Nowa droga w Kaliszu: Trochę krótsza, ale czy szybsza? Analiza czasu przejazdu i utrudnień

21/10/2024 06:07

Po kilku dniach od oddania do użytku nowej drogi można zauważyć pierwsze opinie

 Licznik samochodowy wskazuje, że nowa droga (od Polnej do Księżnej Jolanty) jest tylko o około 100 metrów krótsza. Ma w przybliżeniu 1 400 metrów, podczas gdy przejazd ulicami Budowlanych i Częstochowską wynosi 1 500 metrów. Dla obu wariantów czas przejazdu jest podobny — około 2 minuty, pod warunkiem że jedziemy poza godzinami szczytu i mamy szczęście, że na Częstochowskiej nie zatrzyma nas pieszy, wzbudzając czerwone światło, obok restauracji Alio.

 Czas przejazdu obiema trasami wydłuża się o dodatkowe 3 do 5 minut w popołudniowych godzinach szczytu, które zaczynają się około 15:30. Wówczas kierowcy korzystający z obu tras napotkają to samo "wąskie gardło" — kolejkę przy wjeździe na rondo "Na Trakcie Wieluńskim", przy ulicy Księżnej Jolanty. Kierowcy z ulicy Częstochowskiej mają jednak pierwszeństwo, a stamtąd napływa wówczas najdłuższy sznur pojazdów. Wjazd na turbinowe rondo od strony nowej drogi jest możliwy jedynie sporadycznie, np. gdy pieszy przekraczający Częstochowską wstrzyma na chwilę ruch, lub gdy kierowca z Częstochowskiej przepuści pojazd z litości. Może się też zdarzyć, że ktoś opuszczający rondo w kierunku nowej drogi na chwilę zatrzyma ruch z Częstochowskiej, lub kierowca wyjeżdżający z nowej drogi wymusi pierwszeństwo.

Długa kolejka na Częstochowskiej wynika z tymczasowego zamknięcia remontowanej ulicy Rzymskiej i przekierowania całego ruchu na ulicę Księżnej Jolanty. Jednak po ukończeniu przebudowy i otwarciu ulicy Rzymskiej, kierowcy na nowej drodze będą nadal musieli ustępować tej samej ilości pojazdów, ale już na dwóch pasach, co może nie tylko nie zmniejszyć czasu oczekiwania, ale nawet go wydłużyć.

Najgorsze jest cykliczne blokowanie drogi przez szlaban kolejowy w Piwonicach. Jeden przejazd pociągu w godzinach szczytu wydłuża kolejki o kilka minut. Drugim obciążeniem okresowym jest Giełda. Jeden z czytelników poinformował redakcję, że w niedzielę jechał tamtędy autobusem 3B, który utknął w korku na pół godziny. 

 Nowa droga ma jednak wiele zalet. Po pierwsze, jest bezpieczniejsza ze względu na mniejszy ruch pojazdów i brak pieszych. Wyposażona jest w chodniki, drogi dojazdowe, oświetlenie, ścieżkę rowerową oraz przystanki z zatokami. Przejazd prowadzi przez zielone tereny, co zapewnia czystsze powietrze oraz ładniejsze widoki, w tym liczne nowe nasadzenia. Dodatkowo ważnym aspektem jest dostęp do terenów inwestycyjnych i zainicjowanie nowego kierunku przyszłej południowej obwodnicy w stronę ulicy Wrocławskiej.

Ciekawostką jest druga, całkowicie nowa droga odchodząca od nowej trasy, która prowadzi na tyły Giełdy Kaliskiej. Na razie jest ślepa, ponieważ kończy się betonowymi blokadami, więc trudno ocenić jej przydatność na ten moment.

 A.W.

Aktualizacja: 23/10/2024 08:46

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    SilnyStefan - niezalogowany 2024-10-21 07:54:20

    Częstochowska nie ma pierwszeństwa...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Borek - niezalogowany 2024-10-21 08:32:00

    Dokładnie. Założeniem ronda jest to że każdy może wjechać ze swojego wjazdu w tym samym czasie.

    • Zgłoś wpis
  • hm - niezalogowany 2024-10-21 20:46:47

    Po prostu tak się "wydaje". Pierwszeństwo mają pojazdy znajdujące się na rondzie. Szansę na wjazd na rondo ma się przy pierwszym luzie, a przy takim ruchu płynącym z dołu Częstochowskiej i przy korkach spowodowanych zamkniętym przejazdem kolejowym tych luzów po prostu jest mało.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Tomek - niezalogowany 2024-10-21 15:18:36

    O rondach, o pierszeństwie z Częstochowskiej proszę nie piszcie. Droga dobra i tyle. Jeździłem starą 40 lat i jest lepiej. Przebudowy przejazdu nie będzie do naszej śmierci, a to najważniejsza sprawa do usprawnienia ruchu. Niemcy już mieli plany przebudowy, a my się zastanawiamy.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Jacek - niezalogowany 2024-10-22 03:45:06

    Tylko tunel pod przejazdem kolejowym usprawni codzienny ruch pojazdów zamkniecie szlabanów na 8-10 min.to dla kierowców 'koszmar i dramat." Przy zwiekszającym się ilości pojazdów 25tys na dobe problem zostaję nie rozwiązany .Miasto w przyszłości będzie zmuszone zrobić projekt i wyłozyć grubą kasę

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    On - niezalogowany 2024-10-22 13:52:56

    Bombardujące Miasto, PKP.i naszych posłów w temacie przebudowy tego przejazdu kolejowego na przejazd bezkolizyjny.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    stefek - niezalogowany 2024-10-28 20:25:59

    A jak nazywa się nowa ulica ?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Wróć do