
14 marca br. to data, która na zawsze zapadnie w pamięci dzieci Ukraińców, którzy schronienie znaleźli w Kaliszu. Tego dnia (poniedziałek) kilkudziesięcioosobowa grupa dzieci uchodźców rozpoczęła zajęcia lekcyjne w Szkole Podstawowej nr 18 w Kaliszu.
Ukraińskie dzieci kaliskich szkołach nie są czymś wyjątkowym. Jeszcze przed wybuchem wojny uczyło się w nich ponad 170 ukraińskich uczniów, będących dziećmi pracujących mieście i powiecie ich rodziców. Jednak liczba uchodźców z ogarniętej wojną Ukrainy stawia przed polskimi placówkami oświatowymi zdecydowanie większe wyzwania także kaliskimi.
Zgodnie decyzją Grzegorza Kulawinka, wiceprezydenta Kalisza już wcześniej przystąpiono do tworzenia w SP nr 18 w Kaliszu pięciu oddziałów przygotowawczych dla dzieci ukraińskich uchodźców. Każdy oddział będzie liczył 25 uczniów. Dwa oddziały utworzono dla dzieci uczących się na poziomie klas I-III. Kolejne dwa na poziomie klas IV-VI i jeden dla najstarszych uczniów na poziomie klas VII-VIII.
- Liczba oddziałów na poszczególnych poziomach nauczania wynika ze wstępnego zapotrzebowania. Skierowanie dziecka do szkoły poprzedzone jest diagnostyką, którą przeprowadza zespół, w skład którego wchodzi przedstawiciel grona pedagogicznego szkoły, dyrektor bądź zastępca i tłumacz. ktoś z grona pedagogicznego szkoły, dyrektor lub zastępca oraz tłumacz. Nauka w utworzonych oddziałach będzie skupiała się głównie na przyspieszonym kursie języka polskiego. Dlatego, że znajomość języka polskiego wśród dzieci jest znikoma, niemal zerowa. Każdy z oddziałów będzie liczył 25 uczniów. W dalszym ciągu prowadzona jest diagnoza kolejnych dzieci i w przyszłym tygodniu wszystkie klasy będą liczyły po 25 uczniów. 14 marca br. naukę rozpoczynają uczniowie czterech oddziałów. Piąty zainauguruje naukę tydzień później – tłumaczy Ewelina Dudek, naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w Kaliszu.
Wydaje się, że pięć oddziałów utworzonych w SP nr 18 nie zaspokoi potrzeb. Stąd jeżeli zaistnieje potrzeba tworzenia kolejnych uczyni to Szkoła Podstawowa nr 8 w Kaliszu. Po osiągnięciu znajomości języka polskiego na poziomie pozwalającym na efektywną naukę, uczeń zostanie przyjęty do klasy ogólnodostępnej, gdzie będzie kontynuował edukację.
W Zespole Szkół Zawodowych będzie się uczyć starsza młodzież
Umożliwi się też naukę młodzieży szkół ponadpodstawowych. W Zespole Szkół Zawodowych powstaje oddział przygotowawczy także ukierunkowany na przyspieszoną naukę języka polskiego. Oddział będzie łączył młodzież ze wszystkich typów szkół (licea, technika, zawodowe, branżowe).
– Będą funkcjonowały dwa poziomy. Pierwszy tworzyć będą uczniowie technikum (klasy I-III ) oraz liceów ogólnokształcących (klasy I-II). Natomiast na poziomie drugim nauka będzie realizowana dla uczniów liceum ogólnokształcącego (klasy III-IV i technikum klasy III-V). W ubiegłym tygodniu zgłoszonych było 23 osób. Docelowo na każdym z poziomów będzie po 25 uczniów – mówi E. Dudek. Pani Naczelnik.
Nie powinno być problemów z zabezpieczeniem kadry nauczycielskiej. Przepisy niedawno uchwalonej ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy pozwalają na zwiększenie limitów przydzielanych godzin nadliczbowych. Z pewnością ułatwieniem w realizacji zajęć będzie też możliwość zatrudnienia asystenta nauczyciela władającego językiem ukraińskim i polskim.
Rodzice też zasiądą w szkolnych ławkach
Języka polskiego będą uczyć sie nie tylko młodzi uchodźcy ale także ich rodzice. Dwie kaliskie szkoły policealne zaproponowały poprowadzenie darmowych kursów języka polskiego dla dorosłych Ukraińców.
Najmłodsi trafią do przedszkoli
Opieką będą objęte też dzieci w wieku przedszkolnym. – Jedna 20-osobowa grupa będzie uczęszczała do Niepublicznego Przedszkola „Pluszowy Miś” ( ul. Robotnicza) a druga grupa do Niepublicznego Przedszkola „Jacek i Agatka” (ul. Serbinowska). W miarę potrzeb kolejne dzieci będą kierowane do innych placówek, w których znajdzie się dla nich miejsce – zapewnia Pani Naczelnik.
Dobrze skoordynowana akcja prowadzona przez Wydział Edukacji umożliwił szybkie rozpoczęcie systematycznej nauki przez dzieci uchodźców a także kontynuację wcześniejszych zainteresowań. Tak np. po przeprowadzonej diagnostyce osoby skierowane zostały do szkoły muzycznej by kontynuowały naukę gry na fortepianie i skrzypcach. To samo dotyczy zajęć sportowych. Dzieci mogą też korzystać z dodatkowych zajęć jakie odbywają się np. Miejskim Domu Kultury.
Grzegorz Pilecki
foto: fb SP18 Kalisz
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie