
58-letni mieszkaniec Kalisza znalazł się na celowniku przestępców okradających konta bankowe. Mężczyzna nie dał się jednak nabrać i o całej sytuacji powiadomił policję. Na czym polega nowy proceder? Mundurowi wyjaśniają mechanizm działania oszustów i radzą, jak chronić oszczędności zgromadzone w banku
Jednym ze sposobów dokonywania przestępstw na szkodę klientów banków jest wykorzystanie telefonicznego połączenia głosowego z osobą, która jest przekonywana, że rozmawia z pracownikiem banku lub inną osobą godną zaufania, np. policjantem.
Jest to rodzaj phishingu, nazywany vishingiem. Nazwa jest połączeniem słów „voice phishing”, czyli phishing głosowy - wyjaśnia podkom. Anna Jaworska-Wojnicz, oficer prasowa Komendy Miejskiej Policji w Kaliszu. - Celem jest pozyskanie poufnych informacji lub nakłonienie ofiary do wykonania określonych czynności, np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do komputera czy telefonu ofiary.
Taki telefon odebrał 58-letni mieszkaniec Kalisza. Dzwoniący miał przekazać informacje o próbie nieautoryzowanej transakcji na koncie bankowym mężczyzny.
Podczas rozmowy oszust próbował przekonać mężczyznę, aby zalogował się na swoim koncie i wykonywał jego dalsze instrukcje. Miało to zapobiec rzekomej próbie kradzieży środków z konta kaliszanina. Jednocześnie telefoniczny „konsultant” zapewniał, że cała sprawa zostanie zgłoszona na policję, a procedura dotycząca tej kwestii została już uruchomiona przez bank. Kiedy właściciel rachunku bankowego odmówił wykonania polecenia, dzwoniący próbował podniesionym głosem wywrzeć na nim presję, aby zmienił decyzję, twierdząc, że oszuści mają dostęp do konta i mogą ukraść wszystkie pieniądze zdeponowane na rachunku – dodaje rzeczniczka kaliskiej policji
58-latek nie dał się jednak zmanipulować. Kiedy zdecydowanie odmówił zalogowania do bankowości elektronicznej, oszust przerwał połączenie. Kaliszanin najpierw upewnił się, że na jego koncie nie przeprowadzono żadnych nietypowych transakcji, a następnie o sytuacji powiadomił policję.
Warto pamiętać, że w przypadku, kiedy osoba dzwoniąca prosi nas o jakiekolwiek szczegółowe informacje na nasz temat, od razu powinno to wzbudzić naszą czujność. Szczególna uwaga powinna nam towarzyszyć, gdy w rozmowie pojawiają się sformułowania mające na celu wywarcia na nas presji np. „to już ostatnia szansa”, „mamy niewiele czasu”, „musimy działać błyskawicznie”, „proszę się nie obawiać, instalacja tego oprogramowania jest absolutnie bezpieczna” – radzi podkom. Anna Jaworska-Wojnicz.
Jeżeli do tego dochodzą pytania o dane wrażliwe lub dane, które umożliwiają logowanie do konta bankowego (login, hasło, kody dostępu), najlepiej od razu przerwać takie połączenie. Warto również skontaktować się z bankiem (osobiście lub za pośrednictwem oficjalnej infolinii), aby upewnić się, czy na naszym koncie nie doszło do nieautoryzowanych transakcji.
(red), fot. pixabay
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie