
W jaki sposób złożyć skargę na lekarza bądź pielęgniarkę? Co zrobić, kiedy lekarz nie chce nas zbadać? Na te i inne pytania odpowiada Aldona Jaworska, rzecznik praw pacjenta przy wielkopolskim oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia
– Pacjenci* mają prawo zgłosić Narodowemu Funduszowi Zdrowia nieprawidłowości w pracy lekarzy. W jaki sposób powinni to zrobić?
Aldona Jaworska: – Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, ustnie bądź telefonicznie. Skargi przyjmują świadczeniodawcy oraz Oddziały NFZ. W przypadku, gdy skarga dotyczy niewłaściwego postępowania pracownika zakładu opieki zdrowotnej, należy interweniować bezpośrednio u przełożonego (w szpitalu jest nim ordynator, natomiast w przychodni – kierownik). Skargę pacjent może skierować również do dyrektora zakładu opieki zdrowotnej. Jest to najszybsza droga do wyjaśnienia sytuacji, będącej przedmiotem skargi. Jeśli skarżący nie jest zadowolony ze sposobu załatwienia sprawy, wówczas po pomoc może zwrócić się do Oddziału Wojewódzkiego NFZ. Natomiast, jeżeli pacjent uważa, iż personel medyczny popełnił błąd w procesie leczenia bądź postępuje sprzecznie z zasadami etyki zawodowej, instytucją kompetentną do rozpatrzenia sprawy jest Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Izby Lekarskiej. W kwestii zastrzeżeń do pracy pielęgniarek lub położnych, pacjent może skierować skargę do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych.
– Czy zgłoszenie nieprawidłowości w pracy personelu medycznego może być anonimowe?
A.J.: – Skarga pisemna, która nie zawiera imienia i nazwiska oraz adresu osoby, która ją wniosła, nie zostanie rozpatrzona. Nie kwalifikuje się jako skarg pism dotyczących spraw, które zostały rozstrzygnięte prawomocnym wyrokiem sądu lub ostateczną decyzją administracyjną. Gdy łamane są prawa pacjenta, ma on prawo powiadomić o takim przypadku bezpośredniego przełożonego lekarza, a także samorząd lekarski. Jeśli pacjent uważa, że sytuacja, która jest przyczyną interwencji może mieć związek z nierzetelnym wywiązywaniem się z umowy z Funduszem, warto aby zwrócił się do Rzecznika Praw Pacjenta przy Wojewódzkim Oddziale NFZ.
Lekarz udzielający świadczeń w ramach umowy z NFZ, zobowiązany jest do wykonywania usług medycznych z zachowaniem należytej staranności, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, dostępnymi metodami i środkami zapobiegania i leczenia chorób oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej. Jeżeli natomiast w odczuciu pacjenta lekarz postępuje niezgodnie z którymkolwiek z ww. punktów, pacjent ma prawo odwołać się również do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej przy Izbie Lekarskiej.
W przypadku łamania praw pacjenta odnośnie danych osobowych można zwrócić się do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych ul. Stawki 2 w Warszawie.
Rozpatrzenie zgłoszonych skarg i wniosków powinno się odbywać nie później niż w ciągu miesiąca od dnia ich złożenia lub wpłynięcia. Jeżeli Fundusz nie jest właściwy do rozpatrzenia skargi lub wniosku, zobowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać je właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym osobę, która złożyła skargę. (ab)
Więcej w Życiu Kalisza
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie