Reklama

Tak ma wyglądać CPK według projektu ustawy prezydenta Karola Nawrockiego

Co najmniej 1338 kilometrów nowych linii kolejowych, prędkość eksploatacyjna 250 km/h, zamknięcie lotniska na Okęciu do końca 2032 roku a po tym terminie uruchmienie lotniska w Baranowie – takie rozwiązania zakłada projekt podpisanej w czwartek w Kaliszu przez Prezydenta Karola Nawrockiego ustawy o CPK. Wkrótce po podpisaniu projekt został opublikowany przez Kancelarię Prezydenta

"Celem głównym Programu jest stworzenie uniwersalnego systemu transportu pasażerskiego poprzez wybudowanie i eksploatację rentownego innowacyjnego węzła transportowego, który uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych na świecie, a ponadto doprowadzi do przebudowy krajowego systemu transportu kolejowego jako atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego, który obejmie cały obszar Polski, zapewniając jednocześnie rozwój i trwałą integrację aglomeracji warszawskiej i łódzkiej" - czytamy w projekcie prezydenckiej  ustawy..

Projekt zakłada, że długość nowych linii kolejowych wyniesie co najmniej 1338 kilometrów a pociągi będą poruszać się z prędkością 250 km/h.

Zakończenie prac budowlanych oraz uzyskanie certyfikacji i zgód na uruchomienie operacji lotniczych na Lotnisku Centralnego Portu Komunikacyjnego  (w Baranowie - przyp. pp), zaplanowano na 31 grudnia 2031 r.; a termin zakończenia prac budowlanych dla linii kolejowych - Tunel w Łodzi, Węzeł Centralnego Portu Komunikacyjnego, Warszawa-Łódź, został wyznaczony na 31 grudnia 2030 r.;

Cywilny ruch lotniczy na Lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie ma odbywać się nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2032 roku. Po tym terminie ruch lotniczy będzie odbywał się z Lotniska Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Jak zauważa bankier.pl w projekcie znalazł się również wykaz wszystkich odcinków linii kolejowych objętych „obowiązkiem realizacji prac środowiskowych i projektowych”. Ma to zapewnić udział w projekcie i dostęp do KDP mieszkańcom miast powyżej 50 tysięcy – w szczególności Płocka, Grudziądza i Kalisza. Ale dla funkcjonalności projektu ważna jest realizacja wszystkich wskazanych w projekcie odcinków ponieważ CPK będzie ważnym elementem nowoczesnego sytemu transportu lądowego obejmującego kolej, sieć autostrad i dróg ekspresowych. „Brak dostępu do sieci kolejowej jest jednym z głównych powodów wykluczenia komunikacyjnego, szczególnie w Polsce wschodniej”.

Ustawa zakłada również: "projekt Aiport City (stworzenie na obszarze sąsiadującym z terminalem pasażerskim wysokiej jakości wielofunkcyjnej przestrzeni miejskiej będącej jednocześnie zaawansowanym technologicznie centrum biznesowym i ośrodkiem innowacji o globalnym zasięgu, uzupełnionym o funkcję kulturalną i rekreacyjno-rozrywkową),
projekt Cargo City (realizacja w sąsiedztwie Centralnego Portu Komunikacyjnego jednej lub wielu wysokiej jakości przestrzeni rozwoju funkcji przemysłowych i usługowych), oraz projekt rozbudowy sieci terminali intermodalnych
".

Inwestycja zostanie sfinansowana przez skarbowe papiery wartościowe i pochłonie ponad 66 miliardów złotych.

W uzasadnieniu projektu czytamy również, że jest on kontynuacją najważniejszych założeń projektu obywatelskiego złożonego do sejmu  we wrześniu ub. roku a odrzuconego przez sejmową komisję infrastruktury w lutym 2025 roku.
Prezydencki projekt ustawy zobowiązuje również rząd do realizacji CPK w kształcie i harmonogramie  przyjętym przez rząd premiera Mateusza Morawieckiego i zakazuje dokonywania zmian, które mogą skutkować opóźnieniem budowy linii kolejowej Warszawa – Łódź i uruchomienia lotniska w Baranowie.

Do 30 czerwca każdego roku Rada Ministrów musi informować Sejm o postępach w realizacji programu.

Oryginalny tekst prezydenckiego projektu ustawy o CPK

 

Źródło: Kancelaria Prezydenta RP, bankier.pl

 

Aktualizacja: 11/08/2025 07:31
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do