
Po raz 12. odbył się Międzyszkolny Konkurs Dziennikarski. Tym razem młodzi adepci dziennikarstwa pisali o blaskach i cieniach korzystania ze sztucznej inteligencji, a jury oceniło 15 prac z sześciu kaliskich szkół
Temat tegorocznego konkursu brzmiał: Sztuczna inteligencja – zagrożenie czy dobrodziejstwo. Dziennikarskie spojrzenie na etyczne i praktyczne wykorzystywanie najnowszych osiągnięć technologicznych we współczesnej szkole i edukacji. Nadesłano w sumie 15 prac napisanych przez 22 autorów (w kilku przypadkach były do duety autorskie) z sześciu kaliskich szkół. Jury w składzie: dr Maciej Michalski – doradca metodyczny ODN Kalisz, polonista, twórca teatralny, Paweł Figiel – wieloletni dziennikarz Radia Centrum Kalisz, dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Opatówku, Michał Sobczak – prawnik, dziennikarz i fotoreporter pierwszą nagrodę przyznało Julii Kolendzie i Julii Chaczyńskiej (Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Kaliszu), które napisały tekst pt. „Szkoła przyszłości – jaki świat tworzymy?”.
- Dziś wszystko znajdziemy jednym kliknięciem, a sztuczna inteligencja podsuwa nam gotowe rozwiązania. Czy to oznacza, że edukacja weszła w złotą erę? A może wręcz przeciwnie, nie jesteśmy świadomi tego, że powoli tracimy coś, czego nie damy rady odzyskać? (…) Algorytmy zbierają bardzo dużo informacji o uczniach. Ale kto kontroluje te dane? Każdy ruch dziecka w systemie AI jest śledzony, analizowany i przechowywany. Czy to edukacja czy manipulacja? (…) Czy sztuczna inteligencja nie odbiera nam tego co najważniejsze, czyli zdolności do własnego myślenia i popełniania błędów, które uczą nas życia? To nie bezbłędność uczyni nas ludźmi, ale właśnie nasze niedoskonałości, które prowadzą do naszego rozwoju i refleksji nad naszą wiedzą!” – czytamy m.in. w nagrodzonym tekście.
Drugą nagrodę otrzymał Małgorzata Bednarek (Szkoła Podstawowa nr 13 im. Władysława Kościelniaka w Kaliszu) za artykuł pt. „Hej, tu Czat GPT, w czym mogę pomóc? Czyli o tym, jak sztuczna inteligencja wpływa na dzisiejsze życie”.
- Scenariusz, w którym boty zyskują świadomość (na razie mają tylko zakodowane na czym polega dana emocja) i buntują się przeciwko ludziom, jest mało prawdopodobny, ale równie mało prawdopodobne mogły się wydawać przenośne telefony 100 lat temu. (…) Tak, korzystajmy z AI. Może pomóc w pracy czy nauce, nawet jeśli czasem zawodzi. Ale nie róbmy z niej filaru naszego funkcjonowania – pisze m.in. autorka pracy.
Jurorzy przyznali dwie trzecie nagrody, które otrzymali: Igor Wawrzyniak (SP nr 13 im. Władysława Kościelniaka w Kaliszu), tekst pt. „Inteligencja sztuczna czy ludzka? Oto jest pytanie” oraz Justyna Gajzler (SP nr 2 im. Jana Pawła II w Kaliszu), tekst pt. „Mój dzień z AI”.
- A może to wszystko spreparowana rzeczywistość, którą na potrzebę jednej osoby wygenerowała nowoczesna technologia. Jaką mamy pewność, że politycy nie wykorzystają sztucznej inteligencji, by inwigilować obywateli? – rozważa w swojej pracy Igor.
- Myślę, że AI nie musi być zagrożeniem. Wszystko zależy od nas – czy chcemy się uczyć, czy tylko iść na skróty. Jeśli będziemy mądrze ją wykorzystywać, może naprawdę pomóc nam w rozwoju i ułatwić naukę. Gdy będziemy używać jej tylko po to, by unikać wysiłku, wtedy stanie się wielką przeszkodą i murem, zagradzającym nam drogę do sukcesu – pisze Justyna Gajzler.
W gronie wyróżnionych autorów i autorek prac konkursowych znaleźli się: Milena Prześniak, Marcelina Gąska (SP nr 2 im. Jana Pawła II w Kaliszu), tekst pt. „Edukacja w blasku czy cieniu sztucznej inteligencji”, Weronika Kolenda, Maja Spalona (SP nr 2 im. Jana Pawła II w Kaliszu), tekst pt. „Sztuczna inteligencja – zagrożenie czy dobrodziejstwo. Spojrzenie uczennic na przyszłość edukacji” oraz Martyna Jaskuła, Olgierd Osiak (IV LO im. Ignacego Jana Paderewskiego w Kaliszu) – „Cień algorytmu nad sztuką i innowacją”.
W trakcie podsumowanie konkursu w Szkole Podstawowej Nr 13 im. Władysława Kościelniaka w Kaliszu, uhonorowano także nauczycieli uczniów i uczennic, autorów prac. W tym gronie znaleźli się: Anna Gajzler (Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Kaliszu), Ewa Mąkowska (Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Kaliszu), Dariusz Dymalski (Szkoła Podstawowa nr 13 im. Władysława Kościelniaka w Kaliszu), Renata Jarentowska (IV LO im. Ignacego Jana Paderewskiego w Kaliszu), Małgorzata Czarnek (Szkoła Podstawowa nr 23 im. Eligiusza Kor-Walczaka w Kaliszu), Iwona Kucharska (Szkoła Podstawowa nr 8 im. Bohaterów Westerplatte w Kaliszu), Ewa Piotrowska (Szkoła Podstawowa nr 18 im. Janusza Kusocińskiego w Kaliszu).
Nagrody, dyplomy i upominki w tegorocznym konkursie ufundowali: Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 4 w Kaliszu, SP nr 13 im. Władysława Kościelniaka w Kaliszu - dyrektor Radosław Szczap i wicedyrektor Anna Andrzejewska, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu – dyrektor Jarosław Wujkowski, Rada Osiedla Rypinek – przewodnicząca Rady Żaneta Konczyńska i prezes zarządu Mariusz Kubasik, Dominik Grudziński – nauczyciel akademicki, trener mistrzów Polski w pływaniu, szkoleniowiec kadry narodowej pływaków, Maciej Michalski – doradca metodyczny ODN Kalisz, juror konkursu, Paweł Figiel - dziennikarz i juror konkursu. Projekt dyplomów: Rafał Lisiak.
Konkurs od kilkunastu lat organizują: Szkoła Podstawowa Nr 13 im. Władysława Kościelniaka w Kaliszu, ODN Kalisz i Rada Osiedla Rypinek. Koordynatorem organizacji imprezy jest nasz redakcyjny kolega Dariusz Dymalski. Tegorocznemu konkursowi towarzyszyła wystawa prac plastycznych uczniów „Trzynastki” dotycząca sztucznej inteligencji i nowoczesnych technologii we współczesnej edukacji.
(red)
Fot. Fryderyk Rubas
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie