
W budynku WPA UAM przy ul. Nowy Świat można oglądać wystawę prac pochodzącego z Kalisza artysty – Cypriana Kościelniaka. Wystawa została przygotowana przez Muzeum Plakatu w Wilanowie i była prezentowana w Warszawie od listopada 2017 do marca 2018 r. W Kaliszu wystawę dzięki staraniom Galerii Sztuki im. Jana Tarasina będzie można oglądać do 17 czerwca.
Wernisaż wystawy „Kultura-makulatura. Cyprian Kościelniak: ilustracje, plakaty, rysunki”, zorganizowany przez Galerię Sztuki im. Jana Tarasina, odbył się w miniony piątek i zgromadził ponad sto osób. Wystawa ta to pierwsza w Polsce obszerna prezentacja twórczości wybitnego polskiego projektanta graficznego, ilustratora i malarza, działającego od lat 80. XX w. w Holandii. Wystawa została przygotowana przez Muzeum Plakatu w Wilanowie i do tej pory była prezentowana w Warszawie. – Od początku uważałam, że warto, by retrospektywna wystawa Cypriana Kościelniaka przyjechała do Kalisza. Myślę, że jak większość z państwa, ja również podziwiam energię twórczą Cypriana. Z przyjemnością zauważyłam, że władze miasta na każdym etapie wspierały to przedsięwzięcie. Bardzo przyjemnie było oglądać, że kaliski artysta ma takie wsparcie ze strony władz miasta – powiedziała podczas wernisażu dyrektor Tarasina Joanna Dudek.
Wybitny plakacista
C. Kościelniak ceniony był w latach 80. nie tylko za nowoczesne i ekspresyjne projekty plakatów, lecz także za czołówki filmowe do tak znanych obrazów jak „Wojna światów – następne stulecie” Piotra Szulkina i serialu telewizyjnego „Jan Serce”. „Straciwszy już wtedy wiarę w przyszłość polskiego plakatu, po niesatysfakcjonujących próbach współpracy z polskim filmem, artysta wyjechał z kraju, by w Holandii spróbować swoich sił w zupełnie nowej dla siebie dziedzinie – ilustracji prasowej. Współpracując przez prawie 30 lat z najważniejszymi holenderskimi i niemieckimi gazetami („NRC Handelsblad”, „Frankfurter All-gemeine Zeitung”) oraz (krótko) z „New York Times”, zainicjował typ wizualnego komentarza do bieżących wydarzeń politycznych i kulturalnych (z uruchomieniem myślenia metaforycznego, które współtworzy widz/odbiorca). Ów sposób tworzenia obrazów sięga korzeniami szkoły plakatowego myślenia prof. Henryka Tomaszewskiego – jednego z głównych twórców „polskiej szkoły plakatu” (Kościelniak był uczniem i przez pewien czas asystentem profesora w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych)” – czytamy w biogramie artysty. Artysta stał się w nowej ojczyźnie oryginalnym i niezwykle cenionym ilustratorem prasowym, zyskując stałe miejsce w kolumnach czołowych gazet. Podejmował się również innych zadań, związanych z projektowaniem graficznym, których zwieńczeniem był zrealizowany w 2015 r. monumentalny projekt dekoracji szpitala dziecięcego w Amsterdamie. Równolegle prowadził pracę dydaktyczną w Akademii Minerva w Groningen. W ostatnim okresie (od 2009 roku do chwili obecnej) artysta ujawnił też swoje nowe oblicze – twórcy pochylonego nad misją stworzenia nowego języka komunikacji wizualnej. Aby osiągnąć wyznaczony cel, zwrócił się ku wielkoformatowemu malarstwu na papierze, korzystając z narracyjnych właściwości ilustracji prasowej.
Więcej w Życiu Kalisza
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie