Reklama

Drogowa skuteczność Ostrowa

17/06/2009 13:02

Patrząc na powstającą obwodnicę Ostrowa trudno zdusić w sobie uczucie zazdrości

Można nabawić się kompleksów, patrząc jak powstaje obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego. Jeszcze w tym roku ma się zakończyć budowa pierwszego etapu, łączącego Czekanów z Franklinowem. To obecnie największa inwestycja drogowa w Wielkopolsce. Szkoda, że  kaliskie samorządy i parlamentarzyści z naszego miasta nie są tak skuteczni, jak ci z Ostrowa

Symboliczne wbicie łopaty, a więc rozpoczęcie budowy obwodnicy miało miejsce rok temu. Ale wiadomo, że zanim w szczerym polu zaczną pojawiać się koparki, spychacze i walce, trzeba zdobyć pieniądze na wykup gruntów, przygotowanie projektu, studium itd. I to jest najtrudniejsze zadanie. Dlaczego więc władzom Ostrowa i parlamentarzystom z tego miasta udało się przekonać Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad do finansowania inwestycji?
–  Działaliśmy wolno, ale systematycznie. Krok po kroku i udało się – opowiada Jarosław Urbaniak, poseł Platformy Obywatelskiej z Ostrowa.

Skuteczny lobbing
Pierwsze przymiarki do wybudowania obwodnicy Ostrowa miały miejsce na początku lat 90. Ale na przymiarkach się skończyło. Dekadę później powstała tzw. koncepcja programowa, a w roku 2002 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała porozumienie ze starostą ostrowskim w sprawie współpracy w zakresie przygotowania inwestycji. Ale takich porozumień GDDKiA podpisuje wiele i najczęściej właśnie na złożeniu podpisu kończy się cała zabawa.
– Gdy pierwszy raz zostałem posłem otrzymałem do ręki kwit – wieloletni plan inwestycyjny, opracowany przez GDDKiA w Poznaniu – dodaje poseł Urbaniak.
– Był to plan prac do roku 2013 z zastrzeżeniem, że uda się wykonać zaledwie 40 proc. zaplanowanych inwestycji, ale za to 100 proc. tych, które dotyczą Aglomeracji Poznańskiej. Ręce mi opadły, bo przecież nie może być tak, że inwestycje ważne, potrzebne i priorytetowe zaczynają się kończą się na Aglomeracji Poznańskiej. Zaczęliśmy więc działać i zastanawiać się, w jaki sposób można zainteresować GDDKiA budową obwodnicy Ostrowa. Znalezienie w budżecie państwa środków na obwodnicę nie było wcale łatwe, bo przecież droga S11 nie znajduje się w obszarze europejskich korytarzy drogowych, nie ma też statusu strategicznego połączenia w krajowej sieci. Ale udało się. W poprzedniej kadencji Sejmu w pieniądze w Generalnej Dyrekcji zabiegał poseł Andrzej Dera, a pieniądze przyznał były minister – Adam Polaczek.
Przy okazji niebywałą intuicją wykazał się samorząd Ostrowa, który sam zaproponował GDDKiA pomoc w prowadzeniu rozmów i negocjacji z właścicielami gruntów. Właśnie władze Ostrowa jako jeden z pierwszych samorządów w Polsce postanowiły wykonać część pracy, która należy do Głównej Dyrekcji. I opłaciło się.
– Ale działaliśmy również w inny sposób – dodaje poseł Urbaniak. – Gdy tylko w Sejmie były głosowane poprawki do budżetu wnioskowaliśmy o drobne kwoty w ramach tzw. poprawek regionalnych. I udawało się przeforsować 2 mln, 5 mln zł i te pieniądze były przeznaczane na studium wykonalności, na projekt itd. No i w końcu udało się. Zapadłą decyzja o przekazaniu pieniędzy na budowę obwodnicy i prace ruszyły w czerwcu ub. roku. (q)

Więcej w Życiu Kalisza

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    mmb - niezalogowany 2009-06-24 20:35:16

    popieram Pana Duszka ale czy włodarze nojstarszego miasta wyciągną jakielwiek wnioski.!!!!!!!!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    rander - niezalogowany 2009-06-24 13:26:43

    Ekipa partaczy ludzi przypadkowych pod wodzą Pana Pęcherza to największy kataklizm dla Kalisza w każdej dziedzinie może w końcu obudzi się społeczeństwo i tym panom powie fora ze dworwa

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    duszek - niezalogowany 2009-06-23 15:26:36

    Kolejna sprawa to komunikacja miejska. Kursy autobusów nakładają się na siebie. Żenujący jest fakt, że tak rzadko kursują autobusy. Ścisłe centrum powinno zostać stopniowo wyłączane z ruchu, ale w zamian powinno się budować parkingu poza miastem lokacyjnym. Tak się robi w prawidłowo zarządzanych miastach. W Kaliszu jest jednak inaczej. Przywróćmy godność Kaliszowi!!!!!!!!!!!!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    duszek - niezalogowany 2009-06-23 15:22:43

    Doskonały przykład mamy na ul. Poznańskiej. Cała ta ul. od granic miasta powinna być dwupasmowa 2x2. Miasto, w którym jest tak dużo samochodów powinno być lepiej skomunikowane. Ktoś tu wspominał o ringu. To najlepsze rozwiązanie. Doskonały dojazd obwodnicą do każdej części miasta. Nic się nie robi w sprawie skomunikowania niedoszłej strefy ekonomicznej. Bez obwodnic i polepszenia dojazdów do dróg ekspresowych i autostrad Kalisz nie przyciągnie inwestorów.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    duszek - niezalogowany 2009-06-23 15:18:41

    Spójrzcie co robi się z drogami wlotowymi np. w Kielcach, Rzeszowie itd. itd. Każde miasto dąży do poszerzenia i przebudowy dróg wjazdowych, bo ważne jest pierwsze wrażenie przy wjeździe do miasta. Jakoś inne miasta potrafią zdobywać pieniądze na chociażby "Dostosowanie dróg do standardów UE", lub "remont dróg powiatowych w obrębie miasta" wszystko z funduszy UE. W Kaliszu mydli się ludziom oczy i buduje kolejne rondełka.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    duszek - niezalogowany 2009-06-23 15:14:01

    W Kaliszu buduje się drogi jedno pasmowe, zapewniając mieszkańców, że za kilka lat zostaną dobudowane kolejne pasy. Gdzie są obiecane kilka lat temu 2 brakujące pasu ruchu na ul. Stańczukowskiego ? Ile mamy jeszcze czekać? Dlaczego planuje się zwężenie ul. Łódzkiej, oraz Wrocławskiej. Fakt, że Urząd Miasta Kalisza nie potrafi pozyskiwać pieniędzy z Uni Europejskie, ale czy to jest powód, aby zrobić z naszego Kalisza jeszcze bardziej powiatowe miasto?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    duszek - niezalogowany 2009-06-23 15:10:32

    Poczekajcie jak doczekamy się zwężenia ul. Łódzkiej i Wrocławskiej. W każdym powiatowym mieście buduje się obwodnice poza granicami miasta, bo tylko i wyłącznie wtedy ich finansowanie spada na barki GDDKiA. Obwodnica Skalmierzyc powinna mieć od razu 2 jezdnie 2X2,5, a obwodnica Kalisza powinna się zaczynać na wysokości wiaduktu, bądź też Szczypiorna. Miasto powinno lobbować na rzecz budowy obwodnic Kalisza, poza granicami miasta, a nie nazywać drogi wewnętrzne obwodnicami!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Piotr B. - niezalogowany 2009-06-22 14:54:43

    Ekipa prez. Pęcherza sprowadziła Kalisz na równię pochyłą i bardzo sprawnie przeobraża Kalisz w byle powiatowe miasto. Ale to jest (niestety) wina samych kaliszan, którym wystarczy jeden nowy market, żeby oddać głoś na Pęcherza w kolejnych wyborach. Tak więc mamy, czegośmy sami chcieli.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    rez - niezalogowany 2009-06-22 10:45:44

    ps. bardzo dobrze ze wreszcie w zyciu kalisza pojawił sie taki artykuł mam nadzieje ze bedzie wiecej artykułow wytykajacych ekipie pecherza nieudolnosc , mam nadzieje ze to cos da

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    rez - niezalogowany 2009-06-22 08:34:08

    nasi włodarze rownioz mysla perspektywicznie o rozwoju... ostrowa , przeciez po to jest aglomeracja , oddanie szybkiej koleji dla ostrowa .

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    mmb - niezalogowany 2009-06-21 00:05:00

    włodaże ostrowa myśla perspektywicznie o rozwoju swoiego miasta a kaliscy włodaże pod hasłem budowy obwodnic budują drogi miejskie bo boją się wyprowadzić ruch samochodowy poza miasto,na nauki do innych zażądców albo do dymisji!!!!!!!!!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    kalisznint - niezalogowany 2009-06-20 11:44:37

    Mysle ze ten sygnal-tekst w ZK ma jednak znaczenie historyczne i przejdzie do przeszlosci,dla jednych-jako gleboko uzasadnianiony powod do chwaly,swiadectwo determinacji i owoc wyrosly wielki.Dla drugich wstyd i hanba na wielu plaszczyznach,po prostu szkoda slow.Uwazam ze Kalisz jest ladnym miastem w wymiarze europejskim. Widzialem wiele, duzo brzydszych mocno przereklamowanych.Ale zamiast budowac ring dla tego sporego miasta tak przydatny dla pokolen,czyni sie inne dzialania watpliwej funcji.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Ostrowiani - niezalogowany 2009-06-19 23:16:03

    bardzo dobrze, że praca wre-ciesze sie jako Ostrowianin-nie cieszy fakt, że poseł Urbaniak o tym opowiada w taki sposób jakby był ojcem tego "dziecka"-jest w najlepszym wypadku poprawnym ojczymem-dla Ostrowa tan Pan zrobił tyle co kot napłakał.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Dario - niezalogowany 2009-06-18 18:28:32

    Dobrze ,że Ostrów będzie miał obwodnice bo jadąc w kierunku śląska nie trzeba będzie przedzierać się przez wąskie i paskudne uliczki tylko ominąć dużym łukiem.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Kaliszanin - niezalogowany 2009-06-18 15:41:56

    Czy Pan z Wielunia wreszcie obudzi się i zauważy, że w Kaliszu, jak i w całej Polsce skończył się komunizm? W związku z tym zakończyło się centralne sterowanie. Natomiast Pan z Wielunia uważą, że jeżeli dostanie prikaz z Warszawy wówczas wykona tak jak dyrektor z teczki.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    amer - niezalogowany 2009-06-17 14:48:35

    juz widze pecherza jak mowi ze to wspaniale ze takie cos powstaje ze to dla kalisza szansa jak szybka kolej w czekanowie i lotnisko pod ostrowem a ja napisze ze mam dosyc wciskania kaliszanom takich bzdur

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    zawstydzon - niezalogowany 2009-06-17 11:07:58

    a co w kaliszu ? nic , niesamowite ,ale jak na radzie miejskiej mowiła przewodniczaca "mamy dużo zieleni" ironia zamierzona

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    wer - niezalogowany 2009-06-17 11:05:32

    no coż , gratulacje władzom Kalisza i parlamentarzystom z kalisza sukcesu gdyz mieli nie bagatelny wpływ na rozwoj ostrowa wielkopolskiego . Ciekawe co przyniesie przyszłosc ?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    mlodek - niezalogowany 2009-06-17 10:25:18

    Patrząc na tę inwestycję na usta ciśnie się pytanie dlaczego budowa obwodnicy Skalmierzyc trwa tak długo (a widaż że można szybko działać) i dlaczego się na niej nic nie dzieje ? Praktycznie sporadycznie można zauważyć na tej budowie jakikolwiek ruch....

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    smutny - niezalogowany 2009-06-17 10:15:38

    Obwodnica dla Ostrowa, przystanek szybkiej kolei dla powiatu ostrowskiego itd. Kalisz gratuluje Ostrowowi Władz i smuci się jednocześnie nieudolnością naszych rządców. Piękny Kalisz staje się powoli skansenem historycznym, a już za miedzą świat mocno przyspiesza...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do