
W Kaliszu istnieje w tej chwili blisko 76 km tras przystosowanych do ruchu rowerowego. W najbliższych latach powstać ma ich znacznie więcej. Szczegółowe zalecenia znajdujemy w opracowanej niedawno na zlecenie Miasta Koncepcji Przebiegu Tras Rowerowych w Kaliszu. Przygotowała ją firma KO PROJEKTY Katarzyna Chojnacka.
Niestety, autorzy opracowania nie ustrzegli się kilku elementarnych błędów. Twierdzą np., że Kalisz graniczy z gminą Pleszew, co jest oczywistą nieprawdą. Kalisz graniczy z gminą Gołuchów w powiecie pleszewskim. Twierdzą również, że droga krajowa nr 12 biegnie od Łęknicy przy granicy z Niemcami do Lublina. To kolejna nieprawda, jako że droga ta biegnie do granicy z Ukrainą w Dorohusku. W szczegółowym opisie tras rowerowych na terenie Kalisza przy opisie Trasy nr 13 utrzymują, że łączy ona Wojewódzki Szpital Zespolony z Trasą nr 7 i wymieniają ulice, którymi Trasa nr 13 przebiega, od Bogumiła i Barbary, Konopnickiej i Kresowej aż po rejon ul. Częstochowskiej. Nigdzie w pobliżu nie ma Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego. Gdzie Rzym, a gdzie Krym? W innych opisach kilkakrotnie wymieniają galerię Kalisz, a ani razu galerii Amber, choć kilka ważnych tras rowerowych przebiega właśnie w pobliżu tej ostatniej. Czyżby nie wiedzieli o istnieniu galerii Amber, choć dotarła do nich informacja o istnieniu galerii Kalisz? W tej sytuacji nazywanie „Szlaku Bursztynowego” „Trasą Bursztynową” to już tylko drobnostka. Mnie też jest nie w smak to, że nazwę, która już się przyjęła, urzędnicy zamienili na nieco inną. Ale dokument to dokument i należy stosować w nim oficjalną terminologię. Przejdźmy jednak do szczegółów.
Rowerowe trasy główne
Wytyczono sześć rowerowych tras głównych. Pierwsza stanowi połączenie Ostrowa Wlkp. i Nowych Skalmierzyc z rejonem dworców PKP i PKS w Kaliszu i dalej z centrum miasta, Majkowem i gminą Żelazków. Jej przebieg w granicach Kalisza jest niemal linią prostą. To ulice: Wrocławska, Górnośląska, Śródmiejska, Zamkowa, pl. Jana Pawła II, pl. Kilińskiego i Stawiszyńska.
Trasa nr 2 łączy skraj gminy Nowe Skalmierzyce z zakładami przemysłowymi w rejonie ul. Częstochowskiej, śródmieściem, Wojewódzkim Szpitalem Zespolonym, Kampusem PWSZ i gminą Gołuchów. Przebiega ulicami: Rzymską, Częstochowską, Nowy Świat i Poznańską.
Trasa nr 3 pełni funkcję rowerowej obwodnicy, łącząc największe osiedla mieszkaniowe, galerie handlowe, Wojewódzki Szpital Zespolony, dworce, Park Miejski i śródmieście. Trasa biegnie ulicami: Piłsudskiego, Podmiejską, Szlakiem Bursztynowym, Częstochowską, Parkiem Miejskim i Wałem Bernardyńskim.
Trasa nr 4 łączy osiedle Dobrzec ze śródmieściem i biegnie ulicami: Sawickiej, Serbinowską, Widok, Harcerską, Kopernika i Kościuszki.
Trasa nr 5 przebiega wewnątrz Trasy nr 3 i obsługuje centrum Kalisza od strony aquaparku do osiedla Piskorzewie. Przebiega wzdłuż Parku Miejskiego i dalej ulicami: Łazienną, Główny Rynek, Kanonicką, Nowy Rynek i Majkowską.
Trasa nr 6 zlokalizowana jest po południowej stronie koryta Prosny od ul. Częstochowskiej do galerii Kalisz. Biegnie wzdłuż następujących ulic: Wał Piastowski, Wał Staromiejski i Sadowa.
Więcej w Życiu Kalisza
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
trasy rowerowe sa zaniedbane pobocza zachwaszczone, nisko rosnace galezie tak jest od mostu przy Stawiszynskiej do obwodnicy na majkowie nikt sie tym nie zajmuje a patroli strazy miejskiej w tych okolicach nie widac A przy okazji worki plastykowe od strony targowiska zanieczyszczaja brzeg i wody kanalu ,Sprzatane jest targowisko a reszta zajmuje sie przyroda moze ktos odpowiedzialny wreszczie sie tym zajmie
Trasy rowerowe mogą być, ale tam gdzie ich miejsce jako pojazdy jednośladowe, na jezdni. Coraz więcej zabierane jest miejsce pieszym, a oddawane rowerzystom. Zawsze ponad połowa chodnika jest przekazywana w ponad 70% rowerom a piesi mają chodzić gęsiego. Rowery na jezdnie, dosyć dyktatury rowerów.