Reklama

Kalisz chce się powiększać, gminy protestują

24/01/2018 12:22

Plan władz miasta zakłada przyłączenie do Kalisza kilkunastu przyległych miejscowości. Na to nie chcą zgodzić się włodarze ościennych gmin.

Projekt uchwały w sprawie zmiany granic Kalisza oraz przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami przewiduje przyłączenie do miasta sołectwa Mączniki i części sołectwa Boczków z gminy Nowe Skalmierzyce, sołectwa Kościelna Wieś I z gminy Gołuchów, sołectw Pawłówek i Warszówka z gminy Blizanów, sołectw Kokanin, Niedźwiady, Wojciechówka, Pólko, Szosa Turecka i części sołectwa Kolonia-Skarszewek z gminy Żelazków, sołectw Nędzerzew, Szałe i Zduny z gminy Opatówek oraz sołectw Borek, Wolica i Żydów z gminy Godziesze Wielkie. Jak czytamy dalej, w tej sprawie odbędą się konsultacje z mieszkańcami Kalisza. Wprowadzenie w życie proponowanych zmian powiększyłoby powierzchnię Kalisza do ok. 110 kilometrów kwadratowych, a liczbę jego mieszkańców – do 110 tysięcy. Wśród argumentów przemawiających za takim rozwiązaniem w projekcie uchwały wymienia się m.in. konieczność rozwoju gospodarczego miasta i dostarczenie mu nowych terenów inwestycyjnych pod przemysł, usługi i mieszkania. Wprowadzenie postulowanych zmian miałoby nastąpić w drodze ministerialnego rozporządzenia.

Prezydent broni swojego pomysłu
– Ja nie jestem od tego, żeby obawiać się oporu, tylko od tego, żeby dbać o rozwój Kalisza – odpowiada na pytanie o sprzeciw sąsiednich gmin wobec kaliskiej uchwały prezydent Grzegorz Sapiński. – Jeśli zostawimy w Kaliszu tylko miłośników miasta, których nie stać na pobudowanie domów wokół Kalisza, to oni nie utrzymają tych wszystkich instytucji, które utrzymują i z których korzystają również ci, którzy w tym mieście nie mieszkają. Poza tym nie mamy wolnych terenów pod budownictwo. Dla mnie jest jedno miasto wzorcowe. To Rzeszów, który dwukrotnie zwiększył swoje terytorium i który przez cały czas się rozwija. Jeśli my nie odrobimy tej lekcji dziś, konsekwencje tego będziemy ponosili przez wiele następnych lat. Teraz robimy pierwszy ruch, który ma być początkiem całej fali – zapowiada G. Sapiński.
Jak przypomina, w przeszłości rozmawiał z wójtami sąsiednich gmin na temat ich ewentualnego przyłączenia w całości. Napotkał jednak sprzeciw, dlatego dziś mowa jest już tylko o przyłączeniu do miasta części sołectw. Wiele z nich związanych jest z Kaliszem do tego stopnia, że uwidacznia się to nawet w nazewnictwie – Mączniki-Kalisz, Wojciechówka-Kalisz itp. – Nawet kody pocztowe są te same – dodaje prezydent. – Jeśli radni poprą wniosek do ministerstwa i jeśli ministerstwo poprze nas, zostanie otwarta droga do rozwoju – przekonuje G. Sapiński.

Porozumienie sześciu
18 stycznia w Nowych Skalmierzycach przedstawiciele sześciu ościennych samorządów podpisali wspólne oświadczenie, w którym protestują przeciwko terytorialnym planom władz Kalisza. – Uwłaczającym jest stwierdzenie, iż bezpośrednie sąsiedztwo dużego ośrodka sprawia, że mieszkańcy sołectw od lat korzystają z usług i zasobów miasta Kalisza. Stawiamy więc pytanie, czy usługi, jak i korzystanie z zasobów jest darmowe? Władze Kalisza podkreślają swoją wagę i znaczenie miasta w Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, określając swoją rolę wręcz jako rdzeń tego projektu, który przecież oparty jest na partnerstwie jego uczestników, a nie na dyktacie jednego podmiotu. Argumentacja, iż zmiana granic administracyjnych Kalisza będzie miała bezpośredni wpływ na rozwój jego potencjału gospodarczego, podważa sens powołania i dalszego funkcjonowania AKO. Apelujemy więc do władz Kalisza o zaniechanie działań mających na celu zaburzenie funkcjonowania sześciu ościennych gmin poprzez podjęcie działań mających na celu uszczuplenie ich powierzchni, jak i liczby mieszkańców. W przeciwnym wypadku samorządy ww. wspólnot wezmą poważnie pod uwagę wystąpienie z AKO – głosi dokument.

Więcej w Życiu Kalisza

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Pańszczyźn - niezalogowany 2018-01-27 16:20:56

    Oczywiście włączać, a co mają do powiedzenia "podrzędni" przedstawiciele władz??? jest rozporządzenie ministerialne, więc zamknąć gęby wieśniaki i cieszyć się z włączenia do najstarszego Grodu Polski. a gdyby tam któryś wieśniak skomlał w dyby go.....

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    KLG - niezalogowany 2018-01-27 10:25:14

    Decyzja powinna przede wszystkim należeć do mieszkańców ościennych gmin. Nie po to ktoś wyprowadzał się z Kalisza aby teraz do niego wracać. Nieudolność w zarządzaniu, nieumiejętność pozyskania funduszy przez władze Kalisza to raczej argumenty za nie przyłaczaniem. Prezydent Sapiński chce tych gmin bo widzi jak one sobie świetnie radzą, jak skutecznie działają i jak mieszkańcy tych gmin chętnie współpracują. Poza tym jak samemu się czegoś nie potrafi to próbuje się to "pozyskać" od k

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    stary. - niezalogowany 2018-01-26 19:38:08

    W Kalisza w centrum osiedla Winiary są ulice gruntowe bez chodników sieci gazowej -smog od 2000 r jak się mieszka nic miasto nie robi dla poprawy zycia.Chće przejmowac kolejne wsie jak tu w samaym Kaliszu mamy ulice gruntowe jak na Majkowie od 50 lat miasto nic niero bi.Znikło budowanie ulic nba osiedlach.Sapiński widzi tylko koniec swojego nosa,a nie widzi potrzeb mieszkancow.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Ewa22 - niezalogowany 2018-01-26 18:50:45

    Większość piszących tu komentarze jest za przyłączeniem ościennych gmin do Kalisza a może zapytać mieszkańców tych gmin czy tego chcą. Czy oni nie mają nic do powiedzenia? Miasto idzie na gotowe bo gminy wiele zrobiły dla swoich mieszkańców.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    fsa - niezalogowany 2018-01-26 16:53:12

    Wieksze miasto to większe perspektywy na pieniadze z budżetu i inwestorów.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Skalmierzy - niezalogowany 2018-01-25 22:12:49

    Wara od gminy Nowe Skalmierzyce niech powiększa się o powiat kaliski

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    stary. - niezalogowany 2018-01-25 20:31:59

    Nikt nie pyatał a może Skalmierzyce woła przyłączyć się do Ostrowa bo to i historycznie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    mmb - niezalogowany 2018-01-25 20:30:51

    Tak trzymać brawo dla władz Kalisza !!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    klk - niezalogowany 2018-01-25 20:27:35

    Gdyby Kalisz był taki atrakcyjny to gminy ustawiałby sie w kolejkach z wnioskami o przyłączenie do Kalisza a tu nici miast nie ma co zapropowonować gmina gdyz gminy maja lepsze drogi wsie są zgazyfikowane .Standart życia większy .

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    realista - niezalogowany 2018-01-25 19:13:27

    Gdyby myśleć tak jak włodarze gmin, nawet Majków czy Piwonice nigdy nie trafiłyby do Kalisza. Z drugiej strony we włączonych kilkanaście lat temu Dobrzecu i Sulisławicach do tej pory miasta nie widać - pola, autobusów jak na lekarstwo. Może więc nie trzeba wcielać aż tylu terenów, a najpierw zagospodarować to, co jest. Proponowałbym następnie rozwój w kierunku północno-wschodnim, w pozostałych Kalisz sięga w linii prostej dalej od ratusza do granic.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Janusz z L - niezalogowany 2018-01-25 19:09:35

    Niech prezydent uważa z takimi pomysłami. Opatówek został niedawno miastem i też może mieć chęć się powiększyć np. o Winiary, Rajsków czy ulicę Pokrzywnicką . Jak się rządzi Opatówek ,a jak Kalisz widać na przykładzie drogi przez Szałe elegancko odremontowanej . Za to Pokrzywnicka to dno.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Adam - niezalogowany 2018-01-25 11:18:57

    Miasta mające 100 tys. mieszkańców mają powierzchnie dwukrotnie większą niż obecnie ma Kalisz więc bzdury z tym, że miasto ma się ściskać na powierzchni 69 km. Trzeba rozszerzyć granice i rozwijać miasto. tak jak Rzeszów.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    jaro - niezalogowany 2018-01-25 09:35:12

    Popieram ten pomysł. Kalisz powinien wchłonąć sąsiednie miejscowości.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    fred - niezalogowany 2018-01-25 09:00:31

    niech sie tak nie oburzaja wlaczenie poszczegolnych wsi to jeszcze nie zamach w Zielonej Gorze przylaczono cale gminy i nikt tak nie panikowal pomysl jak najbardziej uzasadniony!!!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    noskowiak - niezalogowany 2018-01-24 18:35:54

    Gdyby zabudować obecny teren Kalisza, to mogłoby w nim zamieszkać 200 tys. osób. To przedwyborcza ucieczka do przodu prezydenta i jego ekipy.Zamiast rozliczać prezydenta za minioną kadencję , wszyscy będą dyskutować o rozszerzeniu. A może włączymy wszystko w promieniu 60 km i będziemy metropolią większą od Poznania.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    d - niezalogowany 2018-01-24 17:14:53

    Popieram pomysł powiększenia miasta. Inne miasta np. Opole, Koszalin, Zielona Góra czy Rzeszów cały czas tak robią i korzystają

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Andrzej - niezalogowany 2018-01-24 16:35:32

    Sposób tej "propozycji" władz Kalisz został przedstawiony w sposób tak bezczelny,że wywołał oczywisty opór sąsiednich gmin.Nie wiem co Kalisz chciał przez to osiągnąć?Chyba tylko skonfliktować się ze wszystkimi gminami. Mieszkańcy tych terenów nie widzą żadnych korzyści by dołączyć do Kalisza.Przykład Sulisławic pokazuje negatywnie,jak Kalisz "dba"o włączone tereny.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    asa - niezalogowany 2018-01-24 13:38:04

    Nic nowego w tym nie ma, że każde miasto na świecie co jakiś czas powiększa swoje granice. Kalisz już dawno powinien powiększyć się o choćby Kościelną Wieś, Szałe czy Wolicę. Jestem za

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do