Reklama

Na podyplomówkach nauka musi być praktyczna i uczciwa

22/09/2021 07:00

Rozmowa z prof. Lechosławem Gawreckim, założycielem Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Studium Doskonalenia Menedżerów Oświaty w Kaliszu i Gnieźnie oraz Gnieźnieńskiej Szkoły Wyższej Milenium

– Czy Studium Menedżerów nadal działa w Kaliszu i w regionie kaliskim?
– Oczywiście, działamy (nieprzerwanie!) od 1993 roku, czyli blisko 30 lat! SDMO to najstarsza niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli w Polsce. W zakresie studiów podyplomowych współpracujemy z Gnieźnieńską Szkołą Wyższą Milenium, która prowadzi te studia i wydaje dyplomy uczelni. Uczestnicy studiów podyplomowych są studentami GSW Milenium. W Kaliszu i Gnieźnie studia podyplomowe ukończyło już ponad 12 tysięcy dyrektorów szkół i nauczycieli.

– W Kaliszu i regionie  większość dyrektorów placówek edukacyjnych to absolwenci GSW Milenium i CDN-SDMO…
– To prawda, dodam że w Polsce nie ma powiatu w którym nie byłoby przynajmniej jednego naszego absolwenta.

– Pandemia zapewne jednak wymusiła zmiany w organizacji kształcenia?
– Tak, pandemia zmusiła wszystkie uczelnie do zamknięcia kształcenia stacjonarnego oraz  przejścia na nauczanie zdalne. Wykłady i zajęcia praktyczne, seminaria nadawane są 
z Gniezna, tam też działa sekretariat studiów obsługujący nauczycieli – studentów. W tej sytuacji zlikwidowaliśmy sekretariat w oddziale kaliskim a studenci z tego regionu załatwiają swoje sprawy telefonicznie i mailowo. Działa to bardzo dobrze.

– Do kogo kierujecie Waszą ofertę?
– Od początku wyspecjalizowaliśmy się w doskonaleniu kadry kierowniczej oświaty oraz nauczycieli, wychowawców placówek opiekuńczo-wychowawczych a także terapeutów pracujących z dziećmi i młodzieżą.

– Proszę zatem przedstawić bliżej te kierunki. Zacznijmy od propozycji dla osób zainteresowanych funkcjami kierowniczymi.
– Kształcimy menedżerów oświaty, to jest nasz sztandarowy kierunek od 1993r. Program nauczania nastawiony jest na praktyczne wdrażanie do pełnienia funkcji kierowniczej – uczymy jak rozwiązywać sytuacje kryzysowe, jak radzić sobie w kontakcie z mediami, 
a także w sytuacjach konfliktowych. Ćwiczymy tworzenie wizerunku szefa tak, aby zdobył autorytet, sztukę podejmowania decyzji i wiele innych bardzo potrzebnych dyrektorowi szkoły umiejętności. Wdrażamy do umiejętności szukania, interpretowania i stosowania 
w praktyce przepisów prawa. A także do przygotowywania decyzji administracyjnych, które musi wydać dyrektor szkoły. Dodam, że uczymy tego wszystkiego w oparciu o typowe przykłady zdarzające się w środowisku oświatowym. Podkreślam to, bo w wielu innych placówkach prowadzących takie studia podyplomowe podaje się przykłady z przemysłu, handlu czy wojska których nie da się zastosować w edukacji.

– Czy te menedżerskie studia podyplomowe są też dla osób kierujących niepublicznymi placówkami?
– Tak, oni też dużo tam skorzystają ale prowadzimy także oddzielne studia podyplomowe przeznaczone specjalnie dla właścicieli i dyrektorów prywatnych placówek edukacyjnych. Program tych studiów uwzględnia specyfikę niepublicznych szkół i przedszkoli.

 – Inną formą, bardzo popularną ostatnio, są podyplomowe studia nadające kwalifikacje do pracy pedagogicznej.
– Osoby z  wyższym wykształceniem ale bez przygotowania pedagogicznego nabywają u nas  wiedzę i umiejętności z pedagogiki i psychologii, niezbędne w pracy dydaktyczno–wychowawczej. Uczą się też technik diagnostycznych umożliwiających poznawanie 
i ocenianie uczniów, umiejętności pracy z rodzicami (to dzisiaj bardzo ważne!), organizacji opieki i bezpieczeństwa nad dziećmi itp. Uczelnia wydaje świadectwa uprawniające bezterminowo do pracy na stanowiskach pedagogicznych we wszystkich placówkach.

– CDN-SDMO od lat prowadzi też Podyplomowe Studia Doradztwo Zawodowe – do kogo skierowana jest ta specjalność?
– Do osób, które doradzają w wyborze zawodu i szerzej – zawodowej drogi życiowej. Zajmują się tym w placówkach edukacyjnych ale także pozaszkolnych np. w urzędach pracy, jest to bardzo pożądana specjalność. Studenci tego kierunku poznają metody i formy, stosowane w pracy doradczej 
z dziećmi i młodzieżą oraz z osobami dorosłymi. A także z osobami niepełnosprawnymi. Studenci również nabywają znajomość podstaw psychologii pracy czyli wiedzy bardzo potrzebnej każdemu doradcy. Specjaliści w zakresie doradztwa są dziś bardzo poszukiwani na rynku pracy.

– W Waszej ofercie są również studia podyplomowe z zakresu BHP dla nauczycieli.
– Tak, osoby z takimi uprawnieniami są potrzebne w każdej większej placówce edukacyjnej ale i pozaświatowej. Program tych studiów obejmuje zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy w placówce, pierwszą pomoc powypadkową, przepisy przeciwpożarowe, postępowanie w sytuacjach kryzysowych, dylematy ryzyka zawodowego i inne.

– Porozmawiajmy o kadrze nauczycieli akademickich, z tego właśnie przecież szczególnie słynie CDN-SDMO i GSW Milenium.
– To prawda, mam ogromne, ponad 50-letnie doświadczenie pedagogiczne i wiem, że sukces dydaktyczny zależy przede wszystkim od starannego i umiejętnego doboru kadry wykładowej. Zatrudniamy wyłącznie takich wykładowców, którzy mają nawiązać 
z nauczycielami nie tylko kontakt intelektualny ale także emocjonalny, musi być z nimi ta swoista chemia! Dlatego na studiach podyplomowych uczą wyłącznie praktycy, ludzie którzy sami robią to, czego uczą. Proszę zajrzeć na naszą stronę internetową, tam przedstawiamy naszych wykładowców. Nasze motto jest następujące – teoria była na studiach licencjackich i magisterskich, na studiach podyplomowych musi być praktyczne wdrażanie do studiowanej specjalności. I musi to być kształcenie  sprawnie zorganizowane i uczciwe!

– Co to znaczy – kształcić uczciwie?
– To takie kształcenie, którego celem jest rzetelne wyposażenie w wiedzę i umiejętności. Są placówki w których działa się na zasadzie – uczymy byle jak ale dajemy ci papierek i to jest najważniejsze! Jak to się robi? Realizuje się zamiast 20 godzin przedmiotu tylko dziesięć  (albo i mniej…), łączy się na jednym wykładzie słuchaczy różnych kierunków, nie bacząc na to, że treść wykładu jest przydatna tylko dla połowy słuchaczy a reszta „odbywa zajęcia”. Jak można zdalnie uczyć i wydawać uprawnienia do logopedii czy terapii sensorycznej? A znam taką uczelnię… Tak naprawdę to tam się sprzedaje dyplomy, nie wiedzę i umiejętności! W naszej placówce studenci na zakończenie zajęć wypełniają ankiety ewaluacyjne w których całkowicie anonimowo oceniają organizację studiów oraz poszczególnych wykładowców.

– Czy GSW Milenium i CDN-SDMO w Południowej Wielkopolsce nadal prowadzą studia podyplomowe dla nauczycieli różnych przedmiotów, jak to było do ubiegłego roku szkolnego?
– Oczywiście, zdalnie organizujemy naukę na kierunkach przedmiotowych (np. historii, biologii, matematyki, chemii i innych) oraz na różnych specjalnościach pedagogicznych. 

– O tym porozmawiamy szerzej w drugiej części wywiadu która ukaże się w następnym numerze. A na zakończenie – czy znowu będą w Kaliszu te piękne, uroczyste absolutoria w wielkiej auli, z udziałem władz uczelni, gości, absolwentów  studiów podyplomowych i ich rodzin?
– Tak, to mogę obiecać. Egzamin końcowy musi odbyć się w formie stacjonarnej, więc nic nie stoi na przeszkodzie aby bezpośrednio po egzaminie zrobić uroczystość absolutoryjną
 i rozdanie dyplomów. Jeśli tylko będzie to możliwe – egzaminy końcowe oraz absolutorium zrobimy w Kaliszu.

Rozmawiał: Sławomir Orłowski

  AKTUALNA OFERTA KURSÓW I SZKOLEŃ 
  W CDN-SDMO

Dialog motywujący w pracy nauczyciela z rodzicami, forma online
Mobbing w środowisku pracy – jak pracować by się nie bać? forma online
Kategorie trudnych zachowań dziecka
forma stacjonarna/online
Wykorzystanie Metody Krakowskiej w grupie przedszkolnej i klasach I-III, forma online/ stacjonarna
Minimum logopedyczne nauczyciela małych dzieci, forma stacjonarna
Pierwsza pomoc przedmedyczna dla nauczycieli
forma stacjonarna
Skuteczne metody pracy z dzieckiem dotkniętym dyslalią rozwojową, forma stacjonarna/online
Jak wygrać konkurs na dyrektora placówki edukacyjnej, forma online
Metoda Marii Montessori, forma stacjonarna

Kontakt: Centrum Doskonalenia Nauczycieli 
– SDMO Lechosław Gawrecki
Kontakt: telefon 61 425 53 13, 
[email protected]
www.sdmo.edu.pl, 
fb /studium.sdmo

  Foto: Prof. nzw. dr Lechosław Gawrecki - kształci i doskonali nauczycieli od 1966 roku. W latach 1969-2004 mieszkał i pracował w Kaliszu - w Studium Nauczycielskim, Centrum Doskonalenia Nauczycieli i w Uniwersytecie. W Kaliszu w 1993 roku założył Studium Doskonalenia Menedżerów Oświaty – pierwszą w Polsce niepubliczną placówkę doskonalenia nauczycieli, która wykształciła ponad 12 tysięcy osób. W 2004 roku przeniósł się do Gniezna gdzie założył Gnieźnieńską Szkołę Wyższą Milenium oraz nadal prowadzi Centrum Doskonalenia Nauczycieli–Studium Doskonalenia Menedżerów Oświaty w Gnieźnie i Kaliszu

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do