
Ogłoszono tzw wariant inwestorski dla KDP przebiegającej przez Kalisz
Spośród 5 wcześniej rozważanych wariantów przebiegu szybkiej kolei przez Kalisz wybrano jeden tzw. wariant inwestorski. Ogłoszono go dzisiaj (11 maja 2023) na konferencji prasowej w Poznaniu, na którą specjalnie przybył Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Przypomnijmy, że szybka kolej przez Kalisz była pierwotnie projektowana (za czasów rządów PO) jako tzw. Y kaliski, prowadzący z Łodzi do Kalisza i rozwidlający się za Kaliszem na Poznań i Wrocław. Wydano na ten projekt ponad 120 milionów zł, po czym zawieszono prace, a w momencie przejęcia władzy przez PiS, z niewyjaśnionych publicznie przyczyn nie wykorzystano dotychczasowych projektów i zaczęto projektowanie od nowa. Dla Kalisza zaprojektowano 5 nowych wariantów, niestety tym razem pozbawiając Kalisz bezpośredniego połączenia z Wrocławiem. Teraz trasa z łodzi do Wrocławia ma przebiegać przez Sieradz (tzw. Y sieradzki). Zatem, to Sieradz staje się ważniejszym węzłem kolejowym.
W ubiegłym roku nowy inwestor, czyli CPK zorganizował liczne publiczne spotkania dla mieszkańców terenów, przez które zaplanowano przebiegi 5 wstępnych wariantów trasy łączącej CPK w Baranowie, Łódź, Sieradz- Wrocław, Kalisz i Poznań (tzw szprycha 9, lub trasa nr 85 na odcinku Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań ). Według mieszkańców były to spotkania informacyjne, a według CPK spotkania konsultacyjne. Wszystkie spotkania wywoływały olbrzymi masowy sprzeciw przybyłych mieszkańców i sporadyczny zachwyt niektórych. Tylko na pierwszym etapie konsultacji do CPK wpłynęło aż 160 000 uwag oraz protestów i petycji.
Po licznych modyfikacjach wreszcie wybrano i dzisiaj ogłoszono wariant inwestorski w postaci trasy W9, który w naszym rejonie wcześniej był oznaczony jako W1.
Na stronach CPK dzisiaj opublikowano mapę z wariantem inwestorskim. linia do Kalisza będzie prowadziła od strony Opatówka, prowadząc między zalewem w Szałem, a lasem winiarskim, potem przez byłe treny WSK, by włączyć się w istniejącą linie torów w rejonie obok mleczarni przy ul. Polnej i doprowadzić do obecnego dworca PKP.
Harmonogram przewiduje rozpoczęcie prac budowlanych w 2027 roku a ukończenie w 2031. Terminy, choć oficjalne, można jednak traktować z przymrużeniem oka, gdyż nie jest jeszcze zapewnione źródło finansowania, a koszty będą ogromne. Nawet dofinansowanie do wykonania jedynie projektu technicznego jest dopiero na etapie wniosku.
To, że szybka kolej będzie przejeżdżała przez Kaliski dworzec nie oznacza jeszcze, że wszystkie pociągi będą się tu zatrzymywać. Już na etapie studium przewidziano 2 typy pociągów przejeżdżających przez Kalisz: 17 par regionalnych i 51 dalekobieżnych na dobę. Zatem, te które zatrzymają się w Kaliszu i podobnych małych stacjach będą półszybkie. Nie po to buduje się szybką kolej, by tracić cenne sekundy na hamowanie, rozpędzanie i postój dla kilku pasażerów. Po drugie, tak jak informowaliśmy wcześniej, inwestycja nie jest przewidziana dla transportu towarów, więc nie spodziewajmy się, że szybka kolej spowoduje duży wzrost gospodarczy Kalisza.
A.W., Mapy oraz fot.: CPK
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Dobrze, że odrzucono warianty dewastujące miasto. A to, ile pociągów będzie się zatrzymywać, zależy od frekwencji.
Dobre wieści dla Kalisza, szkoda odnogi do Wrocławia.
Robic i placic diengi na podatki polaki bedzie wiecej na wyslanie do kijowa.
Bardzo zły wariant niszczący przyrodę i lasy - pytam się: Gdzie są ekolodzy?
A to lepiej przez domy niż przez las?
Ludzie - nie będzie żadnego CPK bo nie będzie 3 kadencji tej niezrównoważonej pseudoprawicy! NA SZCZĘŚCIE to już są ostatnie miesiące rządów tych niebezpiecznych ludzi! Jeszcze prezydenta trzeba przecierpieć do 2025 roku :( Mało mamy swoich problemów - pandemii, przymusowa izolacja, powikłania, szczepionki, drożyzna, opłaty, ogrzewanie, CPK - przerycie a przez to zniszczenie mnóstwa prywatnych gruntów - ludzie są w coraz gorszym stanie psychicznym - a na końcu jeszcze pchają nas na siłę do wojny! Ludzie dość tego!
Wracaj cwelu do Berlina ze swoim mocodawcą
PiS ory wzorem Greków którzy na zakończeniu wielkich budów utrzymywali biura budowy i zatrudniali tam setki partyjnych notabli przez lata na lewych etatach PiS poszedł na skryty utworzył biura budów i iluzorycznych projektów i poobsadzał tam swoich notabli setkami Horałów płacąc im miliony z państwowych funduszy aby partia i ludzie PiS żyli bezpiecznie i w dostatku na lata wraz z pociotkami bliższymi i dalszymi
To że LK85 ma charakter pasażerski to dobrze. Spowoduje odciążenie LK14, która będzie mogła obsłużyć więcej ruchu towarowego, co wpłynie pozytywnie na rozwój gospodarczy Kalisza.
Byłbym zawiedziony gdyby nie odezwał sie ten gamoń na temat Ukrainy ????????????
do tych panów --przeciw !! --złemu tancerzowi , to koszula między nogami przeszkadza ---- im wszystko złe --dobre było ciuciu za komuny --co ???? ale tylko dla was !! wy lasu nie niszczyliście na Szałe za komuny ??-a te działeczki sobie przyznawane w lesie , ot tak , bo nam wolno i darmo ---to co to było ????
Człowiek - za komuny to mnie na świecie nie było! Ja mam trzydzieści lat.
Kontestujący szybką kolej prawdopodobnie rozczarują się, jeśli władzę obejmie Platforma, która swego czasu popełniła duży błąd wizerunkowy rezygnując z Y-a. Najpierw ich minister Grabarczyk kontynuował po SLD pomysł Y-a stwarzając nadzieję na nowoczesną kolej, a potem jego następca Nowak jednym rozczarowującym ruchem to wszystko skasował. Myślę, że teraz opozycja, w razie przejęcia władzy, raczej przejmie gotowe plany (trochę kosztowały) dyskontując potem każdą realizację jako swój sukces, a wprowadzone przez siebie drobne korekty przedstawi jako misję ratunkową po niebywale idiotycznej polityce poprzedników. Nie wykluczałbym nawet nie tylko przejęcia planów KDP, ale nawet lotniska. Przykładem skuteczności takiego podejścia jest zbudowany za czasów Platformy gazoport (im. Lecha Kaczyńskiego), który jest przedstawiany jako dzieło PiS, w co publika święcie wierzy.
do pana zbulwersowanego --- może i pana na świecie nie było za komuny --ale to tak ogólnie to było niedawno , a poza tym dobrze , żeby wiedział pan , jak to się mieli prowadzący w Kaliszu , lub żeby pan się dowiedział o ich wypasach w Kaliszu w komunie .