
W końcu nadeszły długo oczekiwane wakacje. To czas, kiedy możemy rozkoszować się słońcem i wypoczywać nad morzem, pojechać w góry lub wybrać się za granicę. Wystarczy, abyśmy przed podróżą upewnili się, że organizator zakupionej przez nas usługi turystycznej jest wiarygodny i solidny, a urlop na pewno będzie udany. Zadbajmy więc o to, by jak najdokładniej sprawdzić ofertę touroperatora.
Sprawdź, czy biuro podróży działa legalnie!
Legalność działania biura, czyli to, że posiada wpis do właściwego rejestru, możemy sprawdzić w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, w Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy lub w Urzędzie Marszałkowskim właściwym ze względu na siedzibę organizatora.
Jakie informacje powinniśmy otrzymać?
Pisemna oferta (np. w formie broszury, folderu lub katalogu), udostępniana przez pośrednika turystycznego, powinna zawierać rzetelne informacje o szczegółach organizowanej imprezy turystycznej. Nie może zabraknąć w niej danych dotyczących ceny usługi, miejsca pobytu, planowanej trasie wycieczki, rodzaju środka transportu, a także położeniu, rodzaju i kategorii obiektu, w którym uczestnik zostanie zakwaterowany. Musimy znaleźć w niej także wzmiankę o ilości i rodzaju zapewnionych posiłków, przewidzianym programie zwiedzania oraz innych oferowanych atrakcjach.
Zawarcie umowy
Zanim zawrzemy umowę z organizatorem turystyki, powinniśmy zostać poinformowani o przepisach paszportowych i wizowych, wymaganiach zdrowotnych uczestników, a nawet przepisach sanitarnych. Dodatkowo musimy zostać zaznajomieni z możliwością wykupienia ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie, z zakresem ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz z kosztami leczenia.
Sama umowa musi zostać zawarta w formie pisemnej. Oprócz informacji wymienionych wcześniej w ofercie, powinna określać też m.in.: organizatora, numer zezwolenia i dane osoby upoważnionej do podpisania umowy w jego imieniu, trasę i czas trwania wycieczki, określenie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny, sposób zapłaty, informacje o ubezpieczeniu, sposób składnia reklamacji oraz termin powiadomienia o ewentualnym odwołaniu imprezy z powodu braku zgłoszeń. Pamiętaj, że każda wątpliwość powinna być wyjaśniona, więc możemy domagać się szerszych informacji dotyczących wybranej oferty.
Zmiana ceny
Zdarza się, że organizator wycieczki zastrzega w umowie możliwość zmiany ceny, precyzyjnie wskazując sytuacje, w których może ją podwyższyć. Co do zasady, ma to miejsce jedynie wtedy, gdy na wzrost ceny imprezy wpływa wzrost kursu walut, podatków, opłat urzędowych i innych opłat (np. lotniskowych). Przyczyną zmiany może być także znaczny wzrost kosztów transportu.
Niezależnie od zaistnienia wymienionych okoliczności, ustalona w umowie cena nie może ulec zmianie w okresie 20 dni przed datą rozpoczęcia imprezy turystycznej. Takie same warunki dotyczą bardzo popularnych ofert typu „first minute” lub „last minute”. Konsumentowi przysługują bowiem takie same prawa, jak przy zakupie oferty nie objętej promocją.
Gdy coś jest nie tak
Jeżeli okaże się, że przebieg wykupionej wycieczki odbiega od określonego w umowie, należy natychmiast zawiadomić o tym fakcie organizatora. Ponadto pilot wycieczki jest zobowiązany do potwierdzenia przyjęcia reklamacji. Jeśli nie będzie w stanie usunąć zaistniałych nieprawidłowości, to musi przekazać tę reklamację organizatorowi imprezy turystycznej, który w przypadku jej odrzucenia musi uzasadnić to na piśmie (w terminie 30 dni od dnia zakończenia wycieczki lub 30 dni od dnia złożenia reklamacji, jeśli zastrzeżenia zgłoszono już po jej zakończeniu), podając przyczyny jej nieuwzględnienia. Jeżeli we wskazanym terminie nie ustosunkuje się do zarzutów, to reklamacja zostaje uznana za zasadną.
Wyłączenie
odpowiedzialności
Warto wiedzieć, że istnieją 3 przypadki, które wyłączają odpowiedzialność organizatora z tytułu niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy. Zaliczamy do nich działanie lub zaniechanie klienta, powodujące naruszenie warunków umowy, działanie lub zaniechanie osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeśli nie można było ich przewidzieć ani uniknąć, oraz trzecią sytuację, jaką jest siła wyższa. To, że organizator nie odpowiada za powstałe w ten sposób niezgodności z zawartą umową nie zwalnia go jednak z obowiązku udzielania pomocy poszkodowanemu konsumentowi podczas trwania wycieczki.
Joanna Suszyńska, aplikantka radcowska
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie