
Kolej podmiejska różni się od dalekobieżnej dużą częstotliwością przejazdów, gęstą siecią przystanków oraz specjalnymi wagonami zapewniającymi szybkie wsiadanie i wysiadanie dużej liczbie pasażerów. Rano dowozi do miasta uczniów i pracowników, a po południu odwozi ich do domów zlokalizowanych poza miastem, dlatego cieszy się ogromnym powodzeniem w okolicach dużych miast. Domy i działki budowlane wokół przystanków podmiejskich zyskują na wartości
Kalisz nie jest dużym miastem, dlatego plany stworzenia takiej kolei podejmowane są wspólnie w ramach Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej.
Wkrótce Rozpoczniemy pracę analityczne. Myślę, że uda nam się przekonać marszałka do tego, by te środki które mamy w ramach programu Feniks, te 200 milionów, spożytkować na rozwój dobrze działającej kolei aglomeracyjnej obudowanej wokół transportem kołowym. Myślę że taka kolej byłaby olbrzymią szansą dla tych wszystkich gmin, które leżą przy tej kolei. Pojawią się nowe przystanki dające szansę dojazdu do Kalisza czy Ostrowa. Daje to też szansę rozwoju choćby pod kątem mieszkalnictwa. Unia Europejska stawia na kolej i myślę że Polska również. Wiele projektów kolejowych w tej chwili jest realizowanych. Myślę że jest to bardzo dobry kierunek. W Kaliszu też by mogło powstać jeszcze kilka przystanków chociażby w rejonie klastra lotniczego - poinformował prezydent Kalisza Krystian Kinastowski
A co na to Ostrów?
Strategia Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej będzie niosła za sobą projekty, a tym największym projektem będzie projekt transportu publicznego. Żeby była pełna jasność, ta kolej nie zastąpi transportu kołowego, bo nie ma takiej zdolności i takiej możliwości, ale w sposób bardzo wyraźny zabezpieczy interes pasażerów i wpłynie na rozwój aglomeracji Kalisko Ostrowskiej.
Nie będziemy przecież budować całej bazy od początku, dlatego nasze rozmowy, dlatego list intencyjny i tworzone dokumenty w porozumieniu z przewoźnikiem jakim są Koleje Wielkopolskie, aby korzystać z tych zarówno doświadczeń jak i bazy, którą marszałek posiada.
Przede wszystkim chodzi o intensyfikację siatek połączeń tak aby bezpieczny i ekologiczny transport stał się transportem dostępnym, a dzisiaj on nie jest transportem dostępnym. Jesteśmy gotowi w ramach środków dedykowanych w ramach AKO i w ramach rzeczonego Feniksa partycypować albo nawet zakupić jakiś skład. Jesteśmy w stanie budować perony i dworce. Będą tworzone nowe centra przesiadkowe. Będą budowane nowe ścieżki rowerowe łączące poszczególne miejscowości powiatu, w ramach Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej będą też nowe systemy identyfikacji pasażerskiej. Pojawią się nowe wiaty autobusowe i szereg projektów, które będą komponentem tej generalnej strategii. W tej chwili tworzy się koncepcja, po której będziemy w stanie określić zarówno harmonogram przewidywanej inwestycji jak i koszty - powiedział wiceprezydent Ostrowa Wielkopolskiego Mikołaj Kostka
A.W.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Co Jan
No okej,ale Dobrzec, czy północ Kalisza nie bedzie miał kolei a to duże osiedla. Niech pobudują tam tory
Podoba mi się ten pomysł kolejką podmiejską. Po Gdańsku-Sopocie-Gdyni to bedzie II trójmiasto w Polsce, Kalisz-Skalmierzyce-Ostrów Wlkp. gdzie bedzie kursowała kolej podmiejska.
Słusznie. Kolej podmiejska to dobre rozwiązanie, taka kolej mogłaby dojeżdżać do Pleszewa i Opatówka. W Kaliszu trzeba zacząć budować bloki bliżej kolei. --- Będzie KDP w Kaliszu. Przyda się rozbudowa węzła kolejowego w Kaliszu, w pierwszej kolejności budowa jednotorowej linii kolejowej do Konina (przez Opatówek i Tuliszków).
Dal tej aglomeracji powinien być jeden powiat, może łącznie z Pleszew. Wówczas siła głosu byłaby duża, a 2 aglomeracja w Wlkp.. stała by się faktem!
to jest wyborcza obietnica a wyjdzie tak jak zawsze. Kalisz i Skalmierzyce nie mogą się dogadać w sprawie obwodnicy Kalisza, brak połączeń KLA z Ostrowem. Tak wygląda polityka władz miasta dotycząca Kalisza wszystko jest likwidowane.