
Pozycjonowanie stron internetowych to zdecydowanie najpopularniejszy i najkorzystniejszy pod wieloma względami sposób promocji marki lokalnej w internecie! Zdobywanie klientów poprzez obecność na wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google dla wielu firm jest podstawowym sposobem reklamy w sieci, ale też u wielu osób budzi pewne wątpliwości.
Wątpliwości te są najczęściej spowodowane nieco większą zawiłością tematu niż przy innych – klasycznych sposobach reklamy, które w tym tekście staramy się rozwiązać i odpowiedzieć na wszystkie najważniejsze pytania związane z tematem pozycjonowania stron internetowych.
Pozycjonowanie lokalne strony internetowej to promowanie naszej witryny w wyszukiwarce Google i zwiększanie jej pozycji w rankingu wyszukiwań lokalnych. Efektem pozycjonowania lokalnego jest obecność naszej strony internetowej na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, jeśli dane pytanie dotyczy naszej kategorii tematycznej i jest zadawane z konkretnej lokalizacji lub treść samego pytania zawiera nazwę miejscowości.
Pozycjonowanie lokalne jest zatem promowaniem naszej strony internetowej w wyszukiwarce Google pod konkretnymi słowami kluczowymi jedynie w obrębie danego miasta
lub regionu – lokalnie, a nie globalnie.
Przykład frazy lokalnej: Załóżmy, że szukasz firmy, która tworzy strony internetowe w Twojej miejscowość (np. Poznań). Idealną frazą wpisaną przez Ciebie w wyszukiwarce Google będzie więc: tworzenie stron internetowych Poznań. Jak widzisz zapytanie zawiera nazwę usługi, której szukasz oraz nazwę Twojej miejscowości. Takie zapytania nazywamy „zapytaniami lokalnymi” (kierowane na wybrany region / lokalizację).
Pozycjonowanie lokalne możemy zlecić w wielu agencjach SEO czy agencja interaktywnych np. Ciekawa Strona. Polega ono na standardowym dostosowaniu witryny do wyszukiwarki Google i działaniach pozycjonujących w sieci, ale zawiera dodatkowe elementy, które informują wyszukiwarkę Google o jej lokalnym charakterze. Działaniami, które wykonuje się na bazie standardowego pozycjonowania, a które mają zaznaczyć lokalny charakter witryny są:
dodawanie lokalnych słów kluczowych w treści strony oraz wpisach blogowych,
linkowanie zewnętrzne z lokalnych for i stron internetowych,
kierowanie ruchu lokalnego na stronę,
tworzenie wizytówki Google Maps i powiązanie jej z witryną,
dodawanie w sieci danych NAP na lokalnych stronach internetowych.
Pozycjonowanie lokalne jest niezwykle skutecznym sposobem promocji biznesu stacjonarnego w sieci. Dzieje się tak za sprawą popularności wyszukiwarki Google. Obecnie zdecydowana większość Polaków korzysta z niej i wyszukuje informacji o usługach, produktach czy firmach, z których chcą skorzystać.
Jest to najszybszy sposób uzyskania informacji oraz zdecydowanie najpopularniejszy. Będąc na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google lokalnie, będziemy mogli zatem liczyć na napływ nowych klientów, dla naszego biznesu stacjonarnego.
Korzyścią pozycjonowania lokalnego przede wszystkim jest możliwość pozyskania dużej liczby odbiorców, jeśli nasza witryna będzie pojawiała się w wyszukiwarce Google na wysokich pozycjach. W ten sposób możemy również budować pozytywny wizerunek lidera branżowego w świecie rzeczywistym.
Pozycjonowanie lokalne pomaga wyprzedzać wiele konkurencyjnych marek, które nie wykorzystują wyszukiwarki Google do reklamowania się. Samo zlecenie pozycjonowania lokalnego jest bardzo proste i nie musimy znać się na tematyce SEO czy IT, a nawet posiadać strony internetowej, aby reklamować się w ten sposób.
Ważnymi kwestiami, które należy poruszyć przy temacie pozycjonowania stron internetowych, jest również to, ile trwa i ile kosztuje lokalne promowanie witryny w wyszukiwarce Google.
Nie ma jednej konkretnej odpowiedzi na te pytania, gdyż pozycjonowanie lokalne jest procesem nieprzewidywalnym i długotrwałym. Ogólnie pozycjonowanie strony internetowej pod średnio popularnymi hasłami i w średnio popularnej kategorii tematycznej trwa od kilku miesięcy do roku czasu. Przy najpopularniejszych kategoriach i hasłach czas ten może być dłuższy, a przy najmniej popularnych kategoriach krótszy.
Mówiąc o pozycjonowaniu lokalnym a nie globalnym, warto również wziąć pod uwagę czas. Ten może być ogólnie krótszy z uwagi na mniejszą konkurencję w konkretnych miastach lokalnie, co jest również bardzo ważną informację.
Mniejsza ilość czasu potrzebna na wypozycjonowanie witryny lokalnie na danym rynku w internecie przełoży się również na mniejsze koszty. Ich również nie można konkretnie określić, gdyż zależą one od oferty danej agencji czy trudności pozycjonowania na danym rynku. W cenie ok. kilkuset złotych miesięcznie powinniśmy móc rozpocząć skuteczne pozycjonowanie strony internetowej lokalnie, a przeznaczając sumy ok. 1000 zł wzwyż, powinniśmy osiągnąć założony cel – np. pierwszą stronę wyników wyszukiwania w ciągu kilku miesięcy.