
Treść komunikatu, jaki pojawił się na stronie miasta po ostatnim, nadzwyczajnym posiedzeniu Rady Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, w dużej części poświęconemu modernizacji DK nr 25 oraz budowie obwodnicy Kalisza mogła wzbudzić niepokój. Pojawiły się wątpliwości – czy miasto nadal stanowczo opowiada się za trzecim wariantem przebiegu obwodnicy?
– Podjęliśmy uchwałę popierającą budowę obwodnicy Kalisza w ramach drogi krajowej nr 25 w wariancie, który umożliwia jak najszybszą realizację tej inwestycji – wyjaśnił prezydent Kalisza i prezes Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej Krystian Kinastowski po spotkaniu w kaliskim ratuszu. Zastanawiające było w tym przypadku użycie zwrotu„jak najszybszą”. Co niekoniecznie musi oznaczać „trzeci wariant”.
Wariant optymalny
Trzy warianty przebiegu przyszłej obwodnicy Kalisza były konsultowane już (albo raczej dopiero) w 2017 roku z samorządami gmin, przez które ma przebiegać. Dwa pierwsze uwzględniają jej przebieg częściowo w granicach miasta, natomiast trzeci – w całości poza obszarem administracyjnym Kalisza.
– Mam prawo przypuszczać, że za takim przebiegiem opowiada się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z uwagi na to, że jest to wariant najbardziej optymalny i najtańszy. Podobnie z naszej perspektywy, ponieważ w całości przerzuca koszty budowy i utrzymania na budżet państwa i nie blokuje rozwoju miasta – ocenia Krzysztof Gałka, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Kaliszu.
Istotne są również, zdaniem dyrektora Gałki, kwestie społeczne – wariant trzeci został pozytywnie zaopiniowany przez samorządy wszystkich ościennych gmin.
– Również przez samorząd Nowych Skalmierzyc poprzedniej kadencji – podkreśla poseł Jan Mosiński (PiS), uczestnik spotkania zorganizowanego 1 kwietnia ub. roku przez prezydenta Krystiana Kinastowskiego, na którym parlamentarzyści z naszego okręgu (PiS oraz Kukiz`15) stanowczo opowiedzieli się za wariantem trzecim. Innymi słowy sprawy szły w dobrym kierunku.
Do sierpnia 2019 roku, kiedy na biurko Prezydenta, v-ce Prezydenta oraz dyrektora kaliskiego MZDiK trafiło pismo z Urzędu Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce podpisane przez Jerzego Łukasza Walczaka, burmistrza Nowych Skalmierzyc w którym informuje o sprzeciwie wobec, wydawałoby się, ustalonego przebiegu obwodnicy w wariancie trzecim na rzecz kolejnego – czwartego, zakładającego przebieg częściowo w granicach administracyjnych Kalisza. W uzasadnieniu czytamy o „ważnych aspektach ekonomicznych i społecznych” przemawiających za modyfikacją przebiegu obwodnicy.
Co mogła (i może) oznaczać taka zmiana stanowiska? Zdaniem Krzysztofa Gałki – kolejne konsultacje, kosztowne i czasochłonne badania i ekspertyzy. a w konsekwencji wieloletnie, kolejne opóźnienie realizacji tak ważnej dla miasta inwestycji.
Opinia samorządu Nowych Skalmierzyc nie wpłynęła jednak na stanowisko Zarządu Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, który w uchwale z grudnia ub. roku poparł wariant trzeci.
Takiej pewności już jednak nie ma kiedy czytamy treść ostatniej uchwały Rady AKO z 21 stycznia tego roku. „Udziela się poparcia dla przebiegu obwodnicy Miasta Kalisza w ciągu DK nr 25 w wariancie umożliwiającym jak najszybszą realizację inwestycji” – czytamy w punkcie 1 uchwały.
Czy oznacza to zmianę dotychczasowej, twardej narracji w kwestii przebiegu obwodnicy, dyplomatyczny kompromis ze strony władz Kalisza?
Poseł Jan Mosiński, obecny 21 stycznia na nadzwyczajnym posiedzeniu AKO twierdzi, że nie, choć mógł żywić pewne obawy o treść uchwały skoro 16 stycznia, czyli przed spotkaniem w kaliskim ratuszu, w piśmie skierowanym na ręce Beaty Klimek, Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego apelował „o zachowanie neutralności i niepodejmowanie decyzji dotyczącej zmiany uchwały zarządu Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej. Uważam, że porozumienie dotyczące wariantu trzeciego zostało wypracowane w sposób demokratyczny, z udziałem stron czyli społeczeństwa, władz samorządowych przez których teren przebiega projektowana trasa oraz parlamentarzystów” – argumentował poseł i przyznał, że w jego ocenie posiedzenie z 21 stycznia miało za zadanie odrzucenie uchwały Zarządu AKO (grudniowej – przyp. pp) czyli „skonsumowanie” projektu burmistrza Walczaka.
– Apelowałem, aby nie kierować się emocjami bo przyjęcie takiej uchwały skonfliktuje społeczności lokalne, zwłaszcza Kalisza i Nowych Skalmierzyc – podkreśla i nie ukrywa, że o ile pierwsza uchwała Aglomeracji wyraźnie opowiadała się za trzecim wariantem, to ostatnia, styczniowa jest pewnego rodzaju kompromisem – „zadowala wszystkie strony zasiadające w radzie”. – Natomiast nie wskazuje, że porzuciliśmy walkę o trzeci wariant. Nawet gdyby miała pojawić się inna koncepcja, to musi spełniać warunki – nie będzie podrażać i spowalniać prac a obwodnica nie będzie wchodzić w granice miasta Kalisza.
Zaznacza jednak, że w jego ocenie, ale również Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wariant trzeci jest najbardziej optymalny i najbardziej realny.
Wątpliwości co do stanowiska władz Kalisza w kwestii przebiegu obwodnicy nabrała również radna Agnieszka Konieczna, która na ostatniej sesji Rady miasta poprosiła prezydenta Krystiana Kinastowskiego o wyjaśnienia. – Pan prezydent wspomniał, że dyskusja była burzliwa ale podkreślił, że stanowisko władz miasta nie uległo zmianie. Powiedział, że najszybszy do realizacji jest wariant trzeci i za takim przebiegiem opowiedziała się większość uczestników spotkania.
Aby Kalisz nie był na uboczu!
Trzy tygodnie temu w Sejmie o potrzebie budowy kaliskiej obwodnicy w kontekście planu „100 obwodnic” dyskutowali posłowie Prawa i Sprawiedliwości z Wielkopolski. Wniosek był jednoznaczny – Kalisz, jedyny „stutysięcznik” w Polsce, nie ma obwodnicy i wreszcie musi ją uzyskać.
Warto w tym miejscu przypomnieć obietnicę premiera Mateusza Morawieckiego, który na spotkaniu z przedsiębiorcami w Dęborzycach k/Pniew w lipcu 2018 roku mówił o konieczności rozbudowy dróg krajowych numer 12 i 25 (patrz film) tak aby „Kalisz nie był na uboczu”.
Panie Premierze, trzymamy za słowo!
Piotr Piorun
Stanowisko obecnego burmistrza Nowych Skalmierzyc w temacie wariantu określa tekst przysłany do redakcji Życia Kalisza wnoszący o sprostowanie tytułu naszego wcześniejszego artykułu pt. „Aglomeracja ponownie poparła trzeci wariant obwodnicy" o następującej treści:
"Autor artykułu popełnił błąd w jego tytule, nie pozostawiając wątpliwości,
że członkowie Rady AKO opowiedzieli się za trzecim, niekorzystnym dla Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce wariantem przebiegu rozbudowy DK 25 na odcinku Ostrów Wlkp.
Kalisz – Konin. Dla wielu czytelników tytuł ten może już wystarczyć za właściwą odpowiedź w sprawie stanowiska Rady AKO, w tym temacie i zniechęcić czytelników do dalszej lektury, tym samym zostawiając ich w błędnym przeświadczeniu o treści podjętej w dniu 21 stycznia
uchwały.
Treść podjętej jednogłośnie przez wszystkich 24 członków Rady Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej uchwały brzmi natomiast cyt. „Udziela się poparcia dla przebiegu obwodnicy Miasta Kalisza w ciągu DK nr 25 w wariancie umożliwiającym jak najszybszą realizację inwestycji", co nie oznacza wyboru wariantu nr 3. O tym, który to ostatecznie wariant będzie
postanowi - jak słusznie zauważa Prezydent Miasta Kalisza Krystian Kinastowski
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która póki co nie wydała w tej sprawie żadnej wiążącej decyzji."- napisał Burmistrz Łukasz Walczak
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Sekta pisowska nie dotrzymuje ,żadnych obietnic to same kłamczuchy i krętacze nawet niby premier dostał wyrok sądowy za kłamstwa !!!!!!
Oni tyko potrafią łamać KONSTYTUCJĘ !!!!!
Oni tyko potrafią łamać KONSTYTUCJĘ !!!!!
Ktoś wierzy temu panu? przecież to pinokio... marionetka tak jak maliniak itd. wstyd dla przekupnych polaczków że głosują na tę sektę
Przed wyborami obiecują wszystko. Cała saga Pinokiów. Nasi Wojtyły, Mosińscy i Lichockie też. /Ta ostatnia obiecuje teraz w Sieradzu/. Milion elektryków, 100tys.mieszkań, nowe mosty, promy, obwodnice. Kaliscy Pinokia darmową komunikację, rewitalizację parku, starówki,Podgórza, piętrowe i podziemne parkingi itd. A mamy zamknięty COSW pełen przekrętów, domy sąsiedzkie zamiast rewitalizacji, ciągłe inwestycje w bardzo bogaty Kościół i ciągłe obchody wszystkiego od rana do wieczora. Na bogato. Nie o take...
KŁAMCY!!!!
A obwodnica Jarocina przebiega przez tereny miasta. I co ?
Trzeba to dziadostwo pogonić w maju i nie głosować na maliniaka dude
Słychać wycie KODOwców to znakomicie.
faszystów spod znaku Przestepców i Sutenerów słychac !!!
Wycie anty PiS to radosna nowina doprowadza do śmiechu i radości świadczy o bezradności i utracie tego co było i się skończyło ,ci co wybrali totopozycie niech się zastanowią nad zdrowiem umysłu, bo na razie to wszystko na nie. Wariant 3 najlepszy do rozwoju miasta Kalisza !!!Otwiera rozwói miasta a pozostałe warianty zamykają !!i podnoszą koszty budowy obwodnicy !!!