:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?

Znów przykręcają śrubę kierowcom

Drogownictwo, Znów przykręcają śrubę kierowcom - zdjęcie, fotografia
Portal zyciekalisza.pl 09/01/2019 12:45

W trosce o bezpieczeństwo kierowców?

Nakaz tworzenia przez kierowców tzw. korytarza życia, ustalenie minimalnego odstępu pomiędzy pojazdami na autostradach, kary do pięciu lat wiezienia dla osób wykonujących i zlecających nieuprawnionej zmiany wskazań licznika, obowiązkowe kaski rowerowe dla dzieci to tylko niektóre z propozycji rozwiązań, które mogą wejść w życie jeszcze w tym roku.

Wśród głównych przyczyn wypadków i kolizji drogowych w Polsce nie do końca jest, jak powszechnie się wmawia, nadmierna prędkość. Z pewnością należą do nich między innymi fatalny stan dróg oraz brawura  i  nieodpowiedzialność  młodych niedoświadczonych kierowców oraz, nie ma co ukrywać, niewłaściwy model szkolenia kierowców.  Dobre drogi, rozwinięta sieć autostrad w Niemczech powoduje, że poza odcinkami ograniczającymi prędkość do 130 km/godz. można jechać nawet ponad 200 km/godz. Bezpieczeństwo gwarantuje dobrej jakości nawierzchnia autostrady i przynajmniej trzy pasy ruchu w jednym kierunku. Bywa, że tych pasów jest nawet sześć. W Polsce autostradami nazywa się zgodnie z zapisami kodeksu drogowego drogi ekspresowe. A co znaczą dwa pasy jezdne w jedną stronę, doświadczył każdy z kierowców, poruszających się polskimi „autostradami” w okresie natężonego ruchu. Na temat szkolenia kierowców dyskutuje się od lat, a istotnych zmian nie widać. A właśnie młodzi (do24 roku życia), świeżo „upieczeni” kierowcy stanowią największe zagrożenie na polskich drogach,  doprowadzają do zdecydowanie największej liczby wypadków, w tym śmiertelnych. Dobrze wyszkolonemu i „objeżdżonemu” kierowcy można zaufać i pozwolić na szybką jazdę nawet w trudnych warunkach. W Niemczech na większości wielokilometrowych remontowanych odcinków autostrad obowiązuje ograniczenie prędkości od 80 do100 km/godz. Tylko na krótkich newralgicznych odcinkach wprowadza się ograniczenie 60km/godz. Tymczasem w Polsce w trosce o bezpieczeństwo użytkowników „autostrad” odzywają się głosy aby wprowadzić ograniczenie do 90 km/godz. Zmorą naszych dróg nie są też pijani kierowcy. Gdyby dopuszczalne wskaźniki alkoholu w organizmie kierowców były zbliżone do tych, jakie obowiązują w większości państw Europy Zachodniej, to polscy kierowcy uznani u nas za „pijaków” plasowaliby się w czołówce tych, którzy nie przekraczają dozwolonych dawek. Powszechne lansowanie tezy o pijanych kierowcach na polskich drogach jest nadużyciem i zamazują prawdziwą rzeczywistość. Liczba zdarzeń drogowych z udziałem kierowców będących po spożyciu alkoholu jest nieporównywalnie mniejsza w porównaniu z kierowcami, u których alkomat wskazał zero alkoholu w organizmie.  Stąd zamiast polowania na „pijanych” kierowców niejednokrotnie niedozwolonymi miernikami prędkości należałoby chociażby doprowadzić do radykalnych zmian w szkoleniu kierowców (jazda, jazda i jeszcze raz jazda, a nie teoria). Tymczasem decydenci miesiącami pracują nad rozwiązaniami, które mogą wpłynąć na podniesienie bezpieczeństwa na drogach, ale mają drugorzędne znaczenie. Jednak nawet tutaj poraża długoletnia bezczynność, dotycząca wprowadzenia pewnych regulacji, chociażby obowiązku tworzenia „korytarza życia”, czy tak prozaiczna sprawa, jak wyposażenie auta w apteczki.
Zachowanie odstępu od poprzedzającego pojazdu
To jeden z przepisów, który ma wejść w życie w tym roku. Resort Infrastruktury pracuje nad nowelizacją prawa, które ma określić minimalny odstęp od poprzedzającego pojazdu, jaki będą zobowiązani zachować jadący kierowcy. Podobne rozwiązanie obowiązuje od dawna np. we Francji czy Niemczech. Tam odstęp wynosi tyle metrów, ile wynosi połowa prędkości, z jaką porusza się auto. Mimo grożących kar przepis ten jest w praktyce martwy, bo nie sposób rygorystycznie go stosować. W większości przypadków to kierowca w konkretnej sytuacji na drodze decyduje o tym, jaki zachowuje odstęp. Z licznych rozmów z osobami poruszającymi się po niemieckich autostradach, w tym z rodowitymi Niemcami, a także wieloletnich własnych doświadczeń nie spotkałem się z przypadkiem, by policja wymierzyła mandat za niezachowanie wymaganego odstępu. Skoro Resort Infrastruktury pracuje nad przepisem już któryś miesiąc, można mieć poważne obawy, czy w polskich realiach nie stworzy prawnego knota – dziwoląga. Takiego, który w mniejszym stopniu wpłynie na bezpieczeństwo, a stanie się kolejnym haczykiem do policyjnych polowań. Policja już się sposobi do akcji. W tym roku ma otrzymać 400 szt. mierników laserowych LTI 20?20 TrueCam, którymi mają sprawdzać zachowanie wymaganego odstępu.

Korytarz życia
Niewiarygodne, że dotychczas w kodeksie o ruchu drogowym nie pojawił się zapis, nakazujący kierowcom tworzenie tzw. „korytarza życia” w razie zastoju na drogach. To, co w krajach zachodnich obowiązuje od dziesięcioleci, nie mogło zaistnieć w Polsce, którą  przez lata wyróżniał wysoki wskaźnik wypadków śmiertelnych. Szybie dotarcie do ofiar wypadku może decydować o ich życiu. Tymczasem wielu kierowców nie ma pojęcia, jak zachować się w sytuacji, kiedy doszło do zastoju na drodze w wyniku kolizji. W ubiegłym roku media informowały o  przypadku, kiedy ratownicy medyczni musieli biec do ofiar kilkaset metrów, a następnie transportować rannych, bo kierowcy zablokowali dojazd. Wielu z nich opuściło swoje auta, by nagrać wypadek.

Więcej w Życiu Kalisza

 

Reklama

Znów przykręcają śrubę kierowcom komentarze opinie

  • prawda - niezalogowany 2019-01-10 14:26:56

    z Nas Polaków robią wyłącznie alkoholików, i pijaków, bo wmawiajac nam taką tezę, łatwiej jest sterować człowiekiem.... przepraszam za słowo "gówno prawda" w wielu krajach zachodu jest dopuszczalna jednostka alkoholu w wydychanym powietrzu, lecz po cow Polsce???? łatwo odpowiedzieć : mamy być nie wolnymi, odpowiedzialnymi ludźmi, tylko zwierzetami na sznurku czy łańcuchu które łatwo uskromić....

  • Emil - niezalogowany 2019-01-10 12:12:42

    Prawo jazdy w Polsce jest bardzo trudno zdobyć.Egzaminator ma w nosie predyspozycje kandydata ,styl jazdy,ważne są tylko "cyrkowe" sztuczki na manewrach czy parkowanie równoległe.I potem taki młody kierowca zaraz po egzaminie powoduje wypadki,pędzi po 130 w mieście,wjeżdża na pasy gdy są piesi czy nie umie wjechać na rondo.I nikt mądry w tym kraju nie chce ruszyć tego chorego systemu egzaminów ,WORDów ,szkół jazdy ,itd.

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Mieszkanie pierwsze piętro

3 pokojowe na ulicy Serbinowskiej, 54 m2, pierwsze piętro, zadbane.


Zobacz ogłoszenie

Zbiór ogórków - zatrudnię na

ZBIÓR OGÓRKÓW ( w pozycji leżącej). Stawka 12 zł/godz. Złotniki Wielkie (gm. Żelazków). Możliwość transportu. Ilość miejsc ograniczona. tel.784585739


Zobacz ogłoszenie

Wynajem Atrakcji na Imprezę

Maj i Czerwiec to miesiące pełne wyjątkowych dat :) Planujesz festyn, Dzień Rodziny a może piknik? Chcesz zapewnić najmłodszm i nieco starszym..


Zobacz ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez zyciekalisza.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Idea Contact sp. z o.o. z siedzibą w Kalisz 62-800, Spółdzielcza 6

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"