Drzewa oraz las będą głównymi bohaterami wyjątkowego wydarzenia zatytułowanego „Czego możemy uczyć się od drzew… Las w poezji i muzyce”, które już 9 listopada odbędzie się w Ośrodku Kultury Leśnej w Gołuchowie. Zapraszamy do udziału w koncercie i spotkaniu autorskim. Rozpoczniemy o godz. 16:00 w Muzeum Leśnictwa – Oficynie. Swoją twórczość zaprezentuje nam ceniona autorka książek i tomików poezji – Zofia Piłasiewicz. W świat muzyki przeniosą nas artyści z Duo Fortepianowego LaValse’89 – Anna Haas-Niewiedział i Piotr Niewiedział, którzy wykonają utwory skomponowane przez dr Monikę Kędziorę
Las jest naszym dziedzictwem, cennym i wartościowym. Zachwyca, stanowi natchnienie dla artystów. To wyjątkowa przestrzeń, w której subtelna gra barw pobudza wyobraźnię. Przenikające się światło i cień tworzą widok niezwykły, a leśne odgłosy tworzą oryginalną muzykę. Obraz i dźwięk zapadają w pamięć. Zachęcają do wyrażania swoich uczuć i myśli. To właśnie drzewa i las złożą się na główny motyw naszego muzyczno-poetycko spotkania.
Podczas wydarzenia opowieści o poezji połączymy z muzyką. Anna Haas-Niewiedział i Piotr Niewiedział z Duo Fortepianowego LaValse’89 zagrają kompozycje Moniki Kędziory – cztery utwory na fortepian solo oraz cykl utworów na cztery ręce pod tytułem „Liber arborum” (6 miniatur). W tej części spotkania podziw i miłość do lasu zostanie wyrażona za pomocą najpiękniejszych dźwięków. Drzewa można nie tylko oglądać. Można ich także posłuchać. Szum liści i śpiew ptaków usłyszymy właśnie podczas koncertu. Czeka nas niezwykła muzyczna uczta.
O lesie opowie także Zofia Piłasiewicz. Zaprezentuje wiersze z tomiku „Drzewa mówią ciszą”. Przedstawi swoją twórczości oraz drzewa, na które zwróciła uwagę w trakcie podróży. „Czterysta milionów lat temu pojawiło się drzewo. Niecałe trzy miliony lat temu pojawił się człowiek. Czym bylibyśmy bez lasu, bez drzew? W ogóle bylibyśmy? Kiedy wchodzimy do lasu, zachwyca nas jego subtelna złożoność, różnorodność, pajęczyna powiązań i współzależności, obecność życia i śmierci. Bez podtrzymującego kontaktu z tym niewymiernym źródłem energii, jakim jest las, przyroda – nie moglibyśmy istnieć. Patrząc na wiekowe drzewa, swoistych spadkobierców czasu, czuję wdzięczność dla wszelkiego życia…” – mówi autorka.
Przed nami niezapomniane spotkanie. Wstęp jest bezpłatny. Zapraszamy.
Monika Kędziora jest kompozytorką, pedagogiem, organizatorką koncertów oraz prelegentką. Komponuje głównie na obsadę kameralną – instrumentalną i wokalno-instrumentalną. Wśród jej inspiracji dominują dwa źródła – teksty literackie, głównie w utworach na głos solowy oraz zjawiska i procesy natury, np. żywioły. Artystka sięga często po poszerzone techniki wykonawcze, zwracając szczególną uwagę na barwę dźwięku, która staje się kluczowym elementem jej kompozycji. Jej dzieła były prezentowane na wielu festiwalach w Polsce i zagranicą. Działalność artystyczna i organizacyjna przyniosła Monice Kędziorze szereg nagród. (źródło: polskiekompozytorki.pl)
Duo fortepianowe La Valse’89 zostało utworzone przez małżeństwo Annę Haas-Niewiedział i Piotra Niewiedział w 1989 roku. W początkach swojego istnienia duo znajdowało się pod opieką artystyczną prof. Andrzeja Tatarskiego, budując repertuar oraz pracując nad spójnością i precyzją brzmieniową. Podsumowaniem etapu tworzenia wspólnego języka artystycznego był występ duo na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku w 1992 roku.
Anna Haas-Niewiedział i Piotr Niewiedział jako duo fortepianowe doskonalili swój warsztat na kursach mistrzowskich w Lucernie (1995) pod kierunkiem prof. Alfonsa Kontarsky’ego oraz Nowym Sączu (2001) pod kierunkiem prof. Brachy Eden i prof. Aleksandra Tamira.
W roku akademickim 1997/98 studiowali w Hochschule fűr Music und Darstellende Kunst Mozarteum w Salzburgu u prof. Alfonsa Kontarsky’ego.
Duo propaguje muzykę kameralną wykonywaną na dwóch fortepianach lub na jednym fortepianie na cztery ręce. W skład jego repertuaru wchodzą więc dzieła tworzone oryginalnie na dwa fortepiany lub też na cztery ręce, a także utwory aranżowane.
W 2012 roku duo poszerzyło swoją wiedzę w zakresie wykonawstwa historycznego uczestnicząc w Międzynarodowym Kursie Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim pracując pod kierunkiem Katarzyny Drogosz.
W przebogatym repertuarze duo znajdują się utwory od muzyki Johanna Sebastiana Bacha po muzykę XXI wieku. Na drogę artystyczną duo składają się liczne koncerty kameralne w kraju oraz za granicą (m.in Szwajcaria, Hiszpania, Szwecja, Malta, Izrael).
Duo regularnie występuje na koncertach organizowanych przez Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego, przede wszystkim prezentując się w ramach cykli „Scena Letnia” i „Arcydzieła Kameralistyki”. W roku 2011 wydało swoją debiutancką płytę pod tytułem Tempranillo.
Ważnym punktem w życiorysie artystycznym Duo była współpraca z zespołami wokalnymi: w latach 2000–2010 z chórem Poznańskie Słowiki, a w latach 2014–2021 z zespołem Inspiro Ensemble.
Bardzo istotna na artystycznej drodze duo La Valse’89 była kilkuletnia współpraca z Filharmonią Poznańską im. Tadeusza Szeligowskiego. Z poznańskimi filharmonikami duo wykonywało między innymi „Karnawał zwierząt” Camila Saint-Saënsa, a zwieńczeniem tej współpracy było prawykonanie utworu „Geodes” poznańskiej kompozytorki Moniki Kędziory.
Duo nie stroni też od niekonwencjonalnych wyzwań artystycznych, występując w czterech kolejnych edycjach „Koncertu na wodzie” organizowanego w gminie Czerwonak. W 2024 roku ukazała się druga płyta zespołu, zatytułowana „Émotions”, wydana przez firmę DUX. (źródło: www.lavalse89.com)
Zofia Piłasiewicz jest członkinią olsztyńskiego oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Z wykształcenia jest psychologiem i psychoterapeutką. W 1984 roku ukończyła wydział psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, a w 2012 roku dwuletnie Studium Psychoterapii Instytutu Psychologii Procesu. Z zamiłowania jest podróżniczką, żeglarką, kajakarką, pisarką, poetką i fotografką. Autorka książek: „ Ślad tygrysicy” , „Rzeka – opowieść Czarnej Hańczy”, „Syberyjski sen. Opowieść bezdrożna”, „Gruzja. W pół drogi do nieba”, „Podróż”, tomiku wierszy „Ćwiczenia z pamięci”, licznych felietonów i artykułów prasowych dotyczących podróży i nie tylko. Otrzymała stypendium Burmistrza Miasta Augustowa 2020 oraz stypendium Marszałka Województwa Podlaskiego 2025 w zakresie twórczości artystycznej i upowszechniania kultury i sztuki.
Zdobywczyni I nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim im. Mikołaja Kajki (2019) i Ogólnopolskim Czerwcowym Konkursie Jednego Wiersza (Łomża 2012). Jej wiersze można spotkać w almanachach oraz na stronach „Poetów w sieci”. Fotografie jej autorstwa znalazły miejsce na wystawach indywidualnych: „Drzewa mówią ciszą”- 2024, „Rzeka” – 2022 „Moje pejzaże” – 2008, „Impresje” – 2010, „Sen leśnych olbrzymów” – 2012, „Gruzja w pół drogi do nieba” – 2013, „Północ-Światło-Przestrzeń” 2018, „Droga” – 2019 oraz w wystawie zbiorowej „Mężczyźni w obiektywie kobiet” – 2013. Laureatka KOLOSÓW 2005 za dokonania podróżnicze. Lubi być w kontakcie ze sobą, ludźmi i światem. I wsłuchiwać się w naturę. Na co dzień dzieli czas między Augustowem a Adamowymi Łączkami nad Czarną Hańczą.
Wydane książki:
„Syberyjski sen-opowieść bezdrożna” – 2014 rok, wydawnictwo Bezdroża ISBN: 978-83-246-8509-7
„Gruzja wpół drogi do nieba” – 2016 rok, wydawnictwo Fundacja Sąsiedzi ISBN: 978-83-64505-24-9
„Podróż” – 2018, wydawnictwo Fundacja Sąsiedzi ISBN: 978-03-64505-53-9
„Gruzja wpół drogi do nieba” – 2019 rok, II wydanie, poszerzone wydawnictwo Fundacja Sąsiedzi ISBN: 978-83-64505-67-6
„Ćwiczenia z pamięci” – tomik poezji 2020 rok, wydawnictwo Fundacja Sąsiedzi ISBN: 978-83-64505-99-7
„Syberyjski sen – opowieść bezdrożna” – 2021, wydanie II poszerzone wydawnictwo Paśny Buriat ISBN: 978-83-959547-8-8
„Gruzja wpół drogi do nieba”– wydanie III uzupełnione i poprawione – 2022 rok, Wydawnictwo Fundacja Sąsiedzi ISBN: 978-83-64505-67-6
„Rzeka. Opowieść Czarnej Hańczy” – Wydawnictwo Paśny Buriat, 2022 rok
„Ślad tygrysicy” Wydawnictwo Paśny Buriat, 2024 rok
(źródło: www.sppolsztyn.blogspot.com)
Anna Błaszczyk, OKL
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie