
W dniu 24 kwietnia 2023 roku w Szkole Podstawowej nr 10 odbyła się debata klimatyczna zorganizowana przez młodzież i nauczycieli w ramach dwuletniego projektu „Aktywna szkoła z klimatem i zdrową atmosferą” realizowanego przez szkołę we współpracy ze Stowarzyszeniem Wspólnota Bona Fide z Poznania. Projekt stanowi część programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny i jest finansowany przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię z funduszy EOG.
Debata odbyła się w formule oksfordzkiej w oparciu o tezę: „Każdy może zapobiegać smogowi i globalnemu ociepleniu”. Nad słusznością tezy spierali się ósmoklasiści, a adresatami byli uczniowie klas V-VII. W wydarzeniu wzięło udział także trzech ekspertów w dziedzinie ekologii i ochrony środowiska. Byli to: prof. dr hab. inż. Roman Zarzycki z Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska Politechniki Łódzkiej - wykładowca Katedry Inżynierii Środowiska Akademii Kaliskiej, który przedstawił uczestnikom mechanizm powstawania efektu cieplarnianego na Ziemi i jego wpływ na globalne ocieplenie, a także pan Paweł Bąkowski – Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Kalisza, który opowiedział w działaniach i inwestycjach antysmogowych oraz proklimatycznych podejmowanych przez Miasto Kalisz. Kolejnym ekspertem był pan Maciej Głowacki – nauczyciel geografii i szkolny koordynator projektu, który omówił mechanizm powstawania smogu i jego wpływ na zdrowie ludzkie.Podczas dyskusji padało wiele przekonujących i merytorycznych argumentów zarówno z jednej jak i z drugiej strony, potwierdzających główną tezę, ale i podważających ją. Wiadomo, że każdy z nas musi troszczyć się o planetę i głosy w tej sprawie były dość oczywiste. Były jednak powody ograniczające możliwość troski o klimat. Zwracano tu głównie uwagę na wysokie koszty inwestycji proklimatycznych. Trudno było nie zgodzić się z tą argumentacją, biorąc pod uwagę ograniczone fundusze wielu rodzin. Oczywiście celem debaty nie było znalezienie złotego środka na zapobieganie smogowi i globalnemu ociepleniu, a jedynie rozważenie różnych możliwości zapobiegania katastrofie klimatycznej. Ideą debaty było też propagowanie postaw proekologicznych i pobudzenie każdego z uczestników do refleksji nad własnym życiem w kontekście troski o środowisko naturalne. Debata zakończyła się wręczeniem nagród laureatom szkolnego ekologicznego konkursu plastycznego przeprowadzonego w ramach projektu „Aktywna szkoła z klimatem i zdrową atmosferą”. Wystawa prac zdobi korytarze i jednocześnie przypomina, że warto dbać o nasze środowisko.
źródło i zdj. SP10
SZ.Ł
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie