Reklama

Będzie południowa obwodnica miasta?

03/12/2022 06:00

Kosztowny ale niezwykle ciekawy projekt, który może rozwiązać sporo problemów komunikacyjnych Kalisza

Wśród drogowych zamierzeń inwestycyjnych Miasta zaplanowanych na rok przyszły znalazła się budowa połączenia ulicy Polnej z Księżnej Jolanty. Warto wspomnieć o tej inwestycji z co najmniej dwóch powodów

Po pierwsze, połączenie odciąży Częstochowską, którą każdej doby przemieszcza się prawie 40 tysięcy pojazdów – dwa razy więcej niż Łódzką, Poznańską czy Wrocławską. Po drugie – skrót ma być elementem projektu, o którym wspominaliśmy już na łamach „Życia Kalisza” a mianowicie połączenia ulicy Księżnej Jolanty z Wrocławską, które będzie pełnić rolę południowej obwodnicy miasta.
Zacznijmy jednak od skrótu Polna – Księżnej Jolanty. W ramach inwestycji powstaną drogi o nawierzchni bitumicznej, drogi serwisowe i chodniki z elementów betonowych, dwukierunkowa ścieżka rowerowa o nawierzchni bitumicznej, zjazdy indywidualne i publiczne, przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów, zatoki autobusowe oraz kanalizacja deszczowa. Powstaną trzy ronda, jedno na skrzyżowaniu Polnej oraz Budowlanych, a nowa arteria zyska energooszczędne oświetlenie LED. Przewidywany koszt inwestycji to 20.500.000 złotych. Z tej kwoty większość stanowi dofinansowanie z Polskiego Ładu. Zadanie planowane jest do realizacji w latach 2023, 2024.

  Inwestycja to element szerszego projektu, którego założeniem jest poprawa infrastruktury drogowej w południowej części miasta. – Mówimy o budowie połączenia Księżnej Jolanty z ulicą Wrocławską oraz Wojska Polskiego, które będzie miało charakter wewnętrznej, południowej obwodnicy Kalisza – mówi Przemysław Mikurenda, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Kaliszu. – Póki co, jest to na razie idea, opracowanie koncepcyjne ale powoli przymierzamy się do tego aby wcielać je w życie. 
Trasa pobiegnie od obecnego ronda na skrzyżowaniu ulicy Częstochowskiej i Księżnej Jolanty przez Metalowców, Piwonicką do ulicy Zachodniej i dalej do Wrocławskiej i Wojska Polskiego. Planowane jest przejście arterii nad torami w rejonie ulicy Krzywej i Torowej. Dużym wyzwaniem będzie obecny, dość niefortunny układ komunikacyjny na Wrocławskiej w rejonie skrzyżowań z Wojska Polskiego i Zachodnią. – Jak wiadomo, mamy tu do czynienia z kilkudziesięciometrowym przesunięciem skrzyżowań, natomiast chcemy aby docelowo było w tym miejscu jedno czterowlotowe skrzyżowanie. Jeden problem to niedawno remontowany wiadukt, który w jednej z koncepcji musiałby zostać przebudowany a drugi – stacja benzynowa. Nad tym między innymi pracujemy – wyjaśnia Przemysław Mikurenda. 

  Budowa południowej obwodnicy Kalisza będzie z pewnością jednym z ważniejszych przedsięwzięć komunikacyjnych miasta ostatnich lat, porównywalnych z budową Szlaku Bursztynowego. – Przede wszystkim odciąży z ruchu Częstochowską, Budowlanych, Polną i całe centrum miasta ale również wpłynie na aktywizację i rozwój terenów przez które będzie przebiegać. Istotne jest aby ten teren uruchomić pod kątem inwestycyjnym, przemysłowo-usługowym a warunkiem koniecznym do tego jest dobra komunikacja - ocenia dyrektor Mikurenda.

  Będzie to również niezwykle kosztowne przedsięwzięcie, którego nie udźwignie budżet miasta, dlatego konieczne będzie uzyskanie pomocy finansowej z zewnątrz. – Trudno oszacować koszty tej inwestycji, zwłaszcza dziś, kiedy ceny materiałów i robót budowlanych tak radykalnie wzrosły. W 2018 roku, kiedy pojawił się ten pomysł, wstępnie szacowaliśmy koszty na nieco ponad 100 milionów złotych. Dziś tak kwota byłaby z pewnością znacznie wyższa – przyznaje dyrektor Mikurenda. 

  Pytany o możliwy termin realizacji przyznaje, że jest to przedsięwzięcie wieloetapowe, rozłożone na lata. – Już sam etap projektowania będzie wymagał czasu. Przygotowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie wszelkich pozwoleń, decyzji środowiskowej może potrwać trzy, cztery lata. Ponadto nie wykluczamy wywłaszczeń a to z pewnością wywoła protesty i odwołania, co również wpłynie na wydłużenie procesu inwestycyjnego. Zatem asekuracyjnie należałoby przyjąć, że realny termin to przełom obecnej i następnej dekady – ocenia P. Mikurenda. (pp)

Foto: Na przyszły rok zaplanowano budowę połączenia ulicy Polnej z Księżnej Jolanty. Przy Skrzyżowaniu Polnej z Budowlanych powstanie rondo


 

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    herakicek - niezalogowany 2022-12-05 22:48:29

    Co to jest "wewnętrzna" obwodnica miasta ? Obwodnica miasta to ciąg komunikacyjny pozwalający na ominięcie danej miejscowości w celu dojazdu do wyznaczonego celu podróży np. Łódź -Gdańsk. Jeżeli nie chcemy np. zwiedzać Kalisza, a naszym celem podróży jest Gdańsk to po prostu omijamy Kalisz jadąc po obwodnicy miasta (nie wewnętrznej), nie powodując zagęszczenia ruchu w jego granicach, zanieczyszczenia powietrza w niecce jakiej leży Kalisz itp. Moim zdaniem czas skończyć z używanie terminu "wewnętrzna obwodnica miasta" wymyślonym przez władze kilkadziesiąt lat temu w celu ukrycia nieudolności i realizacji partykularnych celów niektórych develpoerów, oraz niemożności wyegzekwowani budowy prawdziwych obwodnic DK25 - zachód - wschód i DK12 północ - południe.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Taka sytuacja - niezalogowany 2022-12-06 22:28:57

    Południowa obwodnica Kalisza to powinna zacząć się przed Skalmierzycami i przechodzić obok Mącznik, Węgier, Chotowa, Gostyczyny, Osieka i iść za Opatówek w kierunku Józefowa. Proszę zobaczyć obwodnicę Jarocina albo Kępna.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Madzia - niezalogowany 2022-12-07 16:45:25

    Połączenie Polnej z Księżnej Jolanty niewiele z pewnością zmieni. Ułatwi remont Częstochowskiej i ułatwi dojazd do giełdy. Niewiele. Ważniejszy odcinek to Księżnej Jolanty - Zachodnia . O ten odcinek należy zadbać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Kaliszanin - niezalogowany 2022-12-11 20:44:59

    Droga od Zachodniej do księżnej Jolenty jest niepotrzebna.

    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do