
Prezydent Kalisza: – Wariant piąty jest najkorzystniejszy pod każdym względem dla całej Aglomeracji
– Gdyby nie upór samorządu Nowych Skalmierzyc w kwestii przebiegu obwodnicy Kalisza, to prawdopodobnie za kilka tygodni rozpoczynałaby się jej realizacja – ocenił Jan Mosiński, poseł PiS w kontekście decyzji poznańskiego oddziału GDDKiA o wydaniu decyzji środowiskowej w kwestii przebiegu obwodnicy w wariancie „5”
– Jesteśmy zatem dokładnie w tym samym miejscu, co dwa lata temu, kiedy nagle pojawił się kolejny wariant forsowany przez samorząd Nowych Skalmierzyc, który cofnął w czasie całą procedurę. Mam jednak nadzieję, że etap dyskusji mamy już za sobą i teraz skupiamy się już wyłącznie na wariancie, który ma najlepszy bilans zysków i strat – technicznych, społecznych i środowiskowych, czyli na wariancie piątym. Przypomnę, że jest to wariant, który w całości będzie przebiegał poza granicami miasta Kalisza. Wariant, który nie będzie naruszał wartościowych elementów środowiskowych ani infrastruktury. Dla Kalisza i jego mieszkańców to bardzo dobra informacja – przyznał prezydent Krystian Kinastowski i dodał, że ostateczną decyzję STEŚ w tej sprawie poznamy prawdopodobnie za rok. – Oczywiście nie można wykluczyć ewentualnych odwołań, co może przedłużyć ten proces.
W ocenie prezydenta Kalisza wariant piąty jest nie tylko korzystny z perspektywy kaliszan ale także całej Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, nie wyłączając Nowych Skalmierzyc, również w kontekście planowanego przebiegu Kolei Dużych Prędkości. – Obie te inwestycje są bardzo potrzebne Kaliszowi – podkreśla prezydent i wyjaśnia, że po przyjęciu ostatecznej decyzji środowiskowej, w sierpniu 2024 roku, będzie opracowany program funkcjonalno-użytkowy na podstawie którego zostanie ogłoszone postępowanie na wyłonienie wykonawcy projektu i samej inwestycji. – Zakładamy, że roboty budowlane, po przeprowadzeniu wszystkich niezbędnych procedur i przetargów, mogą rozpocząć się w grudniu 2026 roku a arteria będzie gotowa do eksploatacji w lipcu 2029 roku. Nie ukrywam jednak, że jest to harmonogram optymistyczny – przyznał gospodarz kaliskiego ratusza obawiając się prób blokowania inwestycji.
„Wariant piąty jest korzystny również dla Nowych Skalmierzyc”
– Zwracam uwagę na fakt, że o wyborze wariantu piątego, jako najkorzystniejszego, zadecydowali eksperci po dyskusjach i konsultacjach. Wariant „szósty”, forsowany przez samorząd Nowych Skalmierzyc, ale także przez polityków opozycji, uznano za alternatywny. Jest on niekorzystny z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze – ponieważ cofa w czasie całą procedurę, czyli de facto całą inwestycję. Po drugie, byłby ogromnym obciążeniem dla budżetu Kalisza, który musiałby wyasygnować co najmniej 50 milionów złotych na realizację odcinka arterii przebiegającej w granicach miasta – wyjaśnił Jan Mosiński.
Parlamentarzysta przypomniał historię batalii o realizację obwodnicy dla miasta Kalisza a w zasadzie kilkunastoletnich zaniechań w tej sprawie, kolejnych ekip rządzących miastem. – Kiedy jeszcze jako poseł ósmej kadencji Sejmu poprosiłem o spotkanie z dyrektorem GDDKiA w sprawie obwodnicy usłyszałem, że instytucja, którą kieruje nie otrzymała od władz miasta podstawowych informacji o pomiarach dobowego natężenia ruchu, co byłoby argumentem do wpisania Kalisza na listę rządowych programów. Tak się nie stało, zabrakło działania ze strony samorządu i polityków. Dlatego z radością przyjęliśmy decyzję premiera Mateusza Morawieckiego roku o wpisaniu Kalisza do programu „100 obwodnic”. Przypomnę, że łączna długość tych obwodnic wyniesie 820 kilometrów a wartość całego programu to 28 miliardów złotych. W tej puli są również zabezpieczone środki na realizację obwodnicy Kalisza. Tu nic złego nie może się wydarzyć – podkreślił poseł Mosiński. Jednocześnie przypomniał, jak mało poważne, w jego ocenie, były zapewniania posła Mariusza Witczaka z września 2015 o tym, że w tym czasie projekt obwodnicy Kalisza był już gotowy do realizacji a brak inwestycji wynika z zaniechań obecnie rządzących. – To nic innego jak przedwyborczy populizm, podkreślony czerwoną kreską na mapie. W przeciwieństwie do rządu PO my na tą inwestycje pieniądze zabezpieczyliśmy – skwitował poseł PiS.
Odniósł się też do wypowiedzi opozycyjnych polityków – z Lewicy i Platformy Obywatelskiej twierdzących, że najkorzystniejszy dla Kalisza, Nowych Skalmierzyc i całej Aglomeracji będzie wariant „szósty”. – Na jakiej podstawie tak twierdziliście, skoro przeciw takiemu wariantowi protestowali sami mieszkańcy Nowych Skalmierzyc, którzy nie chcieli aby obwodnica biegła pod oknami ich domów – przypomniał. Odwołał się też do opinii ministra Rafała Webera, który uznał, że Kalisz jest naturalnym benficjentem programu „100 obwodnic” „gdyż jest najbardziej obciążonym ruchem miastem w Polsce. Aż dziw bierze, że wcześniej nie było rządowej inicjatywy budowy obwodnicy tego miasta”. – To pokazuje, że można było czynić starania o obwodnicę znacznie wcześniej. Robimy to dzisiaj w wariancie „piątym”, który jest najbardziej optymalnym i najtańszym – ocenił Jan Mosiński a prezydent Krystian Kinastowski podsumował. – I jedynym, który daje szansę na realizację.
W konferencji poświęconej obwodnicy Kalisza wzięli również udział: Tadeusz Skarżyński, przewodniczący Rady Miasta oraz dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, Krzysztof Gałka. (pp)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Słyszę o budowie obwodnicy od conajmniej 20 lat miałem wtedy prawie trzydziestkę teraz dobijam do 50siątki i jak slysze że może 2029 rok to jestem przerażony mój syn chodzi do 2 klasy sp jeżeli to wszystko wypali to on będzie prawie dorosły chociaż znając nasze szczęście do tej inwestycji może moje wnuki załapią się na tą drobe Parodia!!!!!!
jak ci specjaliści się wypowiadają o budowie to raczej będzie katastrofa a nie obwodnica to same tłuste koty + !!!
Co doina zmiana postkomuchów płacze że nie ma wpływów ? a POwinna szykować się na śmietnik historji!!
Widzę że w Kaliszu mieszkają sami pesymiści , dlatego inne miasta mają obwodnice i się rozwijają . Smutek
Wariant 5 wybrano po to, żeby były kolejne protesty dające pretekst do odkładania inwestycji.
Totalne bzdury dzierżymordów i nieudaczników Mosiński wraz z Kinastowskim blablają o obwodnicy od lat Nie będzie obwodnicy do końca dekady i nawet jej rozpoczęcia zbliżają się wybory i totalni kłamcy zaczynaja swoje tyrady dla naiwnych
do Kaliszaka zawsze POpaprane kłamcy i szkodniki z PO narzekają na wszystko ! a co ty zrobiłeś do Kalisz szkodniku jeden????
Janek nie kłam
Przecież budowę obwodnicy blokuje członek PIS z Nowych Skalmierzyc i tej obwodnicy to za 50 lat nie będzie. Po co te wszystkie obiecanki jak z prawej tak i z lewej stron. Przestańcie wreszcie wkurzać ludzi tymi bajkami
cały problem w tym że nie znamy daty rozpoczęcia jej budowy