Reklama

„Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” w kaliskim II LO

II Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Kaliszu jako jedyne w Kaliszu zostało zakwalifikowane do ministerialnego projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowie psychicznego młodzieży (peer support)”.

  Projekt realizuje Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy partnerskiej z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji  i Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej”. 

  - Grupę docelową projektu stanowią psycholodzy i pedagodzy szkolni pracujący w szkołach ponadpodstawowych na terenie Polski. Projekt przewiduje udział 400 osób z 200 szkół do pełnienia w projekcie roli Koordynatorek/ów Szkolnych. Podstawowy cel projektu to opracowanie i przetestowanie w 200 szkołach ponadpodstawowych metody wsparcia dla uczniów w kryzysach psychicznych, opartej o wsparcie rówieśnicze, tzw. metodę Peer Support w okresie od 1.08.2024 r. do 30.11.2028 r. Opracowanie metody wsparcia rówieśniczego będzie opierać się przede wszystkim na doświadczeniach wynikających z działań wdrażających podejście Peer Support w kraju, ale także na doświadczeniach płynących z pokrewnych przedsięwzięć realizowanych za granicą. Dzięki opracowaniu metody a następnie potwierdzeniu jej skuteczności za pośrednictwem testu obejmującego ok. 200 szkół ponadpodstawowych powstanie skuteczne narzędzie oceny możliwości poszerzenia i uzupełnienia oferty działań na rzecz rozwoju środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, które doświadczają kryzysu psychicznego, oraz ich rodzin – mówi Aleksandra Majerowicz-Wilczyńska, pedagog w II Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Kościuszki w Kaliszu, jedna z koordynatorek projektu.

  Szczegółowe cele projektu:

a)    przygotowanie młodzieży i społeczności szkolnej w zakresie potrzeb emocjonalnych i społecznych w funkcjonowaniu psychospołecznym młodzieży,

b)     środowiskowe wsparcie dla uczniów w obliczu pogłębiającego się kryzysu zdrowia psychicznego młodzieży,

c)   poprawa klimatu środowiska szkolnego,

d)   zwiększenie zaufania do nauczycieli i innych osób dorosłych,

e)   wprowadzenie do systemu szkolnego niestosowanego dotychczas lub zapomnianego rozwiązania np. aktywne słuchanie, mediacje i ułatwienie wypracowania dobrych praktyk w tym zakresie.

  - Zadaniem nas, koordynatorek jest wdrażanie i koordynacja programu. Wspieramy młodzież, które będzie wsparciem dla rówieśników, organizujemy dla nich szkolenia i superwizje oraz dbamy o bezpieczeństwo uczestników. Reagujemy na sytuacje trudne, czuwamy nad przestrzeganiem zasad poufności i współpracujemy z kadrą oraz rodzicami, by program działał spójnie. Naszym zadaniem jest zapewnienie bezpiecznych warunków realizacji programu oraz monitorowanie jego efektów. Wiemy, że czasami młody człowiek woli najpierw porozmawiać z drugim młodym człowiekiem o swoich problemach, by później zaufać dorosłemu i uzyskać pomoc - tłumaczy Anna Werbińska, nauczyciel II LO w Kaliszu, wychowawca, druga koordynatorka projektu.

(grz)

Aktualizacja: 01/09/2025 13:38
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Wróć do