Reklama

Gołoledź i śnieg mogą być na drogach do 6 godzin – plan zimowego utrzymania na terenie powiatu kaliskiego

14/01/2021 07:05

Wystarczyły pierwsze opady śniegu oraz temperatura w okolicach 0 stopni by w nocy z wtorku na środę na niektórych odcinkach dróg powiatu kaliskiego wystąpiła gołoledź. Ze skutkami zimowej aury poradziły sobie służby odpowiedzialne za ulice w Kaliszu. Natomiast w powiecie kaliskim bywało rożnie. W godzinach porannych odebraliśmy sygnały o fatalnym stanie drogi powiatowej na odcinku Godziesze Wielkie - Kalisz i krajowej w rejonie miejscowości Kokanin. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej przestrzega przed oblodzeniami jakie będą występowały na drogach województwa wielkopolskiego ze środy na czwartek a także w pozostałe dni tygodnia. Jak wygląda plan zimowego utrzymania dróg powiatowych (418 km) na terenie powiatu kaliskiego? Kto za to odpowiada, czego można wymagać?

Szczegółowe informacje zawiera Plan zimowego utrzymania dróg powiatowych na terenie powiatu kaliskiego na sezon 2020/2021. Plan  został przyjęty uchwałą Zarządu Powiatu Kaliskiego. Zimowym utrzymaniem objętych jest ok. 418 km w tym miejsc do posypywania jest ok.136 km. Drogi powiatowe zostały podzielone na trzy rejony zimowego utrzymania. Rejon „północny” obejmuje ok. 168 km dróg w tym miejsc do posypywania ok. 47 km. Rejon „centralny”, to kolejne ok. 134 km dróg powiatowych z czego ok. 49 km stanowią miejsca do posypania. Najmniejszy, bo liczący ok. 120 km dróg jest rejon „południowy”, mający ok.  42 km do posypania. Granice między rejonami stanowią drogi: wojewódzka nr 470 – pomiędzy rejonem „północnym” a „centralnym”; b) krajowa nr 12 - pomiędzy rejonem „centralnym” a „południowym”. Wykonawcą robót w rejonie „centralnym” i „północnym” jest Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Kaliszu. Natomiast za stan dróg w rejonie „południowym” odpowiada Bedróg - Sebastian Piętka. Koordynatorami ds. zimowego utrzymania dróg powiatowych są: a) dla rejonu „północnego” – Robert Garncarek, tel. 601 978 082; dla rejonu „centralnego” – Norbert Wawrzyniak, tel. 697 819 800; c) dla rejonu „południowego” – Mariusz Szydłowski, tel. 669 799 997.

                                       A tak powinna wyglądać droga po odśnieżeniu

W Planie zimowego utrzymania dróg ustalono maksymalne ilości kilometrów dróg dla posypywania i odśnieżania w danym rejonie. Natomiast faktyczną ilość kilometrów w ramach limitu każdorazowo podaje koordynator zlecając uruchomienie „Akcji zimowej”. Plan określa standard zimowego utrzymania dróg powiatowych. Jezdnia powinna być odśnieżona na całej szerokości. W przypadku gdy szerokość jest mniejsza niż 5 m wykonawca zobowiązany jest do posypywania i odśnieżania części pobocza do łącznej szerokości 5, 0 m. Śliskość zimowa powinna być zlikwidowana na: - skrzyżowaniach z drogami twardymi, - skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, - odcinkach o pochyleniu większym niż 4 proc., przystankach autobusowych, oraz innych  miejscach ustalonych planem „Akcja zima”. Jednak dopuszczalne są odstępstwa od stanu nawierzchni opisanego standardem ale podany jest  czas, w którym skutki danego zjawiska atmosferycznego powinny być usunięte. I tak, po ustaniu opadów śniegu lub uruchomieniu „Akcji zima” przez koordynatora : - śnieg luźny może zalegać do 6 godz., - może występować warstwa zajeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych, - zaspy mogą występować też do 6 godz. W takim samym czasie od stwierdzenia zjawiska atmosferycznego należy usunąć; gołoledź, szron, szadź, śliskość pośniegową i lodowice z miejsc wczesnej opisanych w standardzie tj. przystanki autobusowe, skrzyżowania z drogami twardymi itd.  Wydaje się, że właśnie ten 6 – godzinny czas przeznaczony na usunięcie skutków zjawisk atmosferycznych stanowi swego rodzaju „alibi” dla wykonawców by tego nie robić.  Wystarczy, że będą  słuchali komunikatów pogodowych. Gdy zapowiadana będzie plusowa temperatura nadchodzącego dnia, to problem mają z głowy. Do południa na pewno drogi będą czarne, a oni nie przekroczą 6 – godzinnego terminu.  Z treści Planu wynika, że każdy z wykonawców za dyżurowanie, utrzymanie w gotowości do akcji zimowej sprzętu i osób oraz za utrzymanie łączności, za obsługę każdego rejonu otrzyma ryczałtową kwotę 30 tys. zł ( brutto).

(grz)

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Tadeusz - niezalogowany 2021-01-14 13:30:54

    W powiecie zawsze był z tym problem

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Stefek - niezalogowany 2021-01-30 19:49:58

    dziś na drodze powiatowej na odcinku Dzierzbin- Florentyna oraz na drodze pomiędzy Zbierskiem a Goliszewem przez caly dzień jest lodowisko, jeśli zdarzy się coś posypanego to tylko tak jakby ktoś garścia rozsypał na kilka metrów a według planów ma to być ok 30% tych dróg. PUK bierze grubą kasę i zapewne jeszcze ktoś bierze od PUKu a nic sie nie robi. Czekamy jak stopnieje, bo przecież kiedyś stopnieje.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do