
Julia, Hania, Paulina i Patrycja, cztery dziewczyny, uczennice kaliskich liceów ogólnokształcących biorą udział w olimpiadzie „Zwolnieni z teorii”. Dziwna to olimpiada, bo nie trzeba rozwiązywać testów czy też popisywać się wiedzą przed komisją. Liczy się to co potrafisz sam zrobić dla integracji lokalnej społeczności. Dziewczyny od stycznia tego roku realizują projekt, który nazwały „Co to znaczy inny”.
Paulina Jakimczuk jest uczennicą II klasy Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki, Jej siostra Patrycja to tegoroczna maturzystka Kościuszki. Maturę w tym roku będzie zdawać też Julia Jarych ale w IV Liceum Ogólnokształcącym im. Ignacego Jana Paderewskiego. Czwarta z dziewcząt, to Hanna Szurek, uczennica trzeciej klasy III Liceum im. Mikołaja Kopernika.
Pomysł by spróbować sprostać wymogom olimpiady rzuciła Julka. Podchwyciły go Paulina i Patrycja, jej koleżanki jeszcze ze szkoły podstawowej. Cenna okazała się znajomość Julki z Hanią, która realizowała już inny projekt w ramach ubiegłorocznej olimpiady „Zwolnieni z Teorii”. Po prostu znała szczegóły jak do tego trzeba się zabrać. Pomysł dziewcząt zyskał pełną akceptację Joanny Dolnej, dyrektor IV Liceum Ogólnokształcącego im. Ignacego Jana Paderewskiego Paderewskiego, która została mentorką projektu.
„Zwolnieni z Teorii – co to jest?
- „Zwolnieni z Teorii” to ogólnopolska olimpiada kierowana do studentów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Jej celem jest rozwój praktycznych umiejętności z zakresu zarządzania projektami u młodych ludzi oraz inspiracja do aktywności społecznej. Zadaniem uczestników jest zrealizowanie projektu społecznego zmieniającego na lepsze lokalne otoczenie. „Zwolnieni z Teorii” to praktyczna gra zespołowa. Uczestnicy tworzą 3-5 osobowe zespoły, wspólnie szukają pomysłu na najciekawsze działanie, a następnie przy wsparciu ze strony organizatorów programu wcielają je w życie – wyjaśnia Hania. Każdy z uczestników olimpiady, który ukończy swój projekt otrzymuje certyfikat sygnowany przez Project Management Institute R.E.P. Certyfikat potwierdza zdobyte doświadczenie i wiedzę o najważniejszych elementach zarządzania projektami, wystarczającą do samodzielnej realizacji projektu, również społecznego.
Problem dyskryminacji jest wyższy gdy środowisko to należy do mniejszości populacji
- Problem dyskryminacji pojawia się w każdym środowisku. Jest on wyższy gdy środowisko to należy do mniejszości populacji. Dlatego właśnie postanowiłyśmy podjąć „walkę” z dyskryminacją, wyliczeniem i nienawiścią tworząc nasz projekt „Co to znaczy inny”. Skupiamy się na społeczności LGBT+, neuroatypowej oraz osobach z niepełnosprawnościami – mówi Paulina. Wiele wydarzeń, potwierdza, że sprawcami problemów z jakimi borykają się osoby z odmiennych społeczności są często osoby trzecie, które nie potrafią zaakceptować ich takich jakimi są. - Stąd chcemy przekonać ludzi, że inny nie znaczy gorszy, że to właśnie „inność” sprawia, że każdy z nas jest wyjątkowy. Liczymy, że swoim działaniem w jakimś stopniu uda nam się zmienić spojrzenie i stosunek do mniejszości, do osób które nie są gdzieś tam daleko. Takie osoby są też w środowiskach niemal każdego z nas. Realizując projekt chcemy też sobie udowodnić, że można coś pozytywnego zrobić dla innych – dodaje Patrycja.
Fundacja Misz Masz i Bank Równości
Uczestniczki projektu współpracują z kaliskim Bankiem Równości i fundacją wspierającą osoby z niepełnosprawnościami MISZ Masz. Fundacja powstała pod wpływem grupy MISZ-MASZ, którą założył Marek Zasiadły. - Jak czytamy na stronie fundacji - wspólne spotkania dzieci, ich rodziców, opiekunów oraz przyjaciół wypełnione są kulturą i sportem. Poprzez nasze działania integrujemy i uczymy tolerancji zarówno innych jak i samych siebie pomagamy przez pomaganie”. Bank Równości funkcjonuje w Kaliszu od 2019 roku. Jest jedynym w mieście stowarzyszeniem dla osób LGBTQ+ oraz osób sojuszniczych. Celem projektu jest też promowanie Stowarzyszenia i Fundacji, reprezentujących osoby uznawane za inne i tworzenie dla nich przestrzeni w lokalnym środowisku - mówi Julka.
Za dziewczynami już pierwsze doświadczenia. Odbyły szereg spotkań z ludźmi z Banku i Fundacji. W kaliskim Akceleratorze zrealizowały warsztaty dla osób z Mis Masz. Zaskoczyła ich aktywność i kreatywność uczestników a także to, że do wspólnej zabawy włączyły się osoby trzecie.
6 lutego (wtorek) o godz. 17:00 z inicjatywy dziewcząt Akcelerator opanuje zumba. Do wspólnej zabawy zapraszają wszystkich chętnych. Jeszcze w lutym w Domu Sąsiedzkim szykuje się wielka impreza ale ma to być niespodzianka i dziewczyny przed czasem nie chcą zdradzać szczegółów. Zwieńczeniem projektu będzie wielka finałowa gala, na której zostaną ogłoszone wyniki i wręczone nagrody uczestnikom wcześniej zorganizowanego konkursu plastycznego. Będzie też wystawa prac malarskich, występy artystyczne, stanowiska z rękodziełami, po prostu fantastycznie zapowiadająca się zabawa.
Dołącz do nas, zapraszamy na nasze imprezy
Dziewczyny będą wdzięczne za udostępnienie ich profilu (www.facebook.com/profile.php?id=61555422396889. A osoby, które byłyby chętne do współpracy proszone są o wysłanie wiadomości na maila: [email protected].
Natomiast kto ma ochotę na zumbę zapraszają do Akceleratora we wtorek (6 lutego na godz. 17:00) do wspólnej zabawy).
(grz)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Brawo czyli tęczowa edukacja działa,robienie sieczki z mózgu młodych ludzi to tęczowej władzy oraz tęczowej kadrze w szkołach bardzo dobrze wychodzi . Chociaż to... Chodź to żaden pozytyw