
Według portalu internetowego europodroze.pl za bilet z Krakowa do Warszawy, tradycyjnym pociągiem zapłacimy 53 zł, a podróż potrwa 3 godz. 13 minut. Jeśli jednak wybierzemy szybką kolej Pendolino zapłacimy już 183 zł to pojedziemy 2 godz. 52 minuty, czyli tylko o 21 minut szybciej. Jeśli w tę podróż wybierze się czteroosobowa rodzina, to będzie miała dylemat, który pociąg wybrać: czy ten tradycyjny za łączną cenę 212 zł, czy za 732zł o 21 minut szybszy. Licząc koszt razem z drogą powrotną: 424 zł albo 1464 zł, co stanowi aż o 1040 zł więcej, czyli 345% drożej.
Jeśli jeszcze zauważymy, że łączny czas podróży zaczyna się liczyć od wyjścia z domu, dotarcia na dworzec, zaparkowania samochodu, czekania na pociąg, a potem dotarcia z dworca docelowego do miejsca docelowego, to owe 21 minut oszczędności czasu dzięki szybkiej kolei w stosunku do łącznego czasu podróży jest mało istotne i chyba nie warte wydania dodatkowego 1000 zł?
Podobnie było z szybkimi samolotami Concorde, które z takich samych powodów przestały się opłacać i musiano je zlikwidować.
Nie wierzysz? To spójrz na projekt torów trzeciego i czwartego wariantu. Przecież tam wyraźniej zaprojektowano linię KDP, która omija Kalisz. Owszem, jest także odnoga do stacji Kalisz, ale to wyraźnie świadczy o tym, że do Kalisza wjadą tylko wolniejsze pociągi, nazwijmy je półszybkie. Te szybkie, nas ominą i co najwyżej będziesz mógł im pomachać. Przecież każdy przystanek istotnie spowalnia czas, (hamowanie, postój, rozpędzanie) i godzi w sens szybkiej kolei. Szybki pociąg międzynarodowy, albo taki z Poznania do Warszawy jadący 250 km na godzinę, lub zakładane 350 km/h najprawdopodobniej zatrzyma się tylko w Łodzi i Baranowie (lotnisko). Przez Kalisz pojadą pociągi dużo wolniejsze i pewnie jeszcze będą musiały odczekać na mniejszych stacjach by przepuszczać te szybkie.
„Z ustaleń kontroli NIK wynika, że w Koncepcji CPK nie przedstawiono pełnego uzasadnienia biznesowego, w tym m.in. harmonogramu związanego z powstawaniem kosztów i korzyści, wyliczeń finansowych spodziewanych korzyści oraz oszacowania korzyści utraconych”
Cytat pochodzi ze strony internetowej NIK z raportu z 13 stycznia 2022: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/centralny-port-komunikacyjny-czy-to-sie-moze-udac.html
Jak pokazuje w/w protokół pokontrolny NIK, szacowany koszt lotniska i fragmentu kolejowo-drogowego do Warszawy wynosi 34,9 miliarda zł. Do tego dodać należy koszt rozbudowy krajowej sieci kolejowej, 40 miliardów zł. Mamy więc 74,9 miliarda i to w cenach sprzed wybuchu inflacji bo z roku 2017. Przy dzisiejszych cenach robocizny, sprzętu, energii i materiałów budowlanych może to być koszt np. 2 razy większy, czyli 140 miliardów zł. Ostatecznie NIK rozsądnie stwierdził, że nie wiadomo ile dokładnie będzie kosztować CPK. Do tego nie określono skąd dokładnie będą pochodziły te pieniądze, a więc czy w ogóle będą. Czy projekt podzieli losy poprzedniego „igreka”, elektrowni atomowej i innych gigantycznych inwestycji?
NIK w swym raporcie słusznie zauważył, że nie znamy także rzetelnych kosztów społecznych, o czym zaczynamy się właśnie boleśnie przekonywać podczas lawiny protestów mieszkańców z terenów gdzie planuje się lotnisko i szybką kolej.
Przypomnijmy, że szybka kolej przez Kalisz przewiduje wyłącznie ruch pasażerski, a jak pokazuje długa historia świata, rozwój gospodarczy i dostatek regionów pojawia się najbardziej na szlakach transportu towarowego. Zatem w pierwszej kolejności obok Kalisza powinna powstać jakaś autostrada, czy droga szybkiego ruchu. Od szybkiego wożenia urzędników do Warszawy czy Poznania dobrobytu nam nie przybędzie.
W założeniach CPK między Warszawą, a lotniskiem Baranów ma jeździć 400 szybkich pociągów na dobę. Japonia znacznie liczniejsza i bogatsza, na najbardziej obciążonej swojej trasie szybkiej kolei między Tokio a Ossaką przepuszcza od 280 do 380 pociągów. Tam roczne opóźnienie wszystkich pociągów wynosi sekundy, a gdy raz się zdarzyło, że łączne opóźnienie roczne wzrosło do 2 minut to wybuchła afera. U nas prawie co drugi pociąg się opóźnia, ale chcemy przegonić Japończyków.
Z jednej strony mamy telewizyjną propagandę o 140 % wartości odszkodowania za wywłaszczenie, a z drugiej pełne goryczy żale opisywane przez mieszkańców, których już ten proces objął. Opisują swoje poczucie krzywdy, gdy w ramach praktyki wykupu proponuje się im ułamek wartości ich majątku. Patrz facebookowy profil: Stop CPK.
A.W.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Jedna wielka cykająca bomba.. Ludzie nie wiedzą na czym stoją Mam znajomą która jest w wielkiej kropce nie wie czy dalej kończyć dom czy ładować kasę ( oczywiście kredyt wszedł w grę) a za chwilę okaże się, że zostanie wywłaszczona. Po co nam coś skoro i tak w Kaliszu nie będzie stacji !!!!!. szkoda ludzi ich majątków życiowych!!!!! nie jedna osoba zapłaci za to zdrowiem a nawet życiem !!!!!!!
Dlaczego najbardziej popierają tę inwestycję Ci, którzy nie mieszkają na planowanej trasie (którejkolwiek)?? Gdyby to wam mieli wyburzyć dom i rzucić za to marne grosze, ciekawe czy też byście tak popierali ten rozwój Kalisza..... już to widzę.
Dokładnie też stoję przed tym samym dylematem. Czy ładować kasę w wykończenie domu, czy też czekać aż ten chory rząd upadnie i problem CPK rozwiąze się sam
Największy problem Miasta Kalisza to ich mieszkańcy. Pewnie, niech nic nie budują . Bedziemy w weekend jezdzic do Poznania Wrocławia czy Łodzi i tam sie będziemy zachwycac a Kalisz bedziemy ponizac i wysmieeac. To takie kaliskie....
Jak będziesz mieć szybką kolej to nadal będziesz jeździć w weekend do Poznania :-D
Jak ktoś mieszka 40 lat w swoim domu, wywłaszczą go i dostanie ochłapy za co nie będzie mógł M1 kupić. To według ciebie takie Kaliskie? Chłopie ogarnij się. Sprawdź sobie jaki zrobił pis wywłaszczenia pod lotnisko.
A po kij mamy jeździć do Poznania/ Łodzi czy Wrocławia? Człowieku widzę że nie wiesz co masz z pieniędzmi robić! Ja w weekend mam tyle roboty wokół domu po tygodniu pracy - że nie wiem za co się najpierw wziąć! Ale jak się mieszka w bloku i nie gotuję się, nie ma się nic do przygotowania, czy sprzątania, czy do naprawy, albo remontu do głupoty z nudy na łeb walą! Osobiście jak mam wypocząć to wyskocze sobie w piękne tereny Kobylej Góry i Wzgórz Ostrzeszowskich - a nie łazić po jakiś wielkich miastach i się wk.....
coś w tym jest .. szkoda bo miasto ma potencjał i mogłoby się rozwijać
A dasz ludziom mieszkania
To jest artykuł? czy jednostronna opinia zagorzałego lewusa ? Panie redaktorze nie udało się dostać Panu do Agory więc wybrał pan życie Kalisza ?
Przecież aglomeracja kalisko-ostrowska liczy 400 tys mieszkańców, tyle co Szczecin i pociąg ma nie opłacać się? BZDURY. To tylko wsiowe myślenie kaliszan. Wciąż nie myślą perspektywicznie jak na duże miasto.
Co do CPK też mam wątpliwości. Nie latam, ale o ile wiem tendencja była taka, żeby lotniska były jak najbliżej mieszkańca, a nie żeby jeździć pół kraju. Koleją natomiast podróżuję i obawiam się, że stacja za miastem będzie drugą Włoszczową - 3-5 osób na peronie. Obyśmy nie narzekali później, że "szybkim" pociągiem nie opłaca się jeździć. W Ostrowie, Poznaniu i Wrocławiu z dworca jest blisko do centrum.
Z tą szybką koleją będzie to samo, co z obwodnicą Kalisza, mającą przechodzić od ulicy Wrocławskiej na Szczypiornie - przez specjalnie poszerzoną ulice Metalowców - oraz projektowanym specjalnm mostem nad torami kolejowymi na Zagorzynku - do Częstochowskiej i w dalszej perspektywie do Łódzkiej, czy zalewem Wielowieś Klasztorna gdzie w kilku miejscowościach do dzisiaj jest zakaz stawiania nowych budynków.
Szybka kolej dla Ostrowa!!! Dla Kalisza szybka Mka do Ostrowa!!!
Nie ta droga gdzie mieszkają ludzie
budować w wariancie nr 1. Chcemy szybkiej kolei w Kaliszu!!!!!
Jeśli będzie szybka kolej w Kaliszu, ludzie z lepszą perspektywą pracy i zarobków w Poznaniu, Warszawie, wyludnią Kalisz w ciągu 2-3 lat. Nie tędy droga. Młodych trzeba zatrzymać w Kaliszu, wybudować obwodnice, dać możliwość stałej, dobrej pracy i wybudowania domu. Ktoś o tym myśli? Błędnym jest myślenie, że szybka kolej przyciągnie ludzi do Kalisza. CPK jest złym pomysłem i nie czas na takie inwestycje. Rozpoczną wywłaszczenia, coś zaczną budować i braknie pieniędzy na budowę. Zostanie złość i wielu zawiedzonych ludzi, Jest jeszcze chwila, żeby wstrzymać ten projekt i uniknąć niepotrzebnych afer (a że takie będą, jestem pewny).
Czyżbyś mieszkał na trasie innego wariantu? Ile razy pojedziesz tą koleją. Pisać można wszystko ale najpierw trzeba przemyśleć co, bo widać że wiedzą nie grzeszysz
Wy już sami nie wiecie o co wam chodzi.