Reklama

Uczniowie i uczennice pisali o sztucznej inteligencji

Po raz 12. odbył się Międzyszkolny Konkurs Dziennikarski. Tym razem młodzi adepci dziennikarstwa pisali o blaskach i cieniach korzystania ze sztucznej inteligencji, a jury oceniło 15 prac z sześciu kaliskich szkół

Temat tegorocznego konkursu brzmiał: Sztuczna inteligencja – zagrożenie czy dobrodziejstwo. Dziennikarskie spojrzenie na etyczne i praktyczne wykorzystywanie najnowszych osiągnięć technologicznych we współczesnej szkole i edukacji. Nadesłano w sumie 15 prac napisanych przez 22 autorów (w kilku przypadkach były do duety autorskie) z sześciu kaliskich szkół. Jury w składzie: dr Maciej Michalski – doradca metodyczny ODN Kalisz, polonista, twórca teatralny, Paweł Figiel – wieloletni dziennikarz Radia Centrum Kalisz, dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Opatówku, Michał Sobczak – prawnik, dziennikarz i fotoreporter pierwszą nagrodę przyznało Julii Kolendzie i Julii Chaczyńskiej (Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Kaliszu), które napisały tekst pt. „Szkoła przyszłości – jaki świat tworzymy?”.

- Dziś wszystko znajdziemy jednym kliknięciem, a sztuczna inteligencja podsuwa nam gotowe rozwiązania. Czy to oznacza, że edukacja weszła w złotą erę? A może wręcz przeciwnie, nie jesteśmy świadomi tego, że powoli tracimy coś, czego nie damy rady odzyskać? (…) Algorytmy zbierają bardzo dużo informacji o uczniach. Ale kto kontroluje te dane? Każdy ruch dziecka w systemie AI jest śledzony, analizowany i przechowywany. Czy to edukacja czy manipulacja? (…) Czy sztuczna inteligencja nie odbiera nam tego co najważniejsze, czyli zdolności do własnego myślenia i popełniania błędów, które uczą nas życia? To nie bezbłędność uczyni nas ludźmi, ale właśnie nasze niedoskonałości, które prowadzą do naszego rozwoju i refleksji nad naszą wiedzą!” – czytamy m.in. w nagrodzonym tekście.

Drugą nagrodę otrzymał Małgorzata Bednarek (Szkoła Podstawowa nr 13 im. Władysława Kościelniaka w Kaliszu) za artykuł pt. „Hej, tu Czat GPT, w czym mogę pomóc? Czyli o tym, jak sztuczna inteligencja wpływa na dzisiejsze życie”.

- Scenariusz, w którym boty zyskują świadomość (na razie mają tylko zakodowane na czym polega dana emocja) i buntują się przeciwko ludziom, jest mało prawdopodobny, ale równie mało prawdopodobne mogły się wydawać przenośne telefony 100 lat temu. (…) Tak, korzystajmy z AI. Może pomóc w pracy czy nauce, nawet jeśli czasem zawodzi. Ale nie róbmy z niej filaru naszego funkcjonowania – pisze m.in. autorka pracy.

Jurorzy przyznali dwie trzecie nagrody, które otrzymali: Igor Wawrzyniak (SP nr 13 im. Władysława Kościelniaka w Kaliszu), tekst pt. „Inteligencja sztuczna czy ludzka? Oto jest pytanie” oraz Justyna Gajzler (SP nr 2 im. Jana Pawła II w Kaliszu), tekst pt. „Mój dzień z AI”.

- A może to wszystko spreparowana rzeczywistość, którą na potrzebę jednej osoby wygenerowała nowoczesna technologia. Jaką mamy pewność, że politycy nie wykorzystają sztucznej inteligencji, by inwigilować obywateli? – rozważa w swojej pracy Igor.

- Myślę, że AI nie musi być zagrożeniem. Wszystko zależy od nas – czy chcemy się uczyć, czy tylko iść na skróty. Jeśli będziemy mądrze ją wykorzystywać, może naprawdę pomóc nam w rozwoju i ułatwić naukę. Gdy będziemy używać jej tylko po to, by unikać wysiłku, wtedy stanie się wielką przeszkodą i murem, zagradzającym nam drogę do sukcesu – pisze Justyna Gajzler.

W gronie wyróżnionych autorów i autorek prac konkursowych znaleźli się: Milena Prześniak, Marcelina Gąska (SP nr 2 im. Jana Pawła II w Kaliszu), tekst pt. „Edukacja w blasku czy cieniu sztucznej inteligencji”, Weronika Kolenda, Maja Spalona (SP nr 2 im. Jana Pawła II w Kaliszu), tekst pt. „Sztuczna inteligencja – zagrożenie czy dobrodziejstwo. Spojrzenie uczennic na przyszłość edukacji” oraz Martyna Jaskuła, Olgierd Osiak (IV LO im. Ignacego Jana Paderewskiego w Kaliszu) – „Cień algorytmu nad sztuką i innowacją”.

W trakcie podsumowanie konkursu w Szkole Podstawowej Nr 13 im. Władysława Kościelniaka w Kaliszu, uhonorowano także nauczycieli uczniów i uczennic, autorów prac. W tym gronie znaleźli się: Anna Gajzler (Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Kaliszu), Ewa Mąkowska (Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Kaliszu), Dariusz Dymalski (Szkoła Podstawowa nr 13 im. Władysława Kościelniaka w Kaliszu), Renata Jarentowska (IV LO im. Ignacego Jana Paderewskiego w Kaliszu), Małgorzata Czarnek (Szkoła Podstawowa nr 23 im. Eligiusza Kor-Walczaka w Kaliszu), Iwona Kucharska (Szkoła Podstawowa nr 8 im. Bohaterów Westerplatte w Kaliszu), Ewa Piotrowska (Szkoła Podstawowa nr 18 im. Janusza Kusocińskiego w Kaliszu).

Nagrody, dyplomy i upominki w tegorocznym konkursie ufundowali: Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 4 w Kaliszu, SP nr 13 im. Władysława Kościelniaka w Kaliszu - dyrektor Radosław Szczap i wicedyrektor Anna Andrzejewska, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu – dyrektor Jarosław Wujkowski, Rada Osiedla Rypinek – przewodnicząca Rady Żaneta Konczyńska i prezes zarządu Mariusz Kubasik, Dominik Grudziński – nauczyciel akademicki, trener mistrzów Polski w pływaniu, szkoleniowiec kadry narodowej pływaków, Maciej Michalski – doradca metodyczny ODN Kalisz, juror konkursu, Paweł Figiel  - dziennikarz i juror konkursu. Projekt dyplomów: Rafał Lisiak.

Konkurs od kilkunastu lat organizują: Szkoła Podstawowa Nr 13 im. Władysława Kościelniaka w Kaliszu, ODN Kalisz i Rada Osiedla Rypinek. Koordynatorem organizacji imprezy jest nasz redakcyjny kolega Dariusz Dymalski. Tegorocznemu konkursowi towarzyszyła wystawa prac plastycznych uczniów „Trzynastki” dotycząca sztucznej inteligencji i nowoczesnych technologii we współczesnej edukacji.

(red)

Fot. Fryderyk Rubas

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do