Reklama

Zdalne nauczanie w jeszcze większym stopniu zwiększyło uzależnienie cyfrowe młodzieży

20/03/2022 06:00

Niepokojącą konsekwencją lockdownów, zdalnego nauczania i faktycznej izolacji dzieci i młodzieży, oprócz wzrostu problemów psychicznych i depresyjnych jest gwałtownie postępujące uzależnienie cyfrowe przy deficycie podstawowych umiejętności życiowych

– Uzależnienie cyfrowe może być równie silne i groźne jak każde inne uzależnienie behawioralne – pracoholizm, zakupoholizm, hazard czy jakiekolwiek inne – przekonuje Marta Sławińska, pedagog Fundacji Nowa Nadzieja, zajmującej się leczeniem dzieci autystycznych i osób z problemami rozwoju.
– Okres zdalnego nauczania czyli faktycznej izolacji w jeszcze większym stopniu wpłynął na uzależnienia od mediów przy postępującym deficycie umiejętności życiowych. Przykładem może być być chłopiec, podopieczny naszego ośrodka, który nie potrafił posłużyć się zwykłą szczotką i szufelką. Pojawia się nieporadność, która z jednej strony jest wynikiem niepełnosprawności ale również tworzenia przez rodziców wokół dziecka takiego kokonu ochronnego – diagnozuje M. Sławińska

  Terapia uzależnień cyfrowych to nowość w ofercie fundacji, wynikająca z własnych obserwacji oraz coraz większej liczby zgłoszeń samych rodziców, którzy dostrzegają jak destrukcyjnie na psychikę ich dzieci i uzależnienie od mediów wpłynęło zdalne nauczanie. 
– Terapia polega na nauce różnych sytuacji życiowych, życia w społeczeństwie, nauce relacji rówieśniczych, poznaniu alternatywnych form spędzania wolnego czasu, nie tylko ze smartfonem czy przed komputerem. Jeździmy autobusami, pociągami, chodzimy do kina, gotujemy, robimy zakupy czyli rzeczy, które każdy z nas codziennie robi a które dla osób z niepełnosprawnością czy zamkniętych w domach są dużym wyzwaniem. Przy czym warto zaznaczyć, że nie mówimy tu o osobach z dużym stopniem upośledzenia ale takich, które mogłyby i powinny normalnie funkcjonować w społeczeństwie. To w dużym stopniu wynik błędów wychowawczych a w dużej części również izolacji, której doświadczyła młodzież przez ostatnie dwa lata – podkreśla pedagog. 

  – Prawidłowe funkcjonowanie i rozwój dziecka opiera się na trzech filarach – rodzinie, relacjach z rówieśnikami oraz edukacji. Okres izolacji wpłynął bardzo destrukcyjnie na każdy z tych elementów – puentuje Marta Sławińska. 

Fundacja Nowa Nadzieja, Ośrodek Diagnozy i Terapii Autyzmu realizuje bezpłatne konsultacje dotyczące rozwoju dziecka, diagnostykę autyzmu, zespołu Aspergera oraz szeroki zakres terapii w tym trening umiejętności społecznych z uwzględnieniem terapii uzależnień cyfrowych dla dzieci przedszkolnych, młodzieży szkolnej i osób dorosłych do 30 roku życia.

Osobom zainteresowanym terapią i możliwością wsparcia podajemy kontakt:
Tel. 693 887 884
Ul. Bażancia 7a, 
62-800 Kalisz

Foto: Marta Sławińska

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do