Od czerwca 2023 r. operatorzy powinni wysyłać automatyczne wiadomości swoim klientom podróżującym za granicę, aby poinformować ich o dostępnych alternatywnych sposobach kontaktu z służbami ratunkowymi, takich jak komunikacja tekstowa w czasie rzeczywistym lub aplikacje alarmowe. Obywatele, którzy nie są w stanie wykonywać połączeń głosowych, mogą korzystać z tych alternatywnych sposobów.

Warto wiedzieć, że unijne rozporządzenie w sprawie roamingu zostało przyjęte już w 2017 r. – od tego czasu obywatele przebywający za granicą w obrębie UE korzystają z bezpłatnego roamingu, aby dzwonić, wysyłać wiadomości tekstowe i korzystać z transmisji danych bez dodatkowych opłat. Przegląd przepisów wykazał jednak, że istnieje możliwość poprawy w tym obszarze. Ponieważ poprzednie rozporządzenie w sprawie roamingu miało wygasnąć, Komisja zaproponowała w lutym 2021 r. nowe ulepszone rozporządzenie w sprawie roamingu, aby zapewnić wszystkim użytkownikom telefonów komórkowych i Internetu dalsze bezpłatne połączenie podczas podróży w państwach członkowskich. „Jest to konkretna, namacalna korzyść z europejskiego jednolitego rynku. Przedłużenie obowiązywania dotychczasowych przepisów pozwoli utrzymać konkurencyjność cen między operatorami i umożliwi konsumentom korzystanie z bezpłatnych usług roamingu przez kolejnych dziesięć lat” - mówiła wiceprzewodnicząca KE Margrethe Vestager.

Przed rozpoczęciem podróży warto zainstalować na telefonie aplikację dotyczącą praw pasażerów – „Passenger Rights”. Unia Europejska jest jedynym regionem na świecie, w którym obowiązuje pełen zbiór praw pasażerów chroniący obywateli niezależnie od tego czy podróżują drogą lotniczą, pociągiem, statkiem, autobusem, czy autokarem. Aplikacja utworzona przez dyrekcję generalną KE ds. mobilności i transportu wyjaśnia na czym polegają prawa pasażerów bazując na sytuacjach, które mogą przydarzyć się podczas podróży, od zagubionego bagażu, po odwołane czy też opóźnione przejazdy.

Po szersze informacje można zgłosić się do Punktu
EUROPE DIRECT Ostrów Wielkopolski
przy Eurocentrum Innowacji i Przedsiębiorczości
tel.: 510 065 656                                     
www.europedirect-ostrowwielkopolski.ctiw.pl

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do