
– Kilka dnia temu otrzymałem telefonicznie propozycję zawarcia umowy od firmy telekomunikacyjnej. W rozmowie zaproponowano mi bardzo dobre warunki, lepsze niż mam obecnie, dodatkowo miałem otrzymać prezent w postaci nagrody. Ostatecznie okazało się jednak, że oferta nie wygląda tak, jak mi ją pierwotnie przedstawiono. Miałbym droższe połączenia telefonicznie niż teraz, z kolei obiecana nagroda nie była zgodna z opisem. Wysłano mi jednocześnie niezamówioną przeze mnie rzecz, obecnie zaś firma domaga się za nią zapłaty. Proszę o informację, czy jest możliwość zerwania takiej umowy. Pracownicy firmy, która zaproponowała mi ofertę, twierdzą, że nie ma takiej możliwości, że poniosę wysokie koszty, jeśli zerwę umowę. Straszą mnie również komornikiem, jeśli nie zapłacę za niezamówiony towar. Proszę o informację, czy mogę coś w tej sprawie zrobić?
Z opisanej przez Pana sytuacji wynika, że zawarł Pan z rzeczoną firmą telekomunikacyjną tzw. umowę na odległość. Z umową taką, zgodnie z Ustawą o prawach konsumenta, mamy do czynienia, jeśli zawierana jest bez fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość (np. zakupy w e-sklepie, rejestracja w portalu internetowym, zawarcie umowy przez telefon itp.). W odniesieniu do tak zawieranych umów ustawodawca przewidział dla konsumenta możliwość łatwiejszego odstąpienia od umowy. Stosownie do przepisów ustawy konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny. Uprawnienie to przysługuje co do zasady w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy. W przypadku gdy przedmiotem zobowiązania przedsiębiorcy jest przeniesienie własności rzeczy, w terminie 14 dni od jej otrzymania. Jeśli jednak firma ta nie poinformowała Pana o możliwości odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od jej zawarcia, prawo do odstąpienia od umowy wygasa dopiero z upływem 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Odstąpienia od umowy może Pan dokonać, składając przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Oświadczenie to może być złożone na formularzu albo w innej, najlepiej pisemnej formie. Celem zapewnienia dowodu złożenia oświadczenia najlepiej wysłać je pocztą, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Oświadczenie może też zostać złożone również osobiście w lokalu przedsiębiorcy, za potwierdzeniem dostarczenia. W przypadku skutecznego odstąpienia od umowy zawartej na odległość (lub poza lokalem przedsiębiorstwa) umowę uważa się za niezawartą. W sytuacji takiej zarówno przedsiębiorca, jak i konsument mają obowiązek rozliczenia się. Przedsiębiorca musi niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy, zwrócić Panu wszystkie dokonane z tytułu zawarcia umowy płatności. Z kolei Pan ma obowiązek zwrócić otrzymaną przy zawarciu umowy rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił Pan od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem. W przypadku odstąpienia od umowy zobowiązany jest Pan ponieść tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się sam je ponieść lub przed zawarciem umowy nie poinformował Pana o tej konieczności. Wówczas to koszty zwrotu obciążają przedsiębiorcę. Co ważne – nie ponosi Pan odpowiedzialności za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób niewykraczający poza konieczny do stwierdzenia jej charakteru, cech i funkcjonowania. Jeśli więc celem sprawdzenia rzeczy doszło do zmniejszenia jej wartości, nie ponosi Pan za to odpowiedzialności. Odnosząc się z kolei to niezamówionego przez Pana towaru, to zdecydowanie nie ma Pan obowiązku za niego płacić. Działanie takie stanowi nieuczciwą praktykę rynkową i jest zabronione przez prawo. W sytuacji takiej przyjmuje się, że wysyłka towaru następuje na wyłączne ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada to na Pana żadnych zobowiązań. Co ważne – brak odpowiedzi na wysłanie niezamówionego towaru nie stanowi dorozumianej zgody na zawarcie umowy. Ryzyko nieuczciwego działania ponosi w takiej sytuacji przedsiębiorca. W razie zaś skierowania do Pana żądania zapłaty za towar, może Pan wystąpić do sądu z żądaniem zaprzestania nielegalnych praktyk. Adw. Maciej Witkowski Kancelaria al. Wolności 17/10 62-800 KaliszTwoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie