Reklama

Dzwoni do ciebie „pracownik banku”? Uważaj, to może być oszust!

Życie Kalisza
25/02/2025 14:42

Część oszczędności straciła kaliszanka, przekonana, że rozmawia z pracownikiem swojego banku. Za jego namową, przy użyciu kodów BLIK przelała pieniądze oszustom. Co robić, gdy odbierzemy podobny telefon?

Do mieszkanki Kalisza zadzwoniła osoba podająca się za pracownika banku, w którym kobieta miała założone konto. Dzwoniący poinformował 46-latkę, że na jej rachunku bankowym pojawił się problem z przelewami przychodzącymi.

Kobieta podczas rozmowy z rzekomym pracownikiem banku ustaliła, że ze względu na awarię środki odbierze za pomocą kodów blik. Niestety, 46-latka nie podejrzewała, że rozmawia z oszustami i wykonywała wszystkie ich polecenia – mówi podkom. Anna Jaworska-Wojnicz, oficer prasowa Komendy Miejskiej Policji w Kaliszu. – Ostatecznie wygenerowała kody, które następnie przekazała oszustom w trakcie rozmowy, jednocześnie je zatwierdzając. W ten sposób straciła część pieniędzy zdeponowanych na koncie. 

Kiedy zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa, o całej sytuacji powiadomiła policję.

Policja radzi, jak można uchronić się przed tego typu oszustwem:

  • Nie ufaj obcym i nie wierz we wszystko co mówią.
  • Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. “Czerwona lampka” powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga wypłat pieniędzy lub zainstalowania oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego, czy pulpitu komputera. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
  • Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
  • Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku, kiedy ktoś do ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
  • Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
  • Podejrzewając, że ktoś próbuje cię oszukać, natychmiast powiadom policję.

(red), fot. pixabay

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do