Reklama

Po nauki z Blizanowa do Włoch Turcji, Wielkiej Brytanii, Grecji, to żaden problem – jak jesteś uczniem czy nauczycielem tamtejszej szkoły

08/08/2021 13:21

9 wyjazdów nauczycieli uczących różnych przedmiotów na zagraniczne szkolenia w kategoriach: nauka języka angielskiego na Malcie, w Wielkiej Brytanii oraz w Irlandii, nauka ogólnego języka niemieckiego w Niemczech oraz kursy językowo - metodologiczne w Wielkiej Brytanii i Irlandii. To wydarzenia, które miały miejsce od lipca 2019 roku kiedy to Szkoła Podstawowa im. Romualda Traugutta w Blizanowie przystąpiła do realizacji unijnego projektu w ramach międzynarodowego programu Erasmus+ mobilność kadry edukacji szkolnej.

    Dawno minęły czasy gdy szkoły wiejskie odbiegały od miejskich przygotowaniem a nawet wykształceniem nauczycieli, warunkami lokalowymi, a w konsekwencji poziomem nauczania. Od wielu lat w najlepszych kaliskich liceach ogólnokształcących znaczący odsetek stanowią absolwenci szkół wiejskich. To oni niejednokrotnie należą do czołówki absolwentów liceów i zostają studentami renomowanych uczelni. Dzisiejsza kadra nauczycieli szkół wiejskich kwalifikacjami w niczym nie ustępuje tym z miasta. Warunków lokalowych szkoły jak i małej liczby uczniów w klasach można pozazdrościć.    

              Widzą pozytywne efekty uczestnictwa w międzynarodowych projektach

   Stąd od lat szkoły wiejskie aktywnie i wręcz masowo uczestniczą w międzynarodowych projektach edukacyjnych, których celem jest między innymi podnoszenie kwalifikacji nauczycieli a także wiedzy uczniów. Jedną z takich placówek jest Szkoła Podstawowa w Blizanowie. Na przestrzeni ostatnich lat nauczyciele jak i uczniowie uczestniczyli w wielu międzynarodowych projektach.

    Od dwóch lat biorą udział we  wspomnianym projekcie realizowanym w ramach międzynarodowego programu Erasmus+ - mobilność kadry edukacji szkolnej. Do połowy lipca 2021 roku, mimo trwającej pandemii, wszystkie zaplanowane szkolenia udało się zrealizować.  Każda mobilność trwała dwa tygodnie i prowadzona była z intensywnością 20 do 30 godzin tygodniowo i realizowana była w niewielkich międzynarodowych grupach.

 

                                  Doskonalą język i zdobywają inne kompetencje

- Pisząc projekt istotne było dla nas, aby zwiększyć kompetencje nauczycieli.  Nauczyciele w czasie trwania projektu nie tylko odbywali szkolenia w różnych krajach i szkołach, ale także w różnym czasie, tak aby były to samodzielne wyjazdy. Wysłanie w jednym czasie więcej niż jednego nauczyciela na ten sam kurs skutkowałby tym, że po obowiązkowych zajęciach rozmawialiby po polsku. A przecież nie o to chodzi. Nasza strategia skutkowała tym, że nauczyciel uczestniczący w wyjeździe zmuszony był komunikować się z innymi uczestnikami międzynarodowego projektu wyłącznie w języku angielskim, co zmuszało do całkowitego „zanurzenia” się w języku i przyniosło niesamowite efekty.  Z uwagi na lepszą znajomość języków obcych, nauczyciele mają szansę poprawić swoją aktywność w zakresie współpracy międzynarodowej. Poprzez nabycie pewności językowej i biegłości wypowiedzi w języku obcym mogą zaspokoić swoją potrzebę zwiększenia aktywności na arenie międzynarodowej. Chętnie będą także wykorzystywać na lekcjach anglojęzyczne platformy edukacyjne. Znacząco wzbogaci to proces dydaktyczny.  Kadra dzięki uczestnictwu
w kursach nabrała pewności siebie w kontaktach międzynarodowych,  co może skutkować rozwijaniem sieci partnerów zagranicznych. Wymiana poglądów z innymi uczestnikami kursów pozwoli ocenić politykę rozwoju szkoły. 
W czasie wyjazdów zagranicznych, uczestnicy mobilności podejmowali inne aktywności.  Odwiedzali inne szkoły w regionie i  mogli nawiązywać z nimi kontakty. W czasie wizyt mieli okazję obserwować pracę innych nauczycieli. Mieli możliwość przedyskutować kwestie dydaktyczne. Istotnym elementem było obserwowanie sposobu prowadzenia zajęć przez nauczycieli i trenerów w szkołach zagranicznych
– mówił Ireneusz Pietrzak, dyrektor Szkoły Podstawowej przy Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Blizanowie. Zakończenie projektu planowane jest w grudniu 2021 r. Na końcowym etapie projektu w blizanowskiej szkole zostanie zorganizowana konferencja dydaktyczna. Składać się będzie z dwóch głównych części. W części bardziej teoretycznej zaprezentowane będą rezultaty projektu. Nauczyciele przedstawią swoje doświadczenia w realizacji projektu. Druga część konferencji będzie miała charakter warsztatowy. Nauczyciele pokażą lekcje realizowane nowymi metodami poznanymi w czasie mobilności.

                                            Dwa projekty w jednym czasie

   Niemal w tym samym czasie ( wrzesień 2019 r.)  SP w Blizanowie przystąpiła do realizacji kolejnego międzynarodowego projektu także w ramach programu Erasmus+ - „Interculturalawerness by photography” („Świadomość międzykulturowa dzięki fotografii”). Wdrażany był w latach 2019/2020 i 2020/2021. Jednak  ze względu na trwającą pandemię i brak możliwości realizacji w tym czasie wszystkich założeń projektu, jego realizacja została przedłużona również na rok szkolny 2021/2022. Partnerami placówki z Blizanowa są szkoły z Cypru, Włoch, Rumunii i Turcji. Projekt skupia się na podniesieniu u uczniów świadomości międzykulturowej. - Jesteśmy pięcioma europejskimi szkołami zjednoczonymi podobnymi potrzebami edukacyjnymi. Chcemy dać naszym uczniom możliwość poprawy ich umiejętności, motywacji i stymulować ich do kreatywności i wyrażanie siebie. Chcemy promować zaangażowanie uczniów w zajęcia pozalekcyjne, aby zwiększyć ich zaangażowanie w uczenie się, aby umożliwić im rozkwit, jednocześnie rozwijając pasję – wyjaśnia dyrektor.

                              Kontynuują strategię zapoczątkowaną przed laty

Nie są to jedyne projekty realizowane w ramach programu Erasmus+ przez szkołę w Blizanowie. Tylko w niedalekiej przeszłości uczniowie i nauczyciele brali udział w trzech projektach. Efektem były wyjazdy edukacyjne do takich państw jak: Włochy, Turcja, Anglia, Grecja Bułgaria i Rumunia.

Grzegorz Pilecki

 

Reklama

Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do