
WSK PZL Kalisz będzie produkował nowoczesne zębatki do przekładni lotniczych na zlecenie włoskiego AVIO
Do podpisania kontraktu opiewającego na 10 mln euro doszło podczas trwających w Kielcach Targów Przemysłu Obronnego i Lotniczego. Dokument w obecności Pawła Poncyliusza, sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki oraz Bogdana Karczmarza, prezesa WSK PZL Kalisz podpisał Krzysztof Krystowski, dyrektor Avio Polska. – Kontrakt opiewa na pięć lat i jest realizacją naszych zobowiązań offsetowych w stosunku do Skarbu Państwa, ponieważ firma Avio w ub.r. podpisała kontrakt na dostawę napędu do korwety Gawron, budowanej w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. W związku z tym zobowiązaliśmy się do przetransferowania do Polski technologii lub zakupu towaru w Polsce, przeznaczonego na eksport w branży przemysłu obronnego lub lotniczego o wartości offsetowej 10 mln euro. Zobowiązanie to zdecydowaliśmy się wykonać poprzez zawarcie umowy z WSK PZL Kalisz – mówi Krzysztof Krystowski, dyrektor Avio Polska. Podkreślił też, że brana jest pod uwagę możliwość przedłużenia kontraktu. Obecnie są już prowadzone rozmowy z kaliskim WSK PZL dotyczące produkcji innych części oraz modułów do silników lotniczych. Włoski producent jest gotów zwiększyć zamówienia nawet o milion euro rocznie i zlecić polskiej firmie produkcję elementów najnowszych przekładni, m.in. do napędów europejskiego myśliwca Eurofighter. – Planujemy stać się jednym z najważniejszych odbiorców produkcji WSK Kalisz w ciągu najbliższych lat. Zakład otrzymał bardzo wysoką ocenę dzięki swojemu długoletniemu doświadczeniu w produkcji kół zębatych i modułów do silników lotniczych. Zarówno doświadczenie, jak i wiedza wykorzystywane w zastosowaniu otrzymanych od nas technologii powodują, że Kalisz staje się dla nas najatrakcyjniejszym partnerem w Polsce – dodaje dyrektor. Właścicielem firmy Avio Polska mieszczącej się w Bielsku-Białej jest Grupa Avio, która w 70 proc. należy do amerykańskiego funduszu venture capital Carlyle Group, a w 30 proc. do włoskiej grupy Finmeccanica. Zajmuje się projektowaniem i produkcją skrzyń przekładniowych, napędowych i modułów do turboodrzutowych silników lotniczych i napędów morskich. Jest światowym liderem w produkcji skrzyń przekładniowych do silników oraz wiodąca firmą projektującą tego typu materiały. Współtworzy także rakiety Ariane. W fabrykach koncernu pracuje 560 tys. osób. Avio Polska zatrudnia 282 osoby. W ub.r. przychody spółki wyniosły 1,4 mld euro. (mag)Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie