Reklama

Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej w II LO W Kaliszu

W dniach 29 września – 3 października br. trwała ogólnopolska akcja organizowana pod egidą Ministerstwa Edukacji Narodowej, której celem było zwrócenie uwagi na problem przemocy rówieśniczej oraz wspieranie budowania bezpiecznej, przyjaznej atmosfery wśród uczniów. Szczególny przebieg wydarzenie miało miejsce w II Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Kościuszki w Kaliszu. Szkoła jako jedyna w Kaliszu została wcześniej zakwalifikowana do projektu MEN ( we współpracy z Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji i Fundacja „Instytut Edukacji Pozytywnej”), którego głównym celem jest opracowanie i przetestowanie w szkołach ponadpodstawowych metody wsparcia dla uczniów/uczennic w kryzysach psychicznych, opartej o wsparcie rówieśnicze, tzw. metodę Peer Support. Ubiegłotygodniowe wydarzenie zapoczątkowało realizację projektu peer suport – wsparcia rówieśniczego w kaliskim II LO.

    Badania pokazują, że 44% młodych osób doświadczyło przemocy psychicznej, a 48% przemocy fizycznej. Coraz częściej przybiera ona formy wykluczania, hejtu w internecie czy szantażu. Dlatego tak istotne jest, by rozmawiać o tym, jak rozpoznawać zagrożenia, jak reagować, gdy dzieje się coś złego i jak budować zdrowe relacje w szkole, w przedszkolu i poza nimi.

  - Nie możemy pozostawać bierni i udawać, że nie widzimy codziennych dramatów setek tysięcy młodych ludzi, dramatów wynikających z hejtu, przemocy rówieśniczej, braku umiejętności budowania zdrowych relacji czy też relacji zaburzonych przez agresję, media społecznościowe i zerwane więzi społeczne. Zdrowie, zarówno psychiczne, jak i fizyczne, jest jednym z priorytetów działań Ministerstwa Edukacji. Przygotowaliśmy Pakt na rzecz przeciwdziałania przemocy rówieśniczej. Chciałabym, aby ten dokument został podpisany przez wszystkie kluczowe podmioty tworzące społeczność szkolną: nauczycieli, rodziców, samorządy, związki zawodowe, a także osoby mające realny wpływ na bieżącą politykę. Zdrowie psychiczne dzieci, ich siła, odporność i bezpieczeństwo zależą od naszej wspólnej, szybkiej i odpowiedzialnej reakcji – mówiła Barbara Nowacka, minister Edukacji na konferencji inaugurującej wydarzenie.( za www. gov.pl)  

  W ramach obchodów tygodnia przeciwdziałania przemocy rówieśniczej w kaliskim II LO podjęto szereg działań w tym między innymi:

   - uczniowie, rodzice i nauczyciele otrzymali pakiet materiałów edukacyjnych przygotowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, NASK oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej,

   - obok gabinetu psychologa i pedagoga pojawiła się skrzynka zaufania – miejsce, gdzie każdy może anonimowo podzielić się swoimi problemami,

   - pedagog i psycholog odwiedzili pierwsze klasy, prowadząc rozmowy o przemocy i sposobach jej przeciwdziałania,

   - powstała tablica pomysłów, na której młodzież dzieli się swoimi rozwiązaniami, jak przeciwdziałać przemocy,

   - na zakończenie tygodnia (na długiej przerwie) odbył się quiz wiedzy przygotowany przez psychologa i pedagoga.

- To był czas refleksji, rozmów i wspólnego szukania dobrych rozwiązań. Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie i mamy nadzieję, że zdobyta wiedza i doświadczenia pomogą nam tworzyć jeszcze bardziej bezpieczną i przyjazną szkołę – mówi  Anna Werbińska, nauczyciel II LO w Kaliszu, wychowawca, jedna z koordynatorek projektu.

  - Grupę docelową projektu stanowią psycholodzy i pedagodzy szkolni pracujący w szkołach ponadpodstawowych na terenie Polski. Projekt przewiduje udział 400 osób z 200 szkół do pełnienia w projekcie roli Koordynatorek/ów Szkolnych. Podstawowy cel projektu to opracowanie i przetestowanie w 200 szkołach ponadpodstawowych metody wsparcia dla uczniów w kryzysach psychicznych, opartej o wsparcie rówieśnicze, tzw. metodę Peer Support w okresie od 1.08.2024 r. do 30.11.2028 r. Opracowanie metody wsparcia rówieśniczego będzie opierać się przede wszystkim na doświadczeniach wynikających z działań wdrażających podejście Peer Support w kraju, ale także na doświadczeniach płynących z pokrewnych przedsięwzięć realizowanych za granicą. Dzięki opracowaniu metody a następnie potwierdzeniu jej skuteczności za pośrednictwem testu obejmującego ok. 200 szkół ponadpodstawowych powstanie skuteczne narzędzie oceny możliwości poszerzenia i uzupełnienia oferty działań na rzecz rozwoju środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, które doświadczają kryzysu psychicznego, oraz ich rodzin – mówi Aleksandra Majerowicz-Wilczyńska, pedagog w II Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Kościuszki w Kaliszu, druga z koordynatorek projektu.

    - Zadaniem nas, koordynatorek jest wdrażanie i koordynacja programu. Wspieramy młodzież, które będzie wsparciem dla rówieśników, organizujemy dla nich szkolenia i superwizje oraz dbamy o bezpieczeństwo uczestników. Reagujemy na sytuacje trudne, czuwamy nad przestrzeganiem zasad poufności i współpracujemy z kadrą oraz rodzicami, by program działał spójnie. Naszym zadaniem jest zapewnienie bezpiecznych warunków realizacji programu oraz monitorowanie jego efektów. Wiemy, że czasami młody człowiek woli najpierw porozmawiać z drugim młodym człowiekiem o swoich problemach, by później zaufać dorosłemu i uzyskać pomoc - tłumaczy A. Werbińska.

(grz)

foto: II LO fb

 

Aktualizacja: 08/10/2025 06:49
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Wróć do