
,,Pan Tadeusz’’ i ,,Chłopi’’ na maturze podstawowej z języka polskiego...
– Wybrałem wersję podstawową. Czy jestem przygotowany? Jest wiele interpretacji tego słowa ... Mam nadzieję, że dam sobie radę – mówi Mateusz Trzęsała, uczeń IV LO.
W tym roku maturzyści nie mieli szans poznać testów. Tegorocznym egzaminom towarzyszy akcja ,,Bezpieczna Matura 2009". Została ona zorganizowana na kilka dni przed egzaminami, w związku z przeciekami testów gimnazjalnych. Zadania maturalne w ponad ośmiu tysiącach liceów i techników w całej Polsce zostały dowiezione w ostatniej chwili, w poniedziałek między g. 5 a 7:30.
– Zgodnie z procedurami z poprzednich lat, arkusze od kuriera mógł odebrać osobiście dyrektor szkoły. W wyjątkowych przypadkach upoważniony przez niego pracownik – informują przewodniczący komisji egzaminacyjnych.
W Kaliszu i powiecie do matury podeszło ponad 3 tys. 200 uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Chociaż wśród pytanych większość maturzystów potwierdzała, że ,,pewniaków tematycznych’’ nie ma, to jednocześnie dodawała, że liczy na takie lektury jak m.in. ,,Ludzie Bezdomni’’ Żeromskiego czy ,,Chłopi’’ Władysława Reymonta.
– Wolałabym ,,Ludzi Bezdomnych’’ – mówi Paulina Bochen z IV LO, która wybrała maturę podstawową.
Można powiedzieć, że szczęście im sprzyjało. Oprócz oczekiwanych ,,Chłopów’’ w zadaniach z matury pojawiły się fragmenty ,,Pana Tadeusza’’ Adama Mickiewicza.
– Wspaniale! Bardzo cieszę się, że właśnie te lektury wybrano na test. Moja ciocia mi mówiła, że od dawna tych lektur nie było, więc przeczytałam obie – mówi Ania, maturzystka z II LO w Kaliszu.
Maturzyści mówili, że egzamin z polskiego był łatwy. Nie wszyscy byli jednak zadowoleni. Do tych mniej szczęśliwych należeli ci, którzy w tym roku zajmowali pierwsze ławki przed komisją.
– Niezbyt dobrze się czuję. Ale mam nadzieje, że poszło mi nieźle. Nie spodziewałem się konkretnych tematów. Mam nadzieję, że osiągnę 30 proc. punktów i będzie OK – mówił Wojciech Balcerzak, uczeń I LO.
Maturzyści, którzy wybrali obowiązkowy egzamin pisemny z języka polskiego w wersji podstawowej w pierwszej części pracowali nad tekstem źródłowym pochodzącym z pisma ,,Focus” . Musieli odpowiedzieć na pytania dotyczące konkretnego artykułu ,,Hipnoza – pomost do podświadomości”. W drugiej części zmierzyli się z czterema fragmentami tekstu źródłowego z ,,Pana Tadeusza’’ Adama Mickiewicza i porównywali postać Zosi i Telimeny. Poza tym w wypracowaniu na podstawie fragmentu „Chłopów” Władysława Reymonta, musieli scharakteryzować starego Bylicę i to, jak traktował swoje córki. W tej części testu maturalnego maturzyści zastanawiali się również nad losem starszych ludzi, mieszkających na wsi.
– Najpierw myśleliśmy, że to Boryna jest do opisania i że ktoś się pomylił w testach. Ale niestety. Układający test wiedzieli co robią. O Bylicy jest mało opracowań – komentują maturzyści z III LO w Kaliszu.
Na maturze pisemnej rozszerzonej królował Myśliwski i Kochanowski. Maturzyści, którzy zdecydowali się na trudniejszą wersję egzaminu z języka polskiego, pisali wypracowania nt.: Metafora drogi w powieści ,,Kamień na kamieniu” Wiesława Myśliwskiego oraz „Różnica między rozumem a mądrością na podstawie ,,Pieśni XXII” i ,,Trenu IX” Jana Kochanowskiego”. Oprócz tego analizowali tekst za pomocą czytania ze zrozumieniem, odnoszący się do publikacji ,,Ruchome schody” na temat strajku studentów Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego w listopadzie 1981 r. (mag)
Więcej w Życiu Kalisza
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie