Reklama

Fatalne skutki zdalnego nauczania

01/01/2024 06:00

Zdalne nauczanie, na które rządzący skazywali uczniów pod pretekstem tzw. pandemii Covid-19, odbiło się bardzo niekorzystnie na umiejętnościach uczniów tych krajów, które wprowadzały restrykcje. Dotyczy to również polskich nastolatków. „W rozumieniu matematyki cofnęliśmy się o 20 lat” – alarmuje Łukasz Zboralski, publicysta dorzeczy.pl

Alarmujące wnioski to wynik tzw. badania PISA, któremu poddano 700 tysięcy dzieci z 81 krajów na całym świecie, członków OECD. Badaniu podlegały  umiejętności z matematyki, rozumienie czytanego tekstu oraz  rozumowanie w naukach przyrodniczych. W Polsce przebadano 6 tys. uczniów z 240 szkół. 
W dziedzinie rozumienia czytanego tekstu średni wynik polskich dzieci wyniósł 489 punktów i był zbliżony do poziomu uczniów z Wielkiej Brytanii, Czech, Finlandii, Danii, Słowacji, Szwajcarii czy Włoch. „W zakresie rozumowania w naukach przyrodniczych  polscy uczniowie uzyskali średni wynik 499 punktów. Podobne osiągnięcia odnotowali nastolatkowie z Nowej Zelandii, Irlandii, Szwajcarii, Słowenii, Wielkiej Brytanii, USA, Czech, Łotwy, Danii, Szwecji i Niemiec. Wśród krajów Unii Europejskiej od Polaków lepsi okazali się jedynie uczniowie z Estonii i Finlandii” – przyznaje publicysta. Podobnie dość wysoko w tej klasyfikacji uplasowali się uczniowie z Polski w dziedzinie matematyki, zdobywając 489 punktów. Na pierwszy rzut oka nieźle, ale nie ma powodów do satysfakcji.  Okazuje się bowiem, że w porównaniu z poprzednim badaniem jest to wynik gorszy aż o 27 punktów. „To dwukrotnie większy spadek umiejętności niż odnotowany średnio w krajach OECD. Według ekspertów obniżenie się umiejętności o 15 punktów można porównać do utraty procesu nauczania odpowiadającemu trzem czwartym roku. Patrząc w ten sposób, trzeba powiedzieć, że polscy uczniowie maja takie umiejętności, jakby wcale nie uczyli  się przez półtora roku! Cofnęliśmy się do poziomów  notowanych w czasach, gdy Polska zaczynała uczestniczyć w badaniach PISA, czyli o 20 lat” – ocenia Zboralski.
Konkludując, wyniki to efekt lockdownów – odcięcia uczniów od szkół, zdalna edukacja, nieprzygotowani na to uczniowie oraz nauczyciele. (pp)

PISA – międzynarodowe badanie koordynowane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Jego celem jest uzyskanie porównywalnych danych o umiejętnościach uczniów, którzy ukończyli 15. rok życia w celu poprawy jakości nauczania i organizacji systemów edukacyjnych (za Wikipedia)
Źródło: dorzeczy.pl

Foto: pixabay
 

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2024-01-01 12:48:29

    W tym temacie najbardziej winiła bym rodziców, którzy pozwalali swoim pociechom odsypiać zarwane noce na grach komputerowych w czasie gdy powinni skupiać się nad lekcjami prowadzonymi w komputerze!!! Piszę o tym bo wielokrotnie z taką sytuacją spotkałam się osobiście.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do