Konferencja, która odbyła się 7 listopada br. w auli III LO im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu, to cykliczne wydarzenie naukowo-metodyczne organizowane od 10 lat przez szkołę.
- Choć od rozpoczęcia eksperymentu edukacyjnego w III Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu minęło już 10 lat, kolejne roczniki klas biologiczno-chemicznych nadal aktywnie uczestniczą w tym przedsięwzięciu. Jego inicjatorkami i opiekunkami są: nauczycielka chemii Katarzyna Kozieł oraz nauczycielka biologii Katarzyna Rzepczak-Generowicz, które realizują działania dydaktyczne przy stałym wsparciu naukowym dr. Stanisława Plebańskiego, w przeszłości nauczyciela III LO i Uniwersytetu Kaliskiego. Owocem całorocznej pracy uczniów i nauczycieli jest konferencja naukowo-metodyczna organizowana w naszej szkole pod patronatem Prezydenta Miasta Kalisza i Wielkopolskiego Kuratora Oświaty – mówi dr Grzegorz Wieczorek, dyrektor III LO im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu. Konferencje organizowane są przez III LO przy współpracy z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu i Polskim Towarzystwem Diagnostyki Edukacyjnej z siedzibą w Krakowie.
Piątkowa już VII edycja Konferencji odbyła się pod hasłem „Mój mózg moim warsztatem pracy – 5000 tygodni uczącego się mózgu”. W tym roku wydarzenie skierowane było do: słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Kaliszu, emerytowanych nauczycieli III LO oraz mieszkańców miasta Kalisza. Jednak dzięki transmisji online mogli w niej uczestniczyć odbiorcy z całego kraju. - Podtytuł konferencji – „5000 tygodni uczącego się mózgu” nawiązywał do długości życia człowieka. Przyjmuje się, że około 80 lat, to około 4000 tygodni. Stąd chcieliśmy zwrócić uwagę na możliwości rozwoju intelektualnego w każdym wieku, symbolicznie wydłużając tę perspektywę o dodatkowe 1000 tygodni. Jej celem było upowszechnianie dobrych praktyk w edukacji na każdym etapie życia oraz zachęcanie do świadomego i aktywnego korzystania z potencjału własnego mózgu. W wystąpieniach zwracano uwagę na znaczenie wymiany doświadczeń, wspólnego uczenia się i poszukiwania metod wzmacniania motywacji wewnętrznej – mówi Katarzyna Rzepczak – Generowicz, współinicjatorka i opiekunka cyklu wydarzeń.
Podczas konferencji zaprezentowano wykłady dotyczące: technik długotrwałego zapamiętywania, metod ćwiczenia pamięci i wzmacniania świadomości własnych możliwości, zasad dbałości o zdrowie w wieku dojrzałym, znaczenia aktywności fizycznej, rękodzieła i wolontariatu, terapeutycznego wpływu śpiewu ptaków (ornitologia terapeutyczna), roli sztuki i estetyki w rozwoju mentalnym (neurosztuka), dylematów związanych ze sztuczną inteligencją, a także przekonania, że nigdy nie jest za późno, aby rozpocząć naukę języka angielskiego. Wszystkie wystąpienia przygotowali i przedstawili nauczyciele III LO w Kaliszu.
Konferencję otworzyli: dr Radosław Nawrocki, dziekan Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM w Kaliszu, oraz dr Grzegorz Wieczorek, dyrektor III LO, gospodarz wydarzenia, a prowadził ją Witold Torbiarczyk.
- Na zakończenie uczestnicy obejrzeli film przygotowany przez uczniów klasy trzeciej, zaangażowanych w projekt „Mój mózg moim warsztatem pracy”, dokumentujący praktyczne efekty ich całorocznych działań. VII Konferencja Naukowo-Metodyczna potwierdziła, że nauka nie kończy się wraz z ukończeniem szkoły – trwa całe życie, a mózg pozostaje naszym najważniejszym narzędziem rozwoju i samorealizacji – stwierdziła Katarzyna Kozieł, współinicjatorka i współorganizatorka cyklu konferencji. Artystycznym urozmaiceniem wydarzenia był koncert Chóru II LO „Kopernik” pod batutą Marii Szczap.
Tematy wygłoszonych wykładów i ich autorzy: „Model edukacji demokratycznej dla seniorów” – dr Radosław Nawrocki, „Pięć tysięcy tygodni uczącego się Mózgu” – dr Stanisław Plebański, „Ornitologia terapeutyczna” – dr Grzegorz Wieczorek, „Dylematy sztucznej inteligencji we współczesnym świecie. Jak sprawić aby AI służyła ludziom a nie im szkodziła?” – Donata Mieloch, „Rusz głową – zadbaj o dobrostan fizyczny” – Monika Baran – Bodyńska, „Dobrostan. Zdrowy i sprawny mózg gwarancją dobrego samopoczucia w każdym wieku” – Katarzyna Prażmowska, „Neurosztuka, mentalność estetyczna, czyli jak może zmienić nas sztuka” – Monika Mikołajczak – Cholajda, „Mózg a rękodzieło” – Beata Górecka, „Wzajemna pomoc w wolontariacie” – Renata Stępień, „Nigdy nie jest za późno, żeby zacząć uczyć się języka angielskiego” – Jakub Cholajda, „Pięć tysięcy tygodni uczącego się Mózgu. W drodze do Dobrostanu serca i umysłu” – Katarzyna Kozieł, Katarzyna Rzepczak – Generowicz.
(grz)
foto: III LO Kalisz fb
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie