
Zgodnie ze środową (13 maja br.) zapowiedzią Premiera Mateusza Morawickiego od poniedziałku (18 maja br.) nastąpi proces stopniowego powrotu do stacjonarnego funkcjonowania szkół, a także wybranych placówek oświatowych, bezpośredniego prowadzenia zajęć specjalistycznych z dziećmi posiadającymi opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i uczniami posiadającymi orzeczenie.
Szkoły podstawowe – kl. I – III:
Przyszłotygodniowe „luzowania” obostrzeń nie oznaczają masowego powrotu uczniów do szkół i klasycznych lekcji. Nauczanie nadal realizowane będzie metodą na odległość. Natomiast od 25 maja br. zostaną przywrócone zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, co najwyżej z możliwością prowadzenia zajęć dydaktycznych dla uczniów klas I-III szkół podstawowych. Dyrektor danej placówki będzie decydował czy kształcenie będzie prowadzone w formie stacjonarnej czy nadal metodami na odległość. W praktyce może to oznaczać, że w szkołach podobnie jak wcześniej do przedszkoli i żłobków pojawią się tylko ci uczniowie, których pracujący rodzice nie będą mogli zapewnić dzieciom opieki.
Szkoły podstawowe – kl. VIII:
Od 25 maja br. uczniowie klas VIII, w tym specjalnych, będą mieli możliwość korzystania z przedmiotowych konsultacji. Konsultacje będą odbywały się na terenie szkoły ze wszystkich przedmiotów. Jednak największa intensywność powinna dotyczyć tych przedmiotów, które objęte sę egzaminem ośmioklasisty. Egzamin będzie odbywał się w terminie 16 – 18 czerwca. Konsultacje nie będą obowiązkowe, ale dyrektor szkoły zobowiązany jest je zorganizować. Powinien uwzględnić możliwości szkoły i zainteresowanie uczniów.
Szkoły podstawowe kl. IV – VII, szkoły ponadpodstawowe:
Od 1 czerwca br. uczniowie pozostałych klas ze szkół dla dzieci i młodzieży mają mieć zapewnioną możliwość korzystania z konsultacji ze wszystkich przedmiotów na terenie szkoły. Wymiar tych konsultacji powinien być uzależniony od potrzeb ucznia, a także warunków szkoły. Konsultacje mają mieć charakter dobrowolny.
Tegoroczni maturzyści:
- Od 25 maja br.: możliwa będzie organizacja konsultacji dla absolwentów szkół, którzy w tym roku przystąpią do egzaminu maturalnego. Ministerstwo apeluje do dyrektorów szkól i nauczycieli by je zorganizować jeśli będzie takie zapotrzebowanie ze strony młodzieży.
Szkoły ponadpodstawowe:
- Słuchacze ostatnich semestrów szkół policealnych będą mieli możliwość realizowania zajęć praktycznych, które nie mogły odbywać się na odległość. Jednak ich odbywanie uzależnione będzie od zgody słuchacza, a w przypadku niepełnoletniego jego rodzica lub opiekuna prawnego. Zajęcia praktyczne będą musiały być prowadzone z uwzględnieniem odrębnych przepisów dotyczących ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii oraz wytycznych wydawanych w odniesieniu do poszczególnych branż. Kształcenie nadal ma odbywać się zdalnie;
- dla uczniów klas III technikum możliwe będzie odbywanie praktyk zawodowych u pracodawców;
- możliwość realizowania zajęć praktycznych przez słuchaczy ostatnich semestrów szkół policealnych oraz zajęć praktycznych z zakresu nauki jazdy dla uczniów klas III branżowych szkół I stopnia.
Placówki pozaszkolne:
- Od 18 maja otwarte zostaną schroniska młodzieżowe i międzyszkolne ośrodki sportowe, młodzieżowe domy kultury, ogniska pracy pozaszkolnej, pałace kultury oraz inne placówki tego typu. Powróci również możliwość prowadzenia zajęć specjalistycznych z dziećmi, które mają opinię lub orzeczenie o konieczności takich zajęć.
Zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze i zajęcia rewalidacyjne:
W związku z przywróceniem możliwości prowadzenia rehabilitacji ruchowej czy fizjoterapii będzie można prowadzić zajęcia specjalistyczne w jednostkach systemu oświaty. Od poniedziałku, 18 maja br. przywrócona zostanie możliwość (za zgodą rodziców): prowadzenia bezpośrednich zajęć dla dzieci mających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, - dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, - dzieci i młodzieży z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, wymagających wsparcia, w tym odpowiednio w realizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych czy zajęć rewalidacyjnych niezbędnych do ich prawidłowego rozwoju.
(grz)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie