Reklama

Wokół „Pieśni nad Pieśniami”. Spektakl i konferencja w IV LO w Kaliszu

15/04/2023 14:38

Spektakl „Pieśń nad Pieśniami. Popioły i kości” oraz konferencja dla nauczycieli „Pieśń nad Pieśniami – interpretacje i analizy” odbyły się w IV Liceum Ogólnokształcącym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Kaliszu. Sceniczna wersja szczególnego utworu, tworzącego jedną z ksiąg Starego Testamentu, nawiązywała również do wydarzeń sprzed 80 lat – dramatyzmu codzienności i powstania w warszawskim getcie

„Teatr na Widoku”, działający przy IV Liceum Ogólnokształcącym im. Ignacego Jana Paderewskiego, przygotował tym razem spektakl pt. „Pieśń nad Pieśniami. Popioły i kości”. Jednak nie tylko wyjątkowy tekst ze Starego Testamentu był w nim materią poetycką tworzącą treść przedstawienia. Sięgnięto po teksty z Księgi Ezechiela, Księgi Koholeta, Księgi Hioba, a także relacje Marka Edelmana, utwory Jerzego Ficowskiego, Icchaka Kacenelsona, Władysława Szlengela i Arie Wilnera, które nawiązywały bezpośrednio do sytuacji w warszawskim getcie i holocaustu.

„Pieśń nad Pieśniami nie jest teatralną opowieścią o getcie takim, jakim ono było, bo jest to niemożliwe. Wszelkie takie próby z góry skazane są na niepowodzenie. Co więcej, byłyby oszustwem. W tym przedstawieniu jest to nasze getto zbudowane na zrębach starotestamentowego tekstu z odniesieniem do szczątków relacji naocznego świadka wydarzeń i ich poetyckich ujęć. A ile w tej teatralnej opowieści jest realności w iluzji? Tyle, ile potrafiliśmy zrozumieć i odczuć w trakcie naszej pracy. To niewiele, ale tylko tyle jest możliwe” – piszą w twórcy przedstawienia w programie wydanym z okazji premiery.

Scenopis i opracowanie sceniczne przygotował Włodzimierz Garsztka, wieloletni nauczyciel w IV LO, aktor (jak mówi o nim dr Maciej Michalski – wierny uczeń Jerzego Grotowskiego, jednego z największych reformatorów teatru) współpracujący z innymi grupami teatralnymi w Kaliszu. Opracowanie dramatyczne to także dzieło Grażyny Sakowicz-Garsztki, która zadbała również o rekwizyty. Większość postaci pojawiających się na scenie to autentyczne osoby, które w swoich tekstach utrwalił Marek Edelman. Obsadę spektaklu tworzyli nauczyciele: Edyta Fietkiewicz (jako Roza Ejchler), Włodzimierz Garsztka (Arie Wilner), Monika Głowinkowska-Olczak (Pola Lifyszyc), Kamila Morek-Herman (Hendusia Himelfarb), Grażyna Sakowicz Garsztka (Anioł Śmierci), Monika Sobecka (Sonia Nowogródzka).

- W naszym przedstawieniu dość często pojawiają się też zaśpiewy. Niektóre zaczerpnęliśmy z tradycji żydowskiej, lecz jest i taki, który bierze się z moich osobistych doświadczeń. Kiedy byłem w Jerozolimie pod Ścianą Płaczu, z uwagą wsłuchiwałem się w taki modlitewny zaśpiew jednego z mężczyzn. W spektaklu do niego nawiązuję – mówił Włodzimierz Garsztka.

W drugiej części spotkania w IV LO w Kaliszu referat dotyczący analizy oraz interpretacji „Pieśni nad Pieśniami” wygłosił dr Maciej Michalski, twórca teatralny, polonista, doradca metodyczny Ośrodka Doskonalenie Nauczycieli, który organizował konferencję.

- „Pieśń nad Pieśniami”, która powstała kilka wieków przed Chrystusem, jest szczególnym utworem. Zaliczamy ją bowiem do kanonu biblijnego, mimo że nie ma w niej ani jednej wzmianki o Bogu ani o religii. Ten liryczny poemat miłosny od wieków jest interpretowany na różne sposoby, co dla nas nauczycieli jest też dodatkowym wyzwaniem – mówił m.in. Maciej Michalski.

W trakcie dyskusji na temat współczesnego odbioru teksu, podkreślano, że w praktyce szkolnej dominuje interpretacja alegoryczna. Według niej utwór jest metaforycznym przedstawieniem miłości Boga do narodu żydowskiego. Stwórca jest tutaj ukazany pod postacią Oblubieńca, zaś naród wybrano – Oblubienicy. W trakcie konferencji rozmawiano także o tym, jak młodzież odbiera tego rodzaju przekaz literacki i jego wielopłaszczyznową wymowę.

(dd)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do