Szybka kolej przez Kalisz, czy obok Kalisza - radni się sprzeczają. Co uchwalają?

28/09/2024 06:23

Obecny rząd chce budowy szybkiej kolei dwóch prędkości. Ta szybsza, będzie dużo droższa i ma bypssem omijać Kalisz, by połączenie z Poznaniem nie ucierpiało kilku minut. Dlatego na ostatniej sesji rady Miasta prezydent Kalisza zgłosił projekt sprzeciwiającej się uchwały. Radni opozycji związani z KO nie poparli tego sprzeciwu i wrzucili swoją propozycję uchwały zgodną z założeniami PO. Zwolennicy każdej z wersji uporczywie i szczegółowo argumentowali, że to dla dobra naszego miasta. Jakie będzie Twoje zdanie?

Historia w skrócie:

1."Y" za 120 milionów zł.
PO za swych wcześniejszych rządów zaproponowała szybką kolej biegnącą z Warszawy i Łodzi, z jej rozwidleniem na stacji Kalisz w kierunku Poznania i Wrocławia, co zgodnie z obrazem na mapie nazwano  "Y". Wydano wówczas około 120 milionów złotych na tworzenie dokumentacji  angażując  hiszpańskich projektantów.

2. "Szprychy i marginalizacja Kalisza"
Za rządów PiS pewoskiego igreka wyrzucono do kosza, by stworzyć "Szprychy", ale na nieszczęście Kalisza, rozwidlenie torów na Poznań i Wrocław zaplanowano już nie w Kaliszu, a w mniejszym Sieradzu, marginalizując tym samym komunikacyjnie Kalisz i Ostrów oraz  pozbawiając nas szybkiej kolei do Wrocławia.

3. "Wariant 9" najmniej  burzy, idzie przez kaliski dworzec, a w bonusie daje szansą na likwidację "carskiego palca"
Po burzliwych publicznych konsultacjach i wielu dobrze przemyślanych uwagach zarządu miasta, wspólnie z CPK doszlifowano tzw. "Wariant 9", czyli przebieg torów przez Kalisz, który najmniej ingeruje w miejskie zabudowania, proponuje wykorzystanie i rozbudowę  istniejącego dworca w Kaliszu oraz pozwala na wyprostowanie dotychczasowego dziwnego wygięcia w Piwonicach, zwanego  "carskim palcem" (Legenda głosi, że podczas zaborów, gdy rysowano carowi projekt przebiegu kolei, ten z zaciekawieniem oparł się dłońmi na mapie, tak iż jeden z jego palców, spoczął pod Kaliszem kolidując z prostym odcinku projektowanej linii kolejowej. Wystraszony rysownik nie śmiał zwrócić uwagi carowi, więc obrysował ów palec, wytyczając dla naszego miasta bezsensowny fragment pętli od strony Opatówka).  Wariant 9 wreszcie prostował "carski palec" uwalniając przy okazji wiele terenu pod inwestycje, skracając drogę pociągów i co ważne. likwidując cztery szlabany oraz jeden tunel.

4. Układ "horyzontalny" z "bypassem" omijającym Kalisz, jeszcze więcej wyburzeń, nowe konsultacje społeczne, nowa dokumentacja i pozostawienie "carskiego palca"  
Teraz dla odmiany najnowsze władze, czyli  KO, wyrzucają do kosza PiS-owskie "Szprychy". Przypomnijmy, że politycy PO, gdy wcześniej byli w opozycji (za rządów PiS) ostro protestowali, domagając się przywrócenia swojego Y z rozwidleniem w Kaliszu. Teraz igrek ma się rozwidlać w Sieradzu o oni już nie protestują. Proponują kolej dwóch prędkości; 250 i 350 km na godzinę. Ta szybsza ma ominąć  Kalisz tzw. "bypassem". Czyli najszybsza kolej miała by rozpruć część miasta, ale Kaliszanie do niej nie wsiądą. W zamian proponują nam rozkład jazdy, obiecując, że ta wolniejsza  kolej - 250 km na godzinę, będzie jeździć przez kaliski dworzec minimum co 2 godziny, a nawet częściej. 

Reakcja prezydenta

Prezydent Kalisza, Krystian Kinastowski widząc, że linia przez Kalisz, gdy pozbawiona będzie pasażerów poznańskich, łódzkich, wrocławskich i warszawskich nie ma realnych szans na obiecane pociągi jadące 250 km/h, a bypass transportowo zmarginalizuje nasze miasto, rozsyła alarmujące pisma gdzie tylko może. Zaproponował też Radzie Miasta uchwałę protestacyjną, mającą rangę sprzeciwu w imieniu całego miasta. Sprzeciwu nie poparli radni KO proponując swój wariant uchwały, spolegliwy wobec rządowych planów z bypassem. 

Warto odszukać w internecie transmisję z ostatniej sesji Rady Miasta z 26 września i wysłuchać argumentów trzech osób: Krystiana Kinastowskiego, radnego Macieja Antczaka oraz radnego Piotra Łuszczykiewicza z drugiej strony.       

Stanowisko Rady Miasta Kalisza dotyczące Kolei Dużych Prędkości. (Uchwała przyjęta przez Radę Miasta)

Rada Miasta Kalisza wyraża swoje poparcie dla przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości nr 85 na odcinku Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań w wariancie inwestorskim, tj. wariancie nr 9, wybranym po konsultacjach społecznych, a także sprzeciw wobec pomysłu budowy by-passa umożliwiającego omijanie stacji w Kaliszu przez najszybsze pociągi KDP. Wariant 9 przebiegu linii KDP nr 85 zakłada ominięcie większości zabudowań, uwzględniając tym samym dobro mieszkańców. Jako Rada Miasta Kalisza sprzeciwiamy się jakimkolwiek modyfikacjom wariantu inwestorskiego, które będą prowadziły do większej liczby wyburzeń domów, instytucji czy zakładów pracy.
Ponadto Rada Miasta Kalisza stoi na stanowisku, że na stacji w Kaliszu powinny zatrzymywać się wszystkie pociągi Kolei Dużych Prędkości. Takie rozwiązanie stworzy Kaliszowi oraz całej Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej szansę na zdynamizowanie rozwoju gospodarczego, jeszcze bardziej otworzy nasz region na nowe inwestycje biznesowe, pogłębi związki gospodarcze z największymi ośrodkami miejskimi w kraju.
Podkreślamy, że Kalisz, jako drugie największe miasto Wielkopolski, zasługuje na pełne włączenie w sieć najszybszych połączeń kolejowych kraju w ramach planowanych inwestycji Kolei Dużych Prędkości oraz bezpośrednie połączenie z Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Powyższa uchwała została przyjęta przez Radę Miasta 12 głosami i 5 wstrzymującymi.

Stanowisko KO (Uchwała odrzucona przez większość Rady Miasta)

Rada Miasta Kalisza wyraża swoje poparcie dla realizacji inwestycji kolejowych CPK w ramach konsultowanego obecnie Horyzontalnego Rozkładu Jazdy, który skomunikuje siecią kolejową Kalisz m.in. z Poznaniem, Krakowem, a także Warszawą i lotniskiem CPK, dzięki stworzeniu w Kaliszu multimodalnego węzła przesiadkowego w dogodnej lokalizacji na obecnym Dworcu Kolejowym.
Zakładana prędkość przejazdu na liniach bezpośrednio przebiegających przez Kalisz – 250km/h – skróci dwukrotnie dotychczasowy czas przejazdu, gdyż dzisiaj pociągi do Poznania czy Łodzi poruszają się z maksymalną prędkością 120 km/h.
Rada Miasta Kalisza apeluje do inwestora, aby w wyniku konsultacji społecznych wybrał takie warianty przebiegu systemu łącznic kolejowych, które pozwolą na istotne zmniejszenie ingerencji w tkankę miejską w stosunku do przedstawianych wcześniej projektów uwzględniających wyburzenia domów prywatnych, zakładów pracy lub budynków użyteczności publicznej.
Rada Miasta wyraża przekonanie, że włączenie w system Kolei Dużych Prędkości Kalisza i Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, a także komunikacyjne skoordynowanie wszystkich powiatów naszego regionu i subregionu w ramach Horyzontalnego Rozkładu Jazdy – stanie się potężnym impulsem do rozwoju gospodarczego, instytucjonalnego, edukacyjnego i kulturalnego, jak również istotnie wzmocni relacje z największymi miastami w Polsce.

A.W. Fot.: e-sesja

Aktualizacja: 28/09/2024 07:47

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Gruu - niezalogowany 2024-09-29 20:46:45

    Dopóki premierem Polski jest wnuk żołnierza Wermachtu o jakiej szybkiej kolei mowa ?!chyba relacji Szczecin -berlin.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • KL - niezalogowany 2024-09-30 09:33:39

    Tu raczej nie ma znaczenia czyim jest wnukiem. Obstawiam raczej wersję, że jest uczynnym (dla zachodniej Europy i nie tylko) dur***m, który myśli, że czyni dobrze dla Polski, a jest wręcz odwrotnie. Realizuje osobiste ambicje i jest krótkowzroczny w interesie naszego kraju.

    • Zgłoś wpis
  • jack - niezalogowany 2024-11-13 09:41:25

    A żona prezydenta jest żydówką i ma swoje interesy gdzie indziej , twój dziadek był ......

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    KL - niezalogowany 2024-09-30 09:35:39

    A w ogóle dobry artykuł. Dość dobrze przedstawiający zagadnienie i historię sprawy na naszym, lokalnym podwórku

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Tomek - niezalogowany 2024-10-10 19:24:04

    Kolej Dużych Prędkości już straciliśmy nie będzie dla Kaliszan Teraz dowiemy się że nie ma już obwodnicy Kalisza Jakoś cicho w temacie Radni KO nie dbają o interesy mieszkańców Kalisza,jak szybko radny Grodzinski znalazł nową posadę dyrektora, jak szybko mieszkańcy Kalisza stracili KDP

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    jack - niezalogowany 2024-11-13 09:50:48

    Ten palec to mądre rozwiązanie na tamte czasy. Omija niestabilne gliniane grunty i tworzy łagodny podjazd z poziomu Prosny do dworca. To około 50 metrów w pionie. Może i ruski car nie był idiotą?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Wróć do