Reklama

Jakie tajemnice kryją podziemia i wieża kaliskiego ratusza?

11/01/2025 06:00

Czyli słów kilka o ofercie kulturalno-edukacyjno-rozrywkowej Informacji Turystycznej Miasta Kalisza (III)

Monika Fołtarz
  
 W jednym z poprzednich artykułów wspominałam Wam, że jest na mapie Kalisza bardzo charakterystyczne miejsce… to swoistego rodzaju serce naszego miasta. Kaliski ratusz – bo o nim mowa, jak w większości polskich miast jest siedzibą władz miejskich oraz kaliskiego magistratu. Jednakże nie jest on zwyczajnym miejscem, w którym wyłącznie załatwiamy codzienne sprawy.
Wielu mieszkańców naszego miasta nie wie do dziś, że w budynku ratusza – znajduje się przepiękna wystawa poświęcona historii Miasta Kalisza, którą koniecznie należy zobaczyć. Wystawa ta ma charakter stały i jest czynna cały rok. Ukazuje Kalisz od samych jego początków sięgających czasów rzymskich, bursztynowego szlaku i wzmianki na mapie Ptolemeusza; poprzez początki Państwa Polskiego (osada i gród na Zawodziu), lokację miasta i przeniesienie go na tereny na których obecnie się znajduje miasto; rozwój w okresie I Rzeczypospolitej; pożar 1792 roku, okres zaborów i zburzenie miasta w 1914 roku; jego odbudowę i okres II RP po współczesność. 
Jest to nowoczesna, profesjonalna, multimedialna wystawa, która posiada bardzo cenne artefakty oraz przepiękne filmy ukazujące historyczne dzieje naszego miasta. Jego bogate dziedzictwo i wielokulturowość, przedwojenne piękno, okres międzywojnia i zniszczenie, aż wreszcie odrodzenie miasta. 

Ponadto ratusz, to również siedziba Referatu Turystyki, Wizerunku i Promocji Miasta (Informacji Turystycznej/ IT), będącego częścią Wydziału Kultury 
i Sztuki, Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Kalisza.
Przewodnicy kaliskiego ratusza, którzy tworzą profesjonalny, bardzo różnorodny zespół  IT, to: Michalina Bodusz – kierownik Referatu /etnolog, Monika Fołtarz – artysta plastyk i projektant, Radosław Sapieja – historyk i pedagog, Małgorzata Pawelec – infobroker, Damian Zalewski – historyk, Paulina Jakubowska – politolog – którzy zawsze służą wsparciem i wiedzą na temat ciekawych miejsc na mapie Kalisza, co pozwala na odkrywanie naszego miasta, każdorazowo w zupełnie inny niepowtarzalny i ciekawy sposób.
Jednocześnie  muszę tu,  koniecznie Wam zaznaczyć, że IT oprócz zadań związanych z obsługą turystyki – organizuje również, szereg bardzo ciekawych i różnorodnych przedsięwzięć (wręcz nietypowych jak na podstawowe zadania własne tej komórki). A mianowicie.
W budynku kaliskiego ratusza Informacja Turystyczna realizuje zajęcia kulturalno – edukacyjno –  rozrywkowe  dla dzieci i młodzieży. Są to głównie zajęcia plastyczne, muzyczne (nauka o instrumentach),  zajęcia z animatorami kultury, czy zajęcia z historykami regionu.
 Jednym z nich, o których chciałabym Wam w szczególności opowiedzieć – to warsztaty plastyczne (historyczno – malarskie  lub projektowo-rysunkowe)  które są w stałej ofercie kaliskiego magistratu 
i są realizowane w miesiącach od października do kwietnia (poza ścisłym sezonem turystycznym w trakcie trwania roku szkolnego). 
Program dydaktyczny tych zajęć został opracowany przez ww. artystę plastyka oraz ww. historyków. Zajęcia te prowadzone są przez pracowników biura Informacji Turystycznej Wydziału Kultury i Sztuki, Sportu i Turystyki, którzy posiadają kierunkowe wykształcenie w tym zakresie, odpowiednią wiedzę oraz wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć warsztatowych z dziećmi i młodzieżą.
Tematyka warsztatów jest bardzo różnorodna i nawiązuje głównie do historii naszego miasta, symboliki regionu Wielkopolski, ale nie tylko. Pobudza obserwację i uwrażliwia młodego człowieka na otaczającą przyrodę, niezbędną do życia oraz na nieustannie zmieniający się pejzaż.
Nawiązuje też do codziennego życia,  porusza trudne i bardzo ważne problemy dotyczące współczesnego świata (takie jak przemysł i ekologia, niepełnosprawność czy różnice międzypokoleniowe i  kulturowe). i, czy tak faktycznie jest – oto przykładowe tematy.
,,Jak zmieniał się wygląd kaliskiego herbu miejskiego na przestrzeni wieków, aż do dziś?
Jak sobie wyobrażam współczesny herb mojego miasta?
Szlakiem historii zmieniającego się symbolu najstarszego miasta w Polsce - projektujemy współczesny kaliski herb’’.
,,Jakie powinno być moje współczesne wymarzone miasto, aby było ciekawe i przyjazne do życia mieszkańcom – bez względu na ich wiek, stan zdrowia, styl życia i zainteresowania? Czyli jak widzę i zaprojektuję Kalisz – miasto pozbawione barier, komfortowe do życia i szanujące ekologię. Uczymy się wspólnie projektować własne miasto’’. 
,,Kalisz zwany małą Wenecją – miasto pełne urokliwych mostów i mostków, klimatycznych miejsc nad rzeką Prosną. Na podstawie przyniesionych ze sobą nowych lub starych fotografii malujemy fragment Kalisza nad rzeką Prosną. Jednocześnie analizujemy konstrukcję danego mostu, obserwujemy jego detale architektoniczne, zdobnicze, zastosowane materiały’’.
,,Jak zmieniał się wygląd Kalisza i jego okolice na przestrzeni wieków, aż do dziś? 
Jak wyobrażam sobie współczesną widokówkę mojego rodzinnego miasta?
Szlakiem historii Kalisza na starych widokówkach i fotografiach – projektujemy własną pocztówkę najstarszego miasta w Polsce lub okolic, którą chcielibyśmy wysłać na pamiątkę komuś bliskiemu’’.
,,Jak mierzono kiedyś czas? Jakie są rodzaje zegarów? I jak można namalować czas, bez użycia symboliki zegara?’’ 
,,Jak widzimy miasto przyszłości? Czy miasta nowoczesne mogą być ekologiczne?
Moje wymarzone współczesne miasto, pełne nowoczesnej infrastruktury niezbędnej we współczesnym, nieustannie zmieniającym się świecie. 
Projektujemy własne (EKO) miasto przyszłości’’.
,,Kalisz nasycony historią, pełen cennych zabytków, które codziennie mijamy spacerując naszym miastem. Urokliwe miasto pełne magicznych kameralnych zakątków.
 
Na podstawie wybranych fotografii z widokami Kalisza – malujemy własną interpretację naszego miasta’’.
,,Jak wyglądały średniowieczne miasta? 
Jak żyli i mieszkali ludzie w średniowieczu? Czego potrzebowali w codziennym życiu w porównaniu z naszym? A jaki był w tym czasie Kalisz?
Malujemy średniowieczne miasto tak jak widzimy je oczami wyobraźni. Malujemy je wraz z dowolnie wymyśloną fortyfikacją obronną (zamkami, wieżami strażniczymi, fosą, mostami zwodzonymi); pamiętając przy tym – jakie poszczególne elementy musiało posiadać każde średniowieczne miasto’’.
 

Idea zajęć
Sądzę, że zajęcia z plastyki, które realizujemy (ale i również z muzyki, czy animacji) mają przede wszystkim rozwijać wyobraźnię i kreatywność, niezbędną w rozwoju osobowości młodego człowieka. Mają propagować miasto Kalisz oraz jego region, uwrażliwiając dzieci – na poczucie przynależności i tożsamości z własnym miejscem pochodzenia / zamieszkania. Mają także aspekt poznawczy i wychowawczy. 
Myślę, że plastykę należy traktować jako szansę integralnego rozwoju, w którym dzieci i młodzież nie tylko wyrażają przez sztukę własne odczucia i emocje, ale także uczą się cierpliwości, dyscypliny 
i samokontroli w trakcie powstawania prac oraz angażują się, poprzez sztukę, w życie społeczne. Uczą się obserwacji i zaczynają analizować wzajemne potrzeby w codziennym funkcjonowaniu: np. potrzeby dzieci, osób dorosłych, osób starszych, czy osób niepełnosprawnych. Uwrażliwiają  zatem, na ważność szeroko pojętej kultury i sztuki w codziennym życiu, niezbędnej do rozwoju własnej osobowości oraz wrażliwości. Podczas zajęć plastycznych w grupie, uczą się śmiałości w wyrażaniu własnych myśli i swobodnej formy i ekspresji wypowiedzi.
Do realizacji zajęć teoretycznych – ww. historycy, prowadzący tą część zajęć – stosują różne metody poznawcze (mówione /i lub interaktywne /multimedialne), tak aby dziecko w sposób dla niego maksymalnie przystępny, skupiło swoją uwagę na przyswajaniu informacji, poznało dzieje starodawnego i współczesnego Kalisza, czy regionu Wielkopolski.

W części plastycznej stosuję różne formy i metody kształcenia – uwzględniające działania samodzielne  oraz zespołowe (zwłaszcza przy pracach wymagających dużego wkładu i wysiłku np. projektowanie wspólnej tkanki miejskiej, modelowanie, kolaże, itp.). Tego rodzaju działania dają szansę powiązań interdyscyplinarnych i rozwijają różnorodne formy ekspresji twórczej, pobudzają sferę emocjonalną, poprzez angażowanie różnych zmysłów, ucząc swobody kreacji oraz interakcji, 
a także integracji społecznej. 
Dziecko poprzez takie właśnie grupowe działania edukacyjne połączone z kreatywną fajną zabawą w miłej atmosferze – najchętniej i najefektywniej uczy się samodzielności i współpracy z drugim człowiekiem,  jednocześnie nieprawdopodobnie szybko rozwija własną wyobraźnię i samoświadomość. 
A zatem – jeżeli jesteście ciekawi historii Kalisza i jego wielokulturowości, lubicie poznawać nowe miejsca, wasze dzieci lubią malować, tworzyć i kreować, poznawać swoje miasto – zapraszam Was do ratusza na wystawę/ ekspozycję multimedialną oraz na warsztaty plastyczne, zajęcia muzyczne i animacyjne realizowane w Referacie Turystyki kaliskiego ratusza!
Warsztaty cykliczne, takie jak: zajęcia muzyczne z kaliskim Trębaczem, czy zajęcia animacyjne z kaliskimi Animatorami Kultury odbywają się w podziemiach ratusza, co stwarza doskonałą okazję aby zobaczyć jak wygląda piwnica ratusza, dedykowane są dla dzieci, w grupach zorganizowanych. 
Warsztaty plastyczne skierowane są do dzieci i młodzieży w wieku od 5 do 15 lat, w grupach zorganizowanych (max. do 25 osób, co zapewnia optymalny komfort pracy w sali warsztatowej mieszczącej się również w podziemiach kaliskiego ratusza). 
Jakie inne tajemnice i działania skrywa oferta Informacji Turystycznej?  O tym przekonajcie się sami. Zapraszamy!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do